Alfa Romeo 8C Competizione
Alfa Romeo 8C Competizione to sportowy pojazd klasy średniej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 2007-2010.
Historia i opis modelu
Prototyp Alfa Romeo 8C Competizione zadebiutował jako koncept na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2003 roku. W wyposażeniu miał silnik V8 od firmy Maserati o pojemności 4.2 dm³. Oficjalna prezentacja wersji produkcyjnej miała miejsce na salonie samochodowym w Paryżu w 2006 roku.
Nazwa modelu odnosi się do tradycji Alfy; w latach 30. i 40. oznaczenie 8C było używane dla aut z 8-cylindrowymi silnikami. Z kolei „Competizione” nawiązuje do sportowego coupé 6C 2500 Competizione, które odnosiło sukcesy w latach 50.
W wyniku dużego zainteresowania na targach, w 2007 roku rozpoczęto małoseryjną produkcję, limitując ją do 500 egzemplarzy. Pierwszy samochód trafił do klienta w październiku 2007 roku. Dzięki temu modelowi Alfa Romeo powróciła na rynek amerykański, po raz pierwszy od 1995 roku.
W seryjnej wersji, produkowanej w Modenie przez Maserati na zlecenie Alfy Romeo, zamontowano silnik V8 o pojemności 4691 cm³, generujący maksymalną moc 338 kW (450 KM) przy 7000 obr./min. Silnik umieszczony jest z przodu pojazdu. Skrzynia biegów sekwencyjna, 6-stopniowa, produkcji Graziano Trasmissioni została zainstalowana przy tylnej, napędzanej osi (układ transaxle).
Na bazie modelu coupé stworzono także wersję roadster, znaną jako Spider.
Silnik
- Typ: V8 4,7 l (4691 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
- Układ zasilania: wtrysk
- Średnica × skok tłoka: 92,00 mm × 88,20 mm
- Stopień sprężania: brak danych
- Moc maksymalna: 450 KM (331,1 kW) przy 7000 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 470 N•m przy 4750 obr/min
Osiągi
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,2 s
- Prędkość maksymalna: 293 km/h
Sprzedaż
== Bibliografia ==
2006 Alfa Romeo 8c Competizione Technical specifications. [w:] carfolio.com [on-line]. [dostęp 2010-03-13]. (ang.).