Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta to osobowy samochód klasy kompaktowej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1954−1965.
Historia modelu
W 1954 roku z taśmy produkcyjnej zjechała pierwsza wersja coupé, znana jako Giulietta Sprint, której produkcję prowadzono w Grugliasco przez firmę Bertone. Wiosną 1955 roku w Portello rozpoczęto wytwarzanie modelu sedan, określanego jako Berlina. Od połowy 1955 roku w San Giorgio Canavese firma Pininfarina zajmowała się produkcją kabrioletu pod nazwą Giulietta Spider, który stał się ikoną włoskiego stylu życia La Dolce Vita lat 50. W latach 1960–1963 w East London w Południowej Afryce powstawał model Giulietta T.I.
Giulietta SZ, samochód z 1960 roku (prawdopodobnie produkowany w latach 1959-1963), został stworzony przez firmę Zagato dla Alfa Romeo, wykorzystując jej podzespoły. Pojazd charakteryzuje się aluminiowym nadwoziem od Zagato oraz krótkim podwoziem wersji Alfa Romeo Giulietta Coupé. Dzięki zmniejszeniu wagi oraz zwiększeniu mocy, Alfa stworzyła coupé, które odnosiło sukcesy w wyścigach klasy 1300 cm³ oraz rajdach odbywających się na początku lat 60.
Niektóre wersje tego modelu były produkowane w niewielkich seriach przez włoską firmę stylistyczną Zagato.
Silnik (Giulietta Sprint)
Typ: R4 1,3 l (1290 cm³), DOHC
Układ zasilania: dwugardzielowy gaźnik Weber
Średnica cylindra × skok tłoka: 74,00 mm × 75,00 mm
Stopień sprężania: b.d.
Moc maksymalna: 80 KM przy 6300 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: b.d.
Osiągi (Giulietta Sprint)
Przyspieszenie 0-80 km/h: b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h: b.d.
Prędkość maksymalna: 161 km/h