Alfa Romeo Giulietta to osobowy samochód klasy kompaktowej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 2010–2020.
Historia i opis modelu
Pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku jako następca modelu 147. Giulietta opiera się na płycie podłogowej C-Evo, a jej przednia część inspirowana jest modelem 8C Competizione. Projektantem tego auta był Lorenzo Ramaciotti.
Początkowo planowano oznaczyć model symbolem 149, potem jako Milano. Ostatecznie zdecydowano się na nazwę Giulietta, nawiązującą do modelu produkowanego w latach 50. i 60. XX wieku.
W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2011 model zajął drugie miejsce, ustępując miejsca Nissanowi Leaf.
W 2018 roku w polskich salonach sprzedano 354 egzemplarze tego samochodu.
Restylizacje
W 2013 roku Giulietta przeszła modernizację, w której zmieniono m.in. wygląd interfejsu systemu sterującego, lekko przemodelowano atrapę chłodnicy oraz dodano chromowane nakładki do świateł przeciwmgielnych. Zmodyfikowano także koło kierownicy oraz fotele.
W 2016 roku przeprowadzono kolejną, bardziej zauważalną modernizację. Atrapa chłodnicy zyskała nowe scudetto z siatką, a napis Giulietta przeniesiono na tylnią klapę bagażnika. Przy tej okazji zakończono produkcję wersji Quadrifoglio Verde na rzecz wersji Veloce oraz zmieniono listę wyposażenia.
W 2019 roku wprowadzono trzecią, skromną modernizację. Nowe silniki spełniały normy spalin Euro 6 D-Temp, a także zaktualizowano systemy multimedialne, które są kompatybilne z Android Auto i Apple Car Play. Wizualnie samochód pozostał bez zmian zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Koniec produkcji
Pomimo wcześniejszych informacji, po ogłoszeniu fuzji FCA i PSA podjęto decyzję, że Alfa Romeo Giulietta nie doczeka się następcy. Po 10 latach produkcji, auto zostało ostatecznie wycofane z produkcji 22 grudnia 2020 roku. Głównym powodem tego kroku był spadający popyt: w pierwszym roku sprzedaży sprzedano 78 991 sztuk, a w 2019 roku tylko 15 690 sztuk.
Wersje wyposażenia
Przed face liftingiem
- Progression
- Distinctive
- Quadrifoglio Verde
Podstawowa wersja Progression oferuje m.in. 6 poduszek powietrznych, system Alfa DNA, skórzaną kierownicę, elektrycznie regulowane lusterka, dzieloną tylną kanapę, manualną klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby przednie oraz radio z CD i MP3.
Bardziej luksusowa wersja Distinctive zawiera dodatkowo 16-calowe felgi aluminiowe, chromowane ramki okien, automatyczną klimatyzację, podłokietnik przedni, elektrycznie regulowane szyby tylne, tempomat i światła przeciwmgielne, a także sterowanie radiem z kierownicy.
Najlepiej wyposażona wersja Quadrifoglio Verde oferuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów z czerwonymi przeszyciami, aluminiowe nakładki na pedały, sportowe zawieszenie, lakierowane zaciski hamulców oraz przyciemniane szyby.
Po face liftingu
- Giulietta
- Super
- Veloce
W podstawowej wersji Giulietta standardowe wyposażenie obejmuje 6 poduszek powietrznych, system Alfa D.N.A, elektrycznie regulowane szyby, manualną klimatyzację, podgrzewane lusterka, skórzaną kierownicę, komputer pokładowy, dymione reflektory oraz radio Uconnect z Bluetooth i 5-calowym ekranem dotykowym.
Bardziej zaawansowana wersja Super dodatkowo oferuje światła przeciwmgielne, automatyczną klimatyzację, podłokietnik przedni, tempomat, nawiew na tylne siedzenia, elektrycznie składane lusterka oraz 16-calowe aluminiowe felgi.
Najbogatsza wersja Veloce została wzbogacona o spryskiwacze reflektorów, bi-ksenonowe reflektory, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, przyciemniane szyby, skórzaną tapicerkę, powiększone lakierowane na czerwono zaciski hamulców i 17-calowe felgi aluminiowe.
W zależności od wersji wyposażenia można także opcjonalnie wyposażyć samochód w elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, elektrycznie otwierane okno dachowe, nawigację satelitarną, cyfrowe radio DAB, system nagłośnienia Hi-Fi marki Bose oraz 18-calowe felgi aluminiowe.
Wersje specjalne
Maserati Edition
W 2011 roku wprowadzono specjalną wersję, zmodyfikowaną przez Maserati. Bazowała ona na wersji Quadrifoglio Verde i była wyposażona w silnik 1.75 TBi. Zmiany dotyczyły głównie materiałów wykończeniowych wnętrza.
Szybcy i wściekli 6
W 2013 roku zaprezentowano wersję specjalną, która miała pod maską silnik 1.4 MultiAir o mocy 170 KM. Każdy egzemplarz tej wersji posiadał plakietkę z numerem oraz autografy na desce rozdzielczej. Nabywcy limitowanej Giulietty mogli również brać udział w dniu akcji z kaskaderem filmowym. Wersja ta była dostępna wyłącznie w Wielkiej Brytanii u jednego dealera w Londynie.
Collezione i Sprint Speciale
Te wersje były dostępne w Wielkiej Brytanii w 2015 roku.
B-Tech
W 2018 roku wprowadzono wersję B-Tech, charakteryzującą się szarym kolorem nadwozia, lakierowanymi na czarno detalami, przyciemnianymi szybami, powiększoną końcówką wydechu, czarnym wnętrzem, specjalnymi felgami oraz bardziej sportowym tylnym zderzakiem.
Veloce S
W 2019 roku zaprezentowano wersję Veloce S, opartą na wersji Veloce, która była wyposażona w silnik 1.75 TBi o mocy 240 KM. Samochód charakteryzował się specjalnymi 18-calowymi felgami, dodatkowymi oznaczeniami oraz czerwonymi akcentami na karoserii, sportowym wydechem, 10-głośnikowym systemem Bose, hamulcami Brembo oraz sportowym zawieszeniem. Powstało jedynie 30 sztuk, które były głównie oferowane w Australii.
Silniki
Sprzedaż w Polsce
Przypisy