Alfa Romeo Giulia to samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez włoską markę Alfa Romeo od 2016 roku.
Historia i opis modelu
Pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany w 105. rocznicę istnienia marki Alfa Romeo. Uroczystość miała miejsce 24 czerwca 2015 roku w odnowionym muzeum marki w Arese, nieopodal Mediolanu. Prezentacja rozpoczęła się od sportowej wersji Quadrifoglio, która była napędzana silnikiem benzynowym o pojemności 2,9 l i mocy 510 KM. Standardowa wersja pojazdu zadebiutowała rok później na targach motoryzacyjnych w Genewie. Na początku oferowano jedynie turbodiesel 2,2 l w różnych wariantach, a później dołączono silnik benzynowy 2,0 l turbo.
Giulia została zbudowana na bazie tylnonapędowej platformy Giorgio, która jest wykorzystywana w obecnych modelach Maserati. Pojazd został zaprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami stylistycznymi marki, a charakterystycznym elementem jest atrapa chłodnicy, znana jako scudetto. W celu podkreślenia autentyczności marki, w samochodzie zastosowano tylny napęd.
Początkowo Giulia była dostępna na rynku włoskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, a także w Austrii, Belgii, Szwajcarii i Holandii. W Polsce zadebiutowała 23 maja 2016 roku, a w kolejnych tygodniach trafiła na inne europejskie rynki. W 2016 roku ceny w Polsce zaczynały się od 139 do 163,3 tys. zł za podstawową wersję, natomiast model Quadrifoglio kosztował 359 tys. zł. W 2019 roku ceny, z wyjątkiem wersji specjalnych, wahały się od 151,7 do 235,8 tys. zł.
Giulia Quadrifoglio
Najpotężniejsza wersja Quadrifoglio wyposażona jest w podwójnie doładowany silnik benzynowy w układzie V6 o pojemności 2,9 l, opracowany przez inżynierów Ferrari, osiągający moc 510 KM. Jest to zmodyfikowany silnik Ferrari F154 – V8 o pojemności 3,9 l z usuniętymi dwoma cylindrami. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 307 km/h. Silnik dostarcza maksymalną moc 510 KM przy 6500 obrotach na minutę, a jego maksymalne obroty wynoszą ponad 7000 obr./min. W standardzie znajduje się 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów, a wersja przed face liftingiem mogła być wyposażona w 6-biegową skrzynię manualną. W standardzie auto ma sportowe fotele wykończone skórą i alkantarą, a opcjonalnie dostępne są kubełkowe fotele sportowe oraz hamulce ceramiczne. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio przejechała jedno okrążenie toru Nurburgring w czasie 7 minut i 32 sekund.
Wersja Quadrifoglio wyróżnia się m.in. otworami wentylacyjnymi w przednich zderzakach, wylotami powietrza na pokrywie silnika oraz większą atrapą chłodnicy. Z tyłu pojazdu znajduje się dyfuzor z czterema końcówkami układu wydechowego i spojler. Aby zmniejszyć masę pojazdu, zastosowano aluminium, włókno węglowe oraz kompozyty. Pojazd jest wyposażony w system Alfa DNA Pro, który różni się od podstawowego systemu Alfa DNA trybem Race, włączającym overboost i wzmacniającym dźwięk układu wydechowego, a także system aktywnego zawieszenia. Nazwa Quadrifoglio odnosi się do „czterolistnej koniczyny” i po raz pierwszy została użyta przez włoskiego producenta w 1923 roku przez kierowcę, który namalował ją „na szczęście”. Tego samego dnia wygrał wyścig. Znak czterolistnej koniczyny był zielony na białym tle w kształcie kwadratu, co miało związek z tym, że wówczas Alfa miała czterech kierowców. Po tragicznym wypadku jednego z kierowców, symbol został zmieniony na trójkąt, symbolizujący pozostałych trzech.
Giulia GTAm
W marcu 2020 roku wprowadzono specjalne wersje GTA i GTAm z okazji 110-lecia marki Alfa Romeo. Pojazdy zaprojektowali nie tylko inżynierowie Alfy, ale także eksperci z zewnątrz, a modele te mają być powrotem do korzeni. Za poprawioną aerodynamikę odpowiada Sauber Engineering, który zastosował elementy z włókien węglowych takie jak dyfuzor, spojlery i listwy progowe. Wśród modyfikacji znajduje się m.in. centralny układ wydechowy Akrapovic, poszerzony rozstaw kół oraz nowy zestaw sprężyn i amortyzatorów. W wersji GTA moc silnika wynosi 510 KM, natomiast w GTAm 540 KM. W obu modelach udało się zredukować masę pojazdu o 100 kg. Wersje GTA i GTAm różnią się także dwuosobową kabiną w mocniejszej wersji, dodatkowym wzmocnieniem karoserii, uproszczonym wnętrzem bez tradycyjnych paneli drzwiowych oraz dużym tylno skrzydłem z włókna węglowego. Mocniejszy model przyspiesza do 100 km/h w jedynie 3,6 sekundy. Planowana produkcja to 500 egzemplarzy obu modeli, a każdy klient otrzyma także kask Bell, kombinezon, rękawiczki, buty oraz kurs jazdy w Alfa Romeo Driving Academy. Ceny wynoszą odpowiednio 175 890 euro za wersję GTA i 180 810 euro za GTAm.
Bezpieczeństwo
Giulia zdobyła wyróżnienie amerykańskiego instytutu IIHS za najwyższe standardy ochrony kierowcy i pasażerów w przypadku kolizji – „Top Safety Pick+”, uzyskując w każdym z pięciu testów najwyższą ocenę. Wyniki w testach Euro NCAP również były imponujące – Alfa Romeo otrzymała 5 gwiazdek, ustanawiając rekordowy wynik w kategorii ochrony dorosłych pasażerów. Technologie bezpieczeństwa w samochodzie obejmują systemy ostrzegające o niebezpieczeństwie oraz minimalizujące skutki kolizji, takie jak autonomiczne, awaryjne hamowanie, tempomat adaptacyjny oraz asystentów martwego pola i pasa ruchu.
Nagrody i wyróżnienia
W latach 2016, 2017 i 2018 Alfa Romeo Giulia zdobyła pierwsze miejsce wśród samochodów klasy średniej w polskiej edycji plebiscytu motoryzacyjnego „Best Cars” organizowanego przez miesięcznik Auto motor i sport. W 2015 i 2016 roku Giulia zwyciężyła również w plebiscycie „Auto Lider”, zdobywając tytuł „Premiery Motoryzacyjnej 2015” oraz w kategorii „Auto Klasy Średniej” w 2016 roku. W 2017 roku została ogłoszona „Samochodem Roku Playboya 2017” w kategorii samochodów sportowych. W 2020 roku Alfa Romeo Giulia QV uzyskała tytuł „Sportowego samochodu roku” według magazynu Auto Bild Sportscars oraz zdobyła 4 nagrody w konkursie „Sport Auto Award 2020”.
Restylizacje
W połowie 2020 roku samochód przeszedł pierwszy lifting. Wprowadzono zmiany w kloszach tylnych lamp, grillu przednim oraz nowe wzory aluminiowych felg o średnicy do 21 cali. Do opcjonalnego wyposażenia dołączył tytanowy wydech stworzony przez inżynierów z Akrapović. Wnętrze pojazdu zyskało nową kierownicę, lewarek zmiany biegów oraz zmodyfikowaną konsolę środkową. Klienci mogą teraz wybierać kolor pasów bezpieczeństwa, a na zamówienie standardowe fotele można wymienić na kubełkowe siedzenia Sparco wykonane z karbonu. Model zyskał także nowy system multimedialny z 8,8-calowym ekranem dotykowym, wyposażony w „Performance Pages”, które wyświetlają dane przydatne podczas jazdy torowej, cyfrowe stopery do pomiaru czasów okrążeń i przyspieszeń, a także system ADAS 2, który umożliwia autonomiczną jazdę na poziomie drugim. Samochód trafił do sprzedaży latem 2020 roku.
W październiku 2022 roku auto przeszło drugą, bardziej rozbudowaną modernizację. Zmiany objęły zarówno przód, jak i wnętrze oraz gamę silnikową. Wprowadzono nowy układ elementów świetlnych w reflektorach, nawiązujący do modelu Alfa Romeo Tonale. Zmodernizowano także grill oraz tylne światła, a wnętrze zyskało nowy ekran zestawu wskaźników. 12,3-calowy wyświetlacz oferuje dane w trzech różnych układach graficznych: nowoczesnym Evolved, minimalistycznym Relax oraz Heritage, który nawiązuje do wskaźników Alf Romeo z lat 60. i 70. XX wieku.
Wersje wyposażenia
Business
Giulia
Super
Sprint
Ti
Veloce
Veloce Ti
Competizione
Tributo Italiano
Intensa
Quadrifoglio
Bi-Tech Edition – wersja specjalna
6C Villa D’Este – wersja limitowana
Milano – wersja limitowana
GTA – wersja limitowana
GTAm – wersja limitowana
Podstawowa wersja Giulia (Business) jest standardowo wyposażona w m.in. system ABS, system Alfa DNA z trzema trybami, autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) z funkcją wykrywania pieszych, zintegrowany system hamowania (IBS), system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe, tylne lampy LED, dwustrefową automatyczną klimatyzację, skórzaną kierownicę, tempomat, czujnik zmierzchu oraz deszczu, elektryczny hamulec postojowy, 8-głośnikowy system audio Connect z 6,5-calowym ekranem, radiem CD/MP3, portem AUX, Bluetooth oraz 16-calowe alufelgi.
Wersja Super dodatkowo oferuje m.in. 17-calowe alufelgi, drewniane i chromowane wykończenie wnętrza, skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele oraz elektrycznie sterowane fotele z 8-płaszczyznową regulacją i pamięcią ustawień fotela kierowcy, a także podgrzewaną kierownicę.
Wersja Veloce zawiera m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, sportowe siedzenia, sportową podgrzewaną kierownicę, panel deski rozdzielczej pokryty aluminium, aluminiowe nakładki na pedały, reflektory bi-ksenonowe oraz elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne.
Wersja Veloce Ti jest dodatkowo wyposażona w m.in. 19-calowe felgi aluminiowe, sportowe siedzenia z skóry i alcantary, deskę rozdzielczą obszytą skórą, chłodzony schowek, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czarną podsufitkę, przyciemniane szyby, wykończenie wnętrza w stylu włókna węglowego oraz nawigację Uconnect Nav z 8,8-calowym wyświetlaczem.
Topowa wersja Quadrifoglio posiada dodatkowo system Alfa DNA z czterema trybami, dynamiczne zawieszenie oraz automatycznie wysuwany przedni spojler przy prędkości powyżej 100 km/h.
Wśród opcjonalnych dodatków można znaleźć m.in. sportową kierownicę, reflektory biksenonowe, adaptacyjne reflektory przednie (AFS), kamerę cofania, napęd na cztery koła Q4, czujniki parkowania, automatyczne włączanie świateł mijania, fotochromatyczne lusterko wsteczne, system monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania obiektów w trakcie cofania, podgrzewane dysze spryskiwaczy, 10-głośnikowy system audio lub 900-watowy system Harman&Kardon z 14 głośnikami i 12-kanałowym wzmacniaczem, a także system bezkluczykowy oraz podświetlenie zewnętrznych klamek.
Silniki
Sprzedaż w Polsce
Przypisy