Alfa Romeo 430
Alfa Romeo 430 to samochód dostawczy produkowany przez włoskiego producenta motoryzacyjnego Alfa Romeo w latach 1942-1950.
Projekt konstrukcyjny tego pojazdu został zatwierdzony przez Ministerstwo Obrony Francji 23 września 1941 roku. Na początku produkcja skupiała się na wersji militarnej, znanej jako Alfa Romeo 430RE, która wywodziła się z modelu Alfa Romeo 800 RE. Ciężarówki te były używane jako pojazdy przeciwlotnicze, wyposażone w karabin maszynowy o kalibrze 20 mm (0,8 cala) IF Scotti. Po zakończeniu II wojny światowej, ciężarówka zaczęła być produkowana w wersji cywilnej.
Po wydarzeniach września 1943 roku, niemieckie władze zamówiły pojazdy dla swojej armii, jednak anulowały zamówienie miesiąc później. W związku z tą decyzją, Ugo Gobbato skierował list do Cesarskiego Ministerstwa Broni, Amunicji i Uzbrojenia Rzeszy, aby bronić swojego projektu. Niemcy ostatecznie zmienili zdanie, co pozwoliło fabryce Portello na wyprodukowanie 99 silników wysokoprężnych Alfa 430 RE w latach 1944-1945.
Istniał także wariant Alfa Romeo 430 A – pierwszy autobus z serii Alfa, który mimo że był zlecany podwykonawcom SIAI Marchetti, został zbudowany w liczbie 561 jednostek z nadwoziem zewnętrznym, w latach 1946-1950. W latach 1946-1948 powstały jedynie 2 trolejbusy Alfa Romeo 430 AF.
Alfa Romeo 430 została wyposażona w 4-cylindrowy, 5,8 litrowy silnik wysokoprężny, który generuje moc 80 koni mechanicznych (60 kW) przy 2000 obr./min. Jej maksymalna prędkość wynosi 65 km/h. Pojazd ma długość 5955 mm, szerokość 2130 mm oraz wysokość 2580 mm, a jego waga to 3350 kg. Spalanie wynosi 18 l na 100 km, a zbiornik paliwa ma pojemność 75 l. Posiada napęd na dwa przednie koła i jest przeznaczony dla dwóch osób.
== Przypisy ==