Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale to osobowy samochód typu SUV w klasie kompaktowej, produkowany przez włoską markę Alfa Romeo od 2022 roku.

Historia i opis modelu

Rozwój

Plany na wzbogacenie oferty Alfy Romeo o kompaktowego SUV-a, opartego na platformie Jeepa Compassa, zostały ogłoszone po raz pierwszy jesienią 2018 roku. Prezes ówczesnego koncernu FCA, Mike Manley, podał tę informację podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych w Turynie. Prototyp Alfa Romeo Tonale Concept, który zapowiadał drugiego w historii producenta SUV-a, został zaprezentowany na międzynarodowych targach Geneva Motor Show w marcu 2019 roku. Nazwa Tonale wywodzi się od przełęczy Tonale w północnych Włoszech.

W chwili premiery studium włoska firma ogłosiła, że prototyp jest wprowadzeniem do seryjnego modelu o kompaktowych wymiarach, który ma znaleźć się w ofercie poniżej topowego Stelvio. Ta konstrukcja okazała się kluczowa dla przyszłości Alfy Romeo, która w drugiej dekadzie XXI wieku zmagała się z malejącą sprzedażą, marginalizacją swojej pozycji rynkowej oraz ograniczoną ofertą dwóch modeli. W rezultacie, podczas rozwoju seryjnego Tonale pierwotny budżet 500 milionów euro został zwiększony do 1 miliarda euro, a prace nabrały intensywności już pół roku po premierze prototypu. Dowodem tego był wyciek zdjęć przedprodukcyjnego egzemplarza Tonale, które trafiły do internetu w październiku 2019 roku, ponad 2 lata przed premierą gotowego modelu.

Pierwotnie prezentacja seryjnego Alfa Romeo Tonale miała odbyć się we wrześniu 2021 roku, z planowanym rozpoczęciem sprzedaży na początku 2022 roku. Proces rozwojowy SUV-a zbiegł się jednak z fuzją koncernów FCA i PSA, co doprowadziło do powstania konglomeratu Stellantis oraz zmian w kierownictwie większości firm. Nowy prezes Alfy Romeo, Jean-Philippe Imparato, w kwietniu 2021 roku zdecydował o opóźnieniu debiutu Tonale z powodu niezadowalających go parametrów technicznych w wersji hybrydowej.

Premiera

Oficjalna premiera Alfy Romeo Tonale miała miejsce w lutym 2022 roku, czyli 3 lata po przedstawieniu prototypu na targach w Genewie. Zgodnie z zapowiedziami, samochód przyjął formę kompaktowego SUV-a w klasie premium, a jego głównymi konkurentami stały się m.in. modele Audi, BMW oraz Volvo. Stylizacja pojazdu została opracowana przez greckiego projektanta Alexandrosa Liokisa z Centro Stile Alfa Romeo, który rozwinął projekt zaprezentowany przy prototypie w 2019 roku. Agresywnie stylizowane podłużne reflektory współgrają z nisko opadającą linią maski, wysoką linią okien oraz charakterystycznymi lampami tylnymi, które tworzy świetlna listwa z centralnie umieszczonym logo firmy.

Wnętrze Alfa Romeo Tonale zostało zaprojektowane zgodnie z ówczesnymi trendami rynkowymi. Zamiast tradycyjnych dwóch tub obudowujących zegary, zastosowano cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, który obsługuje także analogowe wyświetlanie obrotomierza i prędkościomierza. Centralna konsola została zdominowana przez umieszczony u góry 10,25-calowy dotykowy wyświetlacz, który obsługuje system multimedialny uConnect z możliwością zdalnej aktualizacji w chmurze. Samochód wyposażono w zaawansowany pakiet systemów bezpieczeństwa, który obejmuje m.in. Adaptive Driving Beam, dostosowujący światła mijania do prędkości oraz warunków jazdy, a także Glare-Free High Beam Segmented Technology, automatycznie regulujący natężenie i oświetlenie w reflektorach typu Matrix LED. Ogólny poziom bezpieczeństwa pasażerów oceniono przez Euro NCAP na 5 gwiazdek na 5 możliwych latem 2022 roku.

W gamie jednostek napędowych Alfy Romeo Tonale na rynku europejskim znajdują się 3 warianty. Podstawowy to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, rozwijający moc 130 lub 160 KM, wspomagany 48-woltowym systemem mild hybrid. Oprócz tego, klienci mogą wybrać 130-konny 1,6-litrowy silnik diesla JTD oraz wersję PHEV. Wszystkie wersje Tonale są wyposażone w automatyczne, dwusprzęgłowe skrzynie biegów TCT o 6 lub 7 przełożeniach. Dodatkowo, na rynek amerykański stworzono 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który w połączeniu z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów rozwija moc 265 KM.

Tonale PHEV

Tonale PHEV jako pierwszy model w historii Alfy Romeo został wyposażony w spalinowo-elektryczny wariant hybrydowy typu plug-in, który jest bliźniaczy do tego stosowanego w Jeepie Compass 4Xe. Zespół napędowy składa się z czterocylindrowego, 1,3-litrowego silnika benzynowego umieszczonego z przodu oraz silnika elektrycznego przy tylnej osi, co łącznie generuje moc 275 KM i pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 6,2 sekundy. Akumulator o pojemności 15,5 kWh umożliwia ładowanie z gniazdka i pozwala na jazdę w trybie w pełni elektrycznym na dystansie do 80 kilometrów w mieście lub 60 kilometrów w cyklu mieszanym.

Tonale PHEV został wyposażony w selektor jazdy D.N.A Alfa Romeo, który oferuje tryby: Dual Power dla maksymalnej wydajności, Natural do codziennego użytku oraz Advanced Efficiency, wykorzystujący wyłącznie napęd elektryczny. Dodatkowo, przycisk E-mozione na ekranie dotykowym umożliwia dostosowanie ustawień przepustnicy, reakcji hamowania oraz wyczucia kierownicy.

Sprzedaż

Produkcja Alfa Romeo Tonale odbywa się w zakładach Stellantis w Pomigliano d’Arco pod Neapolem, które wcześniej koncentrowały się na produkcji miejskiego Fiata Pandy. Kompleks przeszedł gruntowną modernizację, zyskując nową, bardziej zautomatyzowaną linię produkcyjną oraz rygorystyczne normy jakościowe, które są egzekwowane podczas całego procesu produkcji Tonale. Seryjna produkcja rozpoczęła się w maju 2022 roku, trzy miesiące po premierze, a dostawy pierwszych egzemplarzy na rynki europejskie, w tym do Polski, miały miejsce pod koniec czerwca. Alfa Romeo po raz pierwszy zdecydowała się na rozszerzenie gwarancji do 5 lat.

Poza Europą, Alfa Romeo Tonale ma zasięg globalny, który jest stopniowo rozszerzany. Samochód trafił do sprzedaży w drugiej połowie 2022 roku na Bliskim Wschodzie oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Meksyku, gdzie równolegle z nim zadebiutował model Dodge Hornet. Od 2023 roku Tonale dostępny jest także w Chinach, Australii i Nowej Zelandii.

Silniki

Benzynowe:

R4 1.5l MHEV 130 KM

R4 1.5l MHEV 160 KM

R4 2.0l Turbo GME 256 KM

Wysokoprężne:

R4 1.6l JTD 130 KM

Hybrydowe:

R4 1.3l PHEV 275 KM

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: