Alfa Romeo GTV to sportowy samochód klasy kompaktowej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1994–2004.
Historia i opis modelu
Model GTV oraz jego wersja Spider były początkowo wytwarzane w fabryce Alfa Romeo w Arese w latach 1993-2000. W okresie od 2000 do 2004 roku produkcja przeniosła się do zakładów Pininfarina w San Giorgio Canavese, niedaleko Turynu.
Samochód został zaprojektowany przez Enrico Fumia w studiu Pininfarina. Charakteryzuje się małymi, częściowo osłoniętymi reflektorami oraz osłoną chłodnicy. Jego krótki i ścięty tył zdobi listwa z lampami na całej szerokości pojazdu. Wnętrze zaprojektowano w Centro Stile Alfa Romeo pod kierownictwem Waltera de Silva. GTV bazuje na mocno zmodyfikowanej płycie podłogowej Grupy Fiata „Tipo Due”. W samochodzie zastosowano silniki 1.8 TwinSpark, 2.0 TwinSpark, 2.0 V6 Turbo oraz 3.0 V6, które współpracują z pięcio- lub sześciostopniową manualną skrzynią biegów, przekazując moc na przednią oś. W 2003 roku wprowadzono nowe silniki: JTS o pojemności dwóch litrów oraz mocniejszy silnik V6 o pojemności 3,2 litra, zastępujący wcześniejszą jednostkę. Rozkład mas dla 4-cylindrowego modelu wynosi 61% przód/39% tył, a dla V6 63% przód/37% tył.
Kalendarium
1988: W lipcu zakończono projekt nadwozia GTV oraz Spider.
1991: Na Genewskim Salonie Samochodowym zaprezentowano prototyp Proteo, oparty na skróconej płycie modelu 164. Napędzany był silnikiem 3.0 V6 24v o mocy 260 KM, z systemem napędu na obie osie oraz skrętnymi kołami. Stylizacja nadwozia wykazywała inspirację projektem GTV/Spider.
1993: Rozpoczęcie produkcji modelu.
1994: Alfa zaprezentowała GTV i Spidera rok przed ich wprowadzeniem na rynek podczas salonu samochodowego w Paryżu.
1995: W marcu oba modele zadebiutowały na Genewskim Salonie Samochodowym, a w tym samym roku trafiły do sprzedaży.
1997: Wprowadzono nową jednostkę napędową 3.0 V6 24V dla GTV, która wyróżniała się czerwonymi, 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo z przodu.
1998: W maju miał miejsce pierwszy lifting („Phase 2”), obejmujący zmiany w wnętrzu, nową konsolę środkową oraz zmieniony rozkład przycisków. Z zewnątrz dodano chromowaną obwódkę scudetto oraz progi w kolorze nadwozia. Wprowadzono także nowe silniki, w tym 1.8 Twin Spark oraz zmodyfikowany 2.0 Twin Spark z nową geometrią dolotu, podnosząc moc do 155 KM. Wprowadzono nowe kolory deski rozdzielczej, a jednostka 3.0 V6 12v została zastąpiona wersją 24v z modelu GTV.
2000: W sierpniu wprowadzono modyfikacje silników, aby dostosować je do norm Euro 3, co spowodowało spadek mocy jednostki 2.0 Twin Spark do 150 KM. Produkcja GTV i Spidera została przeniesiona do zakładów Pininfarina w Turynie, a niektóre jednostki zostały wycofane z produkcji.
2003: Drugi lifting, znany jako „Phase 3”, wprowadził zmiany w przodzie, dostosowując styl scudetta do innych modeli Alfy Romeo, jak model 147. Zmodyfikowano wnętrze oraz dodano kontrolę trakcji (ASR) dla niektórych wersji. Nowe silniki to 2.0 JTS o mocy 165 KM oraz 3.2 V6 o mocy 240 KM.
2004: Zakończenie produkcji modelu.
Silniki
Podwozie
Zawieszenie przednie: kolumna McPhersona, dolny wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy ze sprężyną oraz stabilizator poprzeczny.
Zawieszenie tylne: multi-link, 3 wahacze poprzeczne, amortyzatory gazowe, sprężyna śrubowa oraz stabilizator poprzeczny.
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe.
ABS z EBD oraz ASR (dostępne po 2003 roku).
Dzięki tylnej osi multi-link, samochód eliminuje podsterowność wynikającą z przedniego napędu.
Wymiary i masy
Rozstaw osi: 2540 mm (wszystkie wersje).
Rozstaw kół przód/tył:
- Spider: 1506/1487 mm;
- GTV: 1499/1506 mm;
- GTV 3.0: 1508/1530 mm.
Masa własna: 1350-1470 kg (od 1.8 TS do Spider 3.2).
DMC: 1610-1820 kg (od Spider 1.8 do GTV 3.0).
Pojemność bagażnika: 155 dm³ (GTV).
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l (wszystkie wersje).
Długość: 4285 mm (wszystkie wersje).
Szerokość: 1780 mm (wszystkie wersje).
Wysokość: 1315-1318 mm (od Spider do GTV).
Osiągi
Przypisy