Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio to średniej wielkości SUV produkowany przez włoską markę Alfa Romeo od 2016 roku.

Historia i opis modelu

Samochód zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2016 roku. Został zbudowany na płycie podłogowej Giorgio, która jest również wykorzystywana w modelu Giulia. Nazwa Stelvio nawiązuje do najwyższej w Europie przejezdnej przełęczy, znanej jako „Passo Dello Stelvio”.

Początkowo dostępna była limitowana wersja First Edition, która oferowała m.in. 400-watowy system audio, 20-calowe alufelgi, elektrycznie regulowane fotele oraz podgrzewane koło kierownicy i przednie siedzenia. Pojazd jest napędzany silnikiem 2.0 MultiAir Turbo o mocy 280 KM, który współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła. Stelvio First Edition przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy.

Najpotężniejszą wersją jest Stelvio Quadrifoglio, napędzana 2,9-litrowym silnikiem V6 o mocy 510 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 600 Nm. To zmodyfikowany silnik Ferrari F154, który bazuje na jednostce V8 o pojemności 3,9 litra, z odciętymi dwoma cylindrami. Silnik ten współpracuje z automatyczną 8-biegową skrzynią i systemem napędu na obie osie Quadrifoglio QUAD. W tej wersji auto osiąga prędkość 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i maksymalnie może rozpędzić się do 283 km/h. Stelvio Quadrifoglio ustanowiło rekord na torze Nurburgring Nordschleife wśród seryjnie produkowanych SUV-ów, uzyskując czas 7:51.7 minuty, pokonując konkurencję, w tym wcześniejszego rekordzistę – 560-konne Porsche Cayenne Turbo S. Silnik tej wersji wykonano z lekkich materiałów i wyposażono w bi-turbo, zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa oraz system odłączania cylindrów przy niskim obciążeniu. Pojazd ma masę 1830 kg.

W 2017 roku Alfa Romeo Stelvio zdobyła nagrodę w plebiscycie „Auto Lider” w kategorii średniej klasy SUV-ów oraz tytuł „Auto Flotowe 2017 roku” w kategorii Premium/SUV.

W 2018 roku w polskich salonach sprzedano 623 egzemplarze, a w 2019 roku liczba ta wzrosła do 905 sztuk.

Modernizacje

W połowie 2020 roku model przeszedł pierwszy facelifting. Wprowadzono zmiany w kloszach lamp tylnych, przednim grillu oraz nowe wzory aluminiowych felg o średnicy do 21 cali. Do wyposażenia opcjonalnego dodano tytanowy wydech od inżynierów Akrapović. Wnętrze pojazdu zyskało nową kierownicę, lewarek zmiany biegów oraz zmodyfikowaną konsolę środkową. Klienci mogą wybrać kolor pasów bezpieczeństwa, a standardowe fotele mogą zostać zamienione na kubełkowe wykonane z karbonu od Sparco. Nowy system multimedialny z dotykowym ekranem 8,8 cala oferuje funkcje Performance Pages, które dostarczają informacji przydatnych podczas jazdy torowej oraz system ADAS 2 z możliwością autonomicznej jazdy na poziomie drugim. Nowa wersja pojazdu trafiła do sprzedaży latem 2020 roku.

W październiku 2022 roku model przeszedł drugą, bardziej kompleksową modernizację na rok modelowy 2023. Zmiany obejmowały nowy układ świateł w reflektorach, nawiązujący do modelu Alfa Romeo Tonale, oraz zmodernizowane elementy takie jak grill i tylne światła, które teraz mają przydymione klosze z błyszczącym czarnym wykończeniem. Wewnątrz pojazdu zainstalowano nowy 12,3-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników, który oferuje trzy różne układy graficzne: nowoczesny Evolved, minimalistyczny Relax oraz Heritage, nawiązujący do wskaźników z lat 60. i 70. XX wieku.

Wersje wyposażeniowe

  • Super
  • Executive
  • Business
  • Quadrifoglio
  • First Edition – wersja limitowana
  • Tributo Italiano – wersja limitowana premium

Podstawowa wersja Super posiada m.in. system ABS oraz ESP z mechanizmem różnicowym Q2, 6 poduszek powietrznych, 18-calowe alufelgi, reflektory biksenonowe, system bezkluczykowy, automatyczną klimatyzację dwustrefową, tempomat, półskórzaną tapicerkę, asystenta pasa ruchu, automatyczny hamulec postojowy oraz system audio z 8 głośnikami. Dodatkowo dostępny jest system Alfa Connect z 6,5-calowym ekranem. Wersja Executive wzbogacona jest o system nawigacji satelitarnej, elektronicznie sterowaną tylną klapę, radio cyfrowe oraz system Alfa Connect z 7-calowym ekranem.

Samochód można dodatkowo doposażyć w alarm oraz panoramiczny szklany dach za dodatkową opłatą.

Silniki

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: