Alfa Romeo Tipo 308

Alfa Romeo Tipo 308

Alfa Romeo Tipo 308, znany również jako Alfa Romeo 8C-308, to samochód klasy Grand Prix, który został zaprojektowany przez Gioacchino Colombo i wyprodukowany przez firmę Alfa Romeo. Jego debiut miał miejsce w sezonie 1938.

Historia

W 1938 roku wprowadzono nowe regulacje, które ograniczyły pojemność silników do 3 litrów. W odpowiedzi na te zmiany, Alfa Romeo zdecydowała się na stworzenie trzech różnych modeli, z których każdy miał niezależne zawieszenie. Modele te to 308, 312 i 316.

Model 308 był rozwinięciem klasycznego ośmiocylindrowego modelu 8C-35, zaprojektowanego przez Vittorio Jano. W ostatecznej wersji średnica cylindra została zwiększona z 68 do 69 mm, co skutkowało wzrostem pojemności silnika z 2905 do 2994 cm³. Nadwozie opierało się na modelach 8C-35 i 12C-36, a zmiana położenia zbiornika paliwa przyczyniła się do poprawy rozkładu masy oraz prowadzenia pojazdu.

Samochód zadebiutował podczas Grand Prix Pau w 1938 roku, jednak doświadczył wycieku paliwa, co doprowadziło do wypadku. W wyniku tego incydentu Tazio Nuvolari opuścił zespół Alfa Romeo. Później pojazdy te zostały prawdopodobnie wypożyczone przez Piero Dusio i Renato Balestrero. Carlo Maria Pintacuda wygrał z kolei Grand Prix Rio de Janeiro tym modelem (ten egzemplarz został później sprzedany i pozostał w Ameryce Południowej). W 1938 roku Raymond Sommer prawdopodobnie zakupił jeden z samochodów. Na Grand Prix Francji w 1939 roku dwa modele 308 zostały zgłoszone przez Christiana Kautza.

Egzemplarz o oznaczeniu AC 79, którym prawdopodobnie ścigał się Pintacuda, był później używany przez Chico Landi i Henrique Casini. Landi sprzedał ten samochód w 1948 roku. Pod koniec 1949 roku pojazd został wypożyczony Antonio Fernandezowi, który go poważnie uszkodził. Około 1956 roku Casini odbudował samochód, instalując w nim silnik marki Cadillac. Następnie właścicielami byli Colin Crabbe oraz Julian Mazjub.

Właścicielem egzemplarza AC 78 był Bellini Caviglia. Model ten dotarł do Montevideo pod koniec 1938 roku, a następnie został zakupiony przez Italo de Luca. W latach 1939–1942 ścigali się nim Ricardo Nasi, Ricardo Carú oraz José Canziani. W 1946 roku Oscar Gálvez, wspólnie z Julio Rosso i Ernesto Petrinim, nabył ten egzemplarz, a w latach 1947–1951 uczestniczył w wyścigach. Później został sprzedany ACA, która przekazała go Juanowi Manuelowi Fangio. Samochodem tym ścigał się także Manuel de Teffé. Obecnie pojazd znajduje się w Museo Juan Manuel Fangio.

Trzeci egzemplarz po II wojnie światowej był używany przez Raymonda Sommera, który wypożyczył go od Alfa Corse. Pojazdem tym ścigali się także Jean-Pierre Wimille, Raph oraz Jaime Neves.

Model 308 brał również udział w wyścigu Indianapolis 500, gdzie w 1946 roku Louis Durant zajął szóste miejsce.

Wyniki w Mistrzostwach Europy

Bibliografia

Leif Snellman: ALFA ROMEO. [w:] kolumbus.fi [on-line]. [dostęp 2014-09-07]. (ang.).

Przeczytaj u przyjaciół: