Alfa Romeo 1750 i Alfa Romeo 2000
Alfa Romeo 1750 oraz Alfa Romeo 2000 to pojazdy klasy średniej, które były produkowane w latach 1967–1972 w wersji 1750 oraz w latach 1971-1977 w wersji 2000 przez firmę Alfa Romeo.
Historia modelu
Model Alfa Romeo 1750 Berlina w wersji sedan zadebiutował w 1967 roku, równocześnie z wersjami 1750 GTV coupè oraz 2000 Spider. Wprowadzenie modelu 1750 miało na celu zastąpienie rodziny 2600 Berlina, Sprint oraz Spider. W odróżnieniu od 2600, 1750 był mniejszy i znacznie bardziej przystępny cenowo, a także dzielił wiele komponentów z innymi modelami marki Alfa Romeo.
Wersja 1750 Berlina bazowała na modelu Giulia sedan, który był produkowany w tym samym okresie. Wyjątkowo w Stanach Zjednoczonych, model 1750 Berlina całkowicie zastąpił Giulię sedan. W porównaniu do Giuli, 1750 miał dłuższy rozstaw osi oraz nową karoserię, natomiast wnętrze pozostało praktycznie niezmienione; zastosowano także identyczną szybę przednią jak w poprzedniku. Napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1779 cm³, który wyposażony był w dwa gaźniki oraz hydrauliczne sprzęgło. Jednostka ta generowała moc 118 KM (w wersji z dwoma podwójnymi gaźnikami bocznossącymi). Wersja przeznaczona na rynek amerykański była wyposażona we wtrysk paliwa SPICA. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku w 1969 roku, model ten zajął 3. miejsce (za Peugeotem 504 i BMW 2500/2800).
W 1971 roku wprowadzono ograniczoną serię modelu 1750 Berlina z 3-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF, oznaczoną jako 1750A Berlina. Powstało około 250 egzemplarzy, z których do dziś przetrwało niewiele. Skrzynia biegów okazała się nieodpowiednia dla czterocylindrowego silnika, co skutkowało trudnością w przełączaniu biegów oraz źle dobranymi przełożeniami. W rezultacie zwiększyło się spalanie i spadło przyspieszenie samochodu.
W 1972 roku seria 1750 została zastąpiona nową rodziną modeli 2000, a łączna produkcja modelu wyniosła około 100 000 egzemplarzy.
2000
Rodzina modeli 2000 była produkowana w latach 1971-1977. W porównaniu do 1750, pojemność silnika zwiększono do 1962 cm³, przy czym zastosowano ten sam silnik. Oba modele można było łatwo rozróżnić po wyglądzie przedniego grilla. Silnik, wyposażony w dwa gaźniki, generował moc 132 KM. Maksymalna prędkość wynosiła około 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało około 9 sekund. W Stanach Zjednoczonych samochód sprzedawany był z silnikiem z mechanicznym wtryskiem paliwa. Moc była przenoszona na tylne koła za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej (istniała również wersja z 3-biegowym automatem). Łącznie wyprodukowano 89 840 egzemplarzy modelu 2000 Berlina.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Motorbase: Alfa Romeo 1750 Berlina. [zarchiwizowane z tego adresu (2005-11-29)].
Motorbase: Alfa Romeo 1750 GTV. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-02-21)].
Motorbase: Alfa Romeo 1750 Spider. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-01-11)].