Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo to osobowy samochód klasy subkompaktowej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 2008–2018.

Historia i opis modelu

Pojazd został po raz pierwszy oficjalnie przedstawiony na targach motoryzacyjnych w Genewie na początku 2008 roku. MiTo powstał na bazie platformy SCCS, która była używana w modelach Fiat Grande Punto oraz Opel Corsa D. Nazwa MiTo pochodzi od nazw dwóch włoskich miast: Mediolan (wł. Milano), gdzie auto zostało zaprojektowane, oraz Turyn (wł. Torino), gdzie jest produkowane. W języku włoskim słowo mito oznacza mit lub legendę.

Charakterystyczną cechą pojazdu jest typowa dla marki stylistyka nadwozia, zaprojektowana przez Juana Manuela Diaza. Przednia część nadwozia czerpie inspiracje z modelu 8C Competizione, co widać w kształtach maski silnika, atrapy chłodnicy, przedniego zderzaka oraz reflektorów. Auto zostało wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak przekładnia z suchym sprzęgłem TCT oraz system Alfa DNA, który współpracuje z układem napędowym, hamulcowym, sprzęgłem, zawieszeniem i skrzynią biegów. Umożliwia on wybór jednego z trzech trybów jazdy: super sportowego (Dynamic), miejski (Normal) oraz wszechstronny (All-weather) dla maksymalnego bezpieczeństwa na trudnych nawierzchniach.

W okresie styczeń-czerwiec 2009 roku na polskim rynku sprzedano 332 egzemplarze tego modelu.

W 2013 roku pojazd przeszedł niewielką modernizację, podczas której zmieniono kształt tzw. scudetto, czyli atrapy chłodnicy, nawiązując do większego modelu Giulietta. Do oferty dodano nowe kolory nadwozia oraz 15-calowe alufelgi. Wprowadzono także nowe wzory tapicerek oraz zaktualizowano system multimedialny. Projektanci Alfy zmodyfikowali silnik 0.9 TwinAir, który po tych zmianach osiągał moc 105 km.

Kolejna modernizacja miała miejsce w 2016 roku, obejmując głównie przednią część nadwozia z nowym wlotem powietrza (scudetto) oraz zmiany w gamie silnikowej. Dodano również tylne światła w technologii LED. Mniej znaczące modyfikacje dotyczyły wnętrza oraz palety dostępnych lakierów i felg aluminiowych.

W 2016 roku polski importer sprzedał 78 sztuk tego modelu, a w 2017 roku 71 egzemplarzy.

Produkcja MiTo zakończyła się w lipcu 2018 roku, bez zapowiedzi następcy. Mimo zakończenia produkcji, sprzedaż tego modelu została wstrzymana dopiero w pierwszym kwartale 2019 roku. Wycofanie modelu z rynku nie było spowodowane mniejszym zainteresowaniem, ale ogólnym spadkiem popytu na samochody z trzydrzwiowym nadwoziem.

Wersje wyposażenia

Do 2013

Podstawowa wersja Junior oferowała standardowe wyposażenie, w tym 7 poduszek powietrznych, systemy ABS z EBD, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektryczne wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy oraz elektrycznie regulowane szyby przednie.

Wersja Progression była bogatsza i dodatkowo wyposażona w skórzaną kierownicę oraz gałkę zmiany biegów, manualną klimatyzację, system Alfa D.N.A oraz radio z CD i MP3.

Kolejna wersja – Distinctive – oferowała 16-calowe felgi aluminiowe, sterowanie radiem z kierownicy oraz wyświetlacz w układzie Matrix.

Topowa wersja Quadrifoglio Verde była wzbogacona o 17-calowe felgi aluminiowe, tylny spojler, dwustrefową automatyczną klimatyzację, światła przeciwmgielne oraz system Blue&Me z Bluetooth.

Opcjonalnie dostępne były m.in. czarny lakier na dachu, 18-calowe felgi aluminiowe, lakier metalizowany, lakierowane zaciski hamulców, przyciemniane szyby, skórzana tapicerka, autoalarm, czujniki cofania, podłokietnik ze schowkiem, podgrzewane przednie siedzenia, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, tempomat, bi-ksenonowe reflektory, nawigacja GPS oraz system audio firmy Bose.

Pakiety

Komfort Junior (dla wersji Junior)

  • klimatyzacja manualna, aluminiowe felgi 16 cali

Widoczność (Progression, Distinctive, Quadrifoglio Verde)

  • czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, wewnętrzne elektrochromatyczne lusterko

Sport Progression (Progression)

  • światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi 16 cali, sportowy zderzak tylny, spojler tylny, chromowana końcówka rury wydechowej

Super Progression (Progression)

  • światła przeciwmgielne, sportowy zderzak tylny, obudowy lusterek w kolorze szarym, system Blue&Me, wyświetlacz w układzie Matrix

Sport Distinctive (Distinctive)

  • światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi 17 cali, sportowy zderzak tylny, spojler tylny, chromowana końcówka rury wydechowej, sportowe wykończenie zegarów

Pakiet Super Distinctive (Distinctive)

  • światła przeciwmgielne, podłokietnik ze schowkiem, sportowy zderzak tylny, chromowane lusterka zewnętrzne, czujniki cofania, system Blue&Me

2013-2016

Wersja podstawowa Impression zawierała m.in. 7 poduszek powietrznych, systemy ABS z EBD, skórzaną kierownicę oraz gałkę zmiany biegów, czujniki ciśnienia w oponach (TPMS), elektryczne wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby przednie oraz radio z CD i MP3.

Wersja Progression była bogatsza, dodatkowo posiadała manualną klimatyzację oraz system Alfa D.N.A.

Wersja Distinctive posiadała 16-calowe felgi aluminiowe, tylny spojler oraz sterowanie radiem z kierownicy, a także radio Uconnect z 5-calowym wyświetlaczem dotykowym i systemem Bluetooth.

Topowa wersja Quadrifoglio Verde była wyposażona w 17-calowe felgi aluminiowe, czujniki cofania, dwustrefową automatyczną klimatyzację oraz światła przeciwmgielne.

Opcjonalnie dostępne były m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, lakier metalizowany, lakierowane zaciski hamulców, przyciemniane szyby, skórzana tapicerka, autoalarm, podłokietnik ze schowkiem, podgrzewane przednie siedzenia, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, nawigacja GPS oraz system audio firmy Bose.

Pakiety

Widoczność (Progression, Distinctive, Quadrifoglio Verde)

  • czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, wewnętrzne elektrochromatyczne lusterko

Komfort (Progression, Distinctive)

  • podłokietnik ze schowkiem, tempomat, czujniki cofania, regulacja lędźwiowa foteli przednich, dodatkowe gniazdo 12V

Sport (Progression, Distinctive)

  • przyciemniane szyby, sportowe wykończenie zegarów, sportowy zderzak tylny, 16/17-calowe felgi aluminiowe (Progression/Distinctive)

Quadrifoglio Verde Line (Distinctive)

  • półskórzana tapicerka, aluminiowe listwy progowe, sportowy zderzak tylny, sportowe wykończenie zegarów, lakierowane na czarno lusterka zewnętrzne, dymione reflektory przednie, 17-calowe felgi aluminiowe, sportowa kierownica

Business (Distinctive)

  • podłokietnik ze schowkiem, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, tempomat, nawigacja GPS

Lux (Distinctive)

  • skórzana tapicerka, podłokietnik ze schowkiem, szklany rozsuwany dach, podgrzewane przednie siedzenia, pakiet Widoczność, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, nawigacja GPS

2016-2018

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji MiTo obejmowało m.in. 7 poduszek powietrznych, systemy ABS i ESP, system Alfa D.N.A, tylne światła LED, centralny zamek z pilotem, manualną klimatyzację, komputer pokładowy, czujniki ciśnienia w oponach (TPMS), elektrycznie regulowane szyby przednie, elektryczne wspomaganie kierownicy z systemem DualDrive oraz radio i dymione reflektory przednie.

Wersja Super była bogatsza i dodatkowo wyposażona w tempomat, radio Uconnect z 5-calowym dotykowym ekranem, Bluetooth, MP3, USB oraz AUX i 16-calowe felgi aluminiowe.

Topowa wersja Veloce oferowała sportowe fotele, czujniki cofania, dwustrefową automatyczną klimatyzację, lakierowane zaciski hamulców, światła przeciwmgielne oraz 17-calowe felgi aluminiowe.

Opcjonalnie pojazd można było wyposażyć w m.in. skórzaną tapicerkę, sportowe siedzenia Sabelt z włókna węglowego, amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, podgrzewane przednie siedzenia, elektrycznie składane lusterka, elektrycznie rozsuwany szklany dach, przyciemniane szyby, nawigację GPS, radio cyfrowe DAB, kamerę cofania, system audio Hi-Fi z subwooferem, radio Alpine z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem oraz 18-calowe felgi aluminiowe.

Pakiety

Dla palących (MiTo, Super, Veloce)

  • zapalniczka i popielniczka

Widoczność (MiTo, Super, Veloce)

  • czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, wewnętrzne elektrochromatyczne lusterko

Tech (MiTo, Super, Veloce)

  • radio Alpine z 7″ wyświetlaczem DAB oraz Apple Carplay i Android Auto, kamera cofania, gniazdo HDMI i 12V

Sport (MiTo)

  • przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, lakierowane zaciski hamulców, sportowy wyświetlacz zegarów podświetlony na biało

Komfort (MiTo, Super)

  • przedni podłokietnik, dywaniki z logo Alfa Romeo, czujniki cofania, regulacja lędźwiowa w przednich fotelach, dodatkowe gniazdo 12V w bagażniku

Carbon (MiTo, Super)

  • sportowy tylny zderzak, ciemne wnętrze, elementy wykończeniowe w stylizacji włókna węglowego

Carbon Veloce (Veloce)

  • elementy wykończeniowe w stylizacji włókna węglowego

Pakiet Veloce (Super)

  • przednie światła w stylizacji włókna węglowego, sportowy tylny zderzak, przyciemniane szyby, ciemne wnętrze, dywaniki z logo Alfa Romeo, sportowy wyświetlacz zegarów podświetlony na biało, sportowa kierownica obszyta czerwoną nicią, kit sportowy (listwy progowe, nakładki aluminiowe na pedały i podnóżek kierowcy)

Lux (Super)

  • dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, regulacja lędźwiowa w przednich fotelach, podgrzewane przednie siedzenia, homologacja 5-miejscowa, czujniki cofania, przedni podłokietnik

Silniki

Sprzedaż w Polsce

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: