Alfa Romeo Junior

Alfa Romeo Junior to crossover osobowy klasy subkompaktowej, produkowany przez włoską markę Alfa Romeo od 2024 roku.

Historia i opis modelu

Po raz pierwszy informacje o planach wprowadzenia małego crossovera Alfy Romeo, który miałby wykorzystywać technologie od koncernu PSA, pojawiły się na brytyjskim portalu Autocar w czerwcu 2020 roku. W 2021 roku włoski producent potwierdził, że pracuje nad nowym miejskim modelem oznaczonym kodem rozwojowym „KID”, który miałby być umiejscowiony poniżej kompaktowego modelu Tonale. W mediach spekulowano, że nowy samochód mógłby nosić nazwę Alfa Romeo Brennero, nawiązując do włoskiej przełęczy górskiej. W grudniu 2023 roku ogłoszono jednak, że model otrzyma inną nazwę, nawiązującą do włoskiej metropolii Mediolan – Milano.

Oficjalna premiera modelu pod nazwą Alfa Romeo Milano odbyła się w tytularnym Mediolanie na początku kwietnia 2024 roku. Wybór nazwy powiązanej z włoskim miastem oraz decyzja o ulokowaniu produkcji crossovera Milano poza granicami Włoch spotkały się z krytyką ze strony włoskiego rządu. Minister przemysłu, Adolfo Urso, zaznaczył, że działania te łamią prawo przyjęte w 2003 roku, które ma na celu zwalczanie zwodniczych praktyk marketingowych związanych z używaniem włoskich nazw dla zagranicznych produktów. Wkrótce po tej wypowiedzi Stellantis postanowił zmienić nazwę nowego modelu na Alfa Romeo Junior, nawiązując tym samym do modelu GT 1300 Junior.

Stylizację nadwozia opracował nowy szef działu projektowego Alfy Romeo, Alejandro Mesonero-Romanos, który został mianowany w 2021 roku. To pierwszy współczesny model firmy z nietypowo umieszczoną centralnie tablicą rejestracyjną z powodu zaostrzenia norm bezpieczeństwa. Nadwozie charakteryzuje się muskularnymi proporcjami, wyraźnie zarysowanymi nadkolami, agresywnie ukształtowanymi reflektorami oraz charakterystyczną trójkątną osłoną chłodnicy „scudetto”, która ma dwa różne wzory wypełnienia. Tył pojazdu zdobi łukowaty pas świetlny, a tylne klamki są zintegrowane z słupkami C.

Wnętrze samochodu zachowuje estetykę typową dla produktów Alfy Romeo, wyróżniając się rozbudowanym, podwójnym daszkiem cyfrowych zegarów oraz wysokim tunelem środkowym. Przed kierowcą znajduje się wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala, a w centralnej konsoli zwróconej ku kierowcy umieszczono dotykowy ekran systemu multimedialnego o tej samej przekątnej. W kabinie zastosowano wiele elementów pochodzących od Peugeota, takich jak klamki, przełącznik trybów jazdy, manetki oraz panel klimatyzacji.

Podobnie jak wcześniejsze modele, takie jak Jeep Avenger i Fiat 600, Alfa Romeo Junior powstała na płycie podłogowej CMP, wcześniej stosowanej przez koncern PSA, który w 2021 roku wszedł w skład Stellantis. Samochód ma być odpowiedzią na spalinowe i elektryczne subkompaktowe crossovery marek premium, takich jak Audi Q2, Lexus LBX czy Mini Aceman.

Junior Elettrica

Alfa Romeo Junior Elettrica to pierwszy masowo produkowany model włoskiej marki z w pełni elektrycznym napędem. Oferuje dwa warianty napędowe: podstawowy o mocy 156 KM i 260 Nm, przyspieszający od 0 do 100 km/h w 9 sekund oraz mocniejszy, Veloce, o mocy 240 KM, 344 Nm i przyspieszeniu do 100 km/h w 6 sekund. Obie wersje są wyposażone w akumulator o pojemności 54 kWh; słabsza odmiana oferuje zasięg do 320 kilometrów na jednym ładowaniu, a mocniejsza – do 306 kilometrów.

Sprzedaż

Sprzedaż modelu Alfa Romeo Junior przewidziano na większości dotychczasowych rynków zbytu włoskiej firmy. Tuż po premierze w kwietniu 2024 roku, samochód trafił do sprzedaży na rynku europejskim oraz japońskim. Ponadto, od 2025 roku do tego grona dołączą także Australia i Nowa Zelandia. Zdecydowano jednak, aby nie wprowadzać go na rynek Ameryki Północnej. Produkcję ulokowano w polskich zakładach FCA Poland w Tychach, gdzie rozpoczęto ją w maju 2024 roku.

Dane techniczne

Do napędu hybrydowej wersji Alfy Romeo Junior o nazwie „Ibrida” wykorzystano trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, w połączeniu z 48-woltową instalacją elektryczną oraz dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy 28 KM. Łączna moc układu wynosi 136 KM, a współpracuje on z 6-biegową automatyczną przekładnią typu dwusprzęgłowego. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 206 km/h.

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: