Alfred Neubauer
Alfred Neubauer (urodzony 29 marca 1891 roku w Neutitschein, zmarły 20 sierpnia 1980 roku w Stuttgarcie) był niemieckim kierowcą wyścigowym oraz menadżerem zespołu wyścigowego Mercedesa w latach 1926-1955.
Życiorys
Pierwsze doświadczenie z samochodami Neubauer zdobył w czasie I wojny światowej, gdy służył w armii austriackiej jako mechanik. Po zakończeniu wojny dołączył do austriackiej firmy Austro-Daimler, gdzie objął stanowisko głównego testera. W 1922 roku rozpoczął również karierę wyścigową.
W 1923 roku Neubauer przeniósł się do fabryki Daimlera w Stuttgarcie, współpracując z Ferdinandem Porsche. Trzy lata później, uznając, że nie osiągnie wielkich sukcesów jako kierowca, postanowił zrezygnować z wyścigów, aby wprowadzać zmiany w ich organizacji i formacie. W ten sposób powstało stanowisko kierownika zespołu.
W ówczesnych czasach wyścigi samochodowe były niezwykle chaotyczne, co sprawiało, że kierowcy często nie wiedzieli, jakie zajmują miejsca, a o wygranej dowiadywali się dopiero po zakończeniu wyścigu. W odpowiedzi na ten problem, Alfred Neubauer opracował system flag oraz tablic, które przekazywały kierowcom kluczowe informacje.
Na początku lat 30. zespół Mercedesa zaczął odnosić pierwsze sukcesy. Ważnym czynnikiem okazały się znaczące oszczędności czasu podczas postojów w boksach. Neubauer zyskał sławę dzięki osiągnięciom tzw. „Srebrnych Strzał”, co odnosi się do srebrnego koloru bolidów. Zgodnie z opowieścią Neubauera, w tamtych czasach przepisy ograniczały wagę samochodów do 750 kg. Przed pierwszym wyścigiem, Mercedesy ważyły jednak 751 kg, co skłoniło Neubauera oraz Manfreda von Brauchitscha do usunięcia białej farby z bolidów. Niezależnie od prawdziwości tej historii, faktem pozostaje, że przed II wojną światową niemiecki zespół wygrał większość wyścigów Grand Prix.
Po zakończeniu II wojny światowej Neubauer zajął się budową nowego samochodu wyścigowego, co udało mu się zrealizować w 1954 roku. Mimo krótkiego okresu przygotowawczego, zespół zadebiutował z modelem Mercedes-Benz 300 SL w tym samym sezonie. Mercedes odniósł triumf w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a Juan Manuel Fangio zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1.
11 czerwca 1955 roku, na 33. okrążeniu 24-godzinnego wyścigu Le Mans, samochód Pierre’a Levegha wpadł w trybuny, co doprowadziło do tragicznych skutków, w wyniku których zginęło 83 osoby. Po tym wypadku kierownictwo Mercedesa podjęło decyzję o wycofaniu się z motorsportu, a Neubauer przeszedł na emeryturę.
Bibliografia
Alfred Neubauer. historicracing.com. [archiwizowane z tego adresu (2014-12-26)].