Alfabetyzm funkcjonalny
Alfabetyzm funkcjonalny to termin, który odnosi się do umiejętności korzystania z informacji oraz wiedzy w celu analizowania, argumentowania i skutecznej komunikacji w kontekście identyfikowania, rozwiązywania i interpretowania problemów w różnych sytuacjach.
Od 2000 roku w ramach Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (ang. Programme for International Student Assessment, PISA), realizowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), badane są umiejętności takie jak: rozumienie tekstu, myślenie matematyczne oraz myślenie naukowe. Wysoki poziom alfabetyzmu funkcjonalnego umożliwia jednostkom uczenie się przez całe życie oraz przyczynia się do podniesienia jakości kapitału ludzkiego, co jest istotne w gospodarce opartej na wiedzy.
Zobacz też
- analfabetyzm funkcjonalny
- PISA (badanie)
- społeczeństwo informacyjne
- lingwistyka stosowana
Linki zewnętrzne
Przegląd bibliografii dotyczącej alfabetyzmu funkcjonalnego – Gazeta Edukacyjna dla refleksyjnych pedagogów. gazeta.edu.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2009-04-29)].