Alfa Romeo 75 to samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1985 – 1992.
Historia i opis modelu
W maju 1985 roku Alfa Romeo wprowadziła na rynek nowy model – Alfa Romeo 75, który zastąpił wcześniejsze modele Giulietta oraz Alfetta. Nazwa „75” odnosi się do 75. rocznicy istnienia producenta. Karoseria została zaprojektowana przez Ermanno Cresoniego i przypominała jego wcześniejsze dzieło, Alfę 33. W celu poprawy właściwości jezdnych zastosowano z przodu dwa wahacze poprzeczne resorowane na drążkach skrętnych, a z tyłu oś De Diona. Na początku Alfa 75 była dostępna z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.6 (110 KM), 1.8 (120 KM), 2.0 (128 KM) oraz 2.5 L (156 KM), a także z turbodieslem o pojemności dwóch litrów i mocy 95 KM. Po liftingu w 1987 roku do oferty dołączył turbodiesel 2.4 litra o mocy 112 KM. Silniki Diesla produkowane były przez firmę VM i miały oddzielne głowice dla każdego cylindra. Model dostępny był jako czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan. Optymalny rozkład masy oraz odpowiedni docisk osi napędzającej samochód zapewniała umiejscowiona z tyłu 5-stopniowa manualna lub 3-stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Wadą tego rozwiązania było nadmierne zużycie sprzęgła.
Standardowe wyposażenie Alfa Romeo 75 obejmowało m.in. elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę, wspomaganie układu kierowniczego oraz alufelgi.
Od 1986 roku samochód był sprzedawany w USA pod nazwą Alfa Romeo Milano z silnikiem 3.0 V6 o mocy 188 KM. Wersje Milano sprowadzane do Europy dostępne były w odmianach Quadrifoglio Argento, Quadrifoglio Oro, Quadrifoglio Platino i Quadrifoglio Verde z silnikiem o pojemności trzech litrów. W tym czasie dwulitrowy, gaźnikowy silnik został zastąpiony wersją z dwiema świecami na każdy cylinder (Twin Spark), która miała moc 148 KM.
W 1988 roku wprowadzono katalizatory, a silnik 1.8 litra wymieniono na nowy, 122-konną wersję. Na rynek trafił również turbodiesel o pojemności 2.4 L i mocy 112 KM oraz wersja 3.0 V6 AMERICA, osiągająca 188 KM.
W 1990 roku do oferty dołączył doładowany silnik o pojemności 1.8 L i mocy 165 KM, dwulitrowy Twin Spark o mocy 148 KM oraz 3.0 V6 POTENZIATA, który zastąpił model AMERICA.
Rok 1991 przyniósł limitowaną wersję Alfa 75 Twin Spark Limited Edition.
W 1992 roku, po wyprodukowaniu 187 000 egzemplarzy, Alfa 75 została zastąpiona przez model 155.
Dane techniczne
Silnik
Podwozie
Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe
Zawieszenie tylne: oś De Diona, amortyzatory teleskopowe
Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe
Wymiary i masy
Rozstaw osi: 2510 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1396/1382 mm
Masa własna: 1100-1300 kg
DMC: 1535-1725 kg
Pojemność bagażnika: 500 dm³
Pojemność zbiornika paliwa: 49/68 l
Osiągi
Motosport
W zawodach ITC Alfa Romeo odnosiła znaczące sukcesy dzięki bolidowi Alfa Romeo 75 Turbo Evo. Gianfranco Brancatelli wygrał ogólną klasyfikację tych zawodów w 1988 roku, a Giorgio Francia zajął drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji w 1991 roku.
Lista pojedynczych zwycięstw w klasie ITC.
Alfa Romeo 75 brała również udział w zawodach DTM, Alfa Romeo Challenge, IMSA.
Linki zewnętrzne
Obszerny opis na stronie klubowej Alfaholicy.org.