Alfa Romeo Giulietta (1977)

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta to samochód osobowy klasy średniej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1977−1985.

Historia i opis modelu

Produkcja Giulietty rozpoczęła się w listopadzie 1977 roku. Nazwa modelu została zaczerpnięta z serii 750 oraz 101, które były wytwarzane w latach 1954-1965. Konstrukcja nowego modelu opierała się na podwoziu Alfetty. W trakcie całego okresu produkcji przeprowadzono dwa faceliftingi – pierwszy miał miejsce w 1981 roku, a drugi w 1983 roku. Napęd był przekazywany na oś tylną za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Na początku produkcji dostępne były dwa silniki: 1.3 (1357 cm³, 95 KM) oraz 1.6 (1570 cm³, 109 KM). W maju 1979 roku wprowadzono jednostkę 1.8 (1779 cm³, 122 KM), a także wersję Super Giulietta 2.0 (1962 cm³, 130 KM).

Latem 1981 roku zrealizowano pierwszy facelifting, który objął zarówno wnętrze, jak i nadwozie, podczas gdy układ napędowy oraz silniki pozostały bez zmian. W 1982 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, zaprezentowano model 2.0 Turbo Autodelta (175 KM), czyli turbodoładowaną wersję silnika 2.0. Produkcyjna wersja Giulietta Turbodelta była wyposażona w jednostkę o mocy 170 KM, turbosprężarkę KKK oraz dwa podwójne gaźniki Weber. Wyprodukowano 361 egzemplarzy wersji Turbo, z których wszystkie miały czarne nadwozie oraz czerwoną skórzaną tapicerkę. W 1982 roku na rynek wprowadzono także wersje Giulietta 2.0 Ti oraz wysokoprężną z turbodoładowanym silnikiem VM (2.0, 82 KM).

W październiku 1982 roku, modele Alfetta i Giulietta w wersji turbodiesel ustanowiły na torze Nardò rekordy średniej prędkości na dystansach 5, 10, 25 i 50 tysięcy kilometrów oraz 5, 10 i 25 tysięcy mil.

Pod koniec 1983 roku do sprzedaży weszła trzecia seria modelu Giulietta. Zmiany obejmowały przeprojektowanie zderzaków oraz wnętrza, a także drobne modyfikacje w układzie hamulcowym oraz kolektorze dolotowym. Produkcja modelu zakończyła się w 1985 roku po wyprodukowaniu około 380 000 egzemplarzy, a jego następcą została Alfa Romeo 75.

Dane techniczne

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: