Alfa Special
Alfa Special to wyścigowy samochód, który został zaprojektowany i stworzony przez Południowoafrykańczyka Petera de Klerka. Model ten brał udział w wyścigach Formuły 1 oraz Południowoafrykańskiej Formule 1.
Historia
Peter de Klerk był mechanikiem dla pierwszych mistrzów Południowoafrykańskiej Formuły 1: Syda van der Vyvera oraz Erniego Pieterse. Wczesne lata 60. to okres, w którym de Klerk okazjonalnie ścigał się samochodem wypożyczonym od swojego przyjaciela Pata Phillipsa. Dzięki wsparciu Phillipsa, de Klerk zbudował pojazd, Alfę Special, z zamiarem rywalizacji w Południowoafrykańskiej Formule 1. Pomysł ten był nietypowy, ponieważ w tej serii dominowały samochody marki Alfa Romeo, Borgward oraz Ford, a wyjątki, jak LDS, zdarzały się rzadko.
Alfa Special została oparta na modelu Lotus 21. Samochód charakteryzował się typową konstrukcją i miał kształt przypominający cygaro. Do napędu użyto zmodyfikowanej jednostki z modelu Alfa Romeo Giulietta o pojemności 1497 cm³. Pojazd został ukończony na początku 1962 roku i zyskał pozytywne opinie.
Pierwszym wyścigiem, w którym de Klerk wystartował swoim modelem, było zorganizowane w kwietniu 1962 roku Autumn Trophy, w którym zajął czwarte miejsce. W 1963 roku, przy wsparciu finansowym Otello „Jacka” Nucciego, zadebiutował w Formule 1, kwalifikując się na 16. miejscu w Grand Prix RPA, jednak nie ukończył wyścigu. W 1964 roku de Klerk zdobył drugie miejsce w Południowoafrykańskiej Formule 1, ustępując jedynie Johnowi Love. Łącznie w tej serii de Klerk odniósł osiem zwycięstw. W 1965 roku po raz drugi wystartował w Grand Prix RPA, gdzie zajął dziesiąte miejsce. W 1966 roku de Klerk zakończył starty swoim samochodem i przeszedł do korzystania z pojazdów marki Brabham.
Na początku XXI wieku, Alfa Special została odrestaurowana przez przyjaciela de Klerka, Lew Bakera.
Wyniki w Formule 1
Przypisy
Bibliografia
Mattijs Diepraam, Rob Young, Hans Swart: Grand Prix at the Cape. 8w.forix.com. [dostęp 2012-07-25]. (ang.).