Alfa Romeo 164 to samochód osobowy klasy średniej-wyższej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1987 – 1997.
Historia i opis modelu
Model Alfa Romeo 164 zadebiutował w 1987 roku, a jego nadwozie zostało zaprojektowane przez Pininfarinę. Pojazd ten powstał w wyniku współpracy marek Fiat (model Croma), Lancia (model Thema) oraz Saab (model 9000), które korzystały z tej samej płyty podłogowej. Warto zaznaczyć, że gotowy model przeszedł testy w Maroku, gdzie silniki TS okazały się bardziej wytrzymałe na długie przebiegi i trudne warunki niż silniki V6. Produkcję rozpoczęto we wrześniu 1987 w sąsiedztwie Arese we Włoszech. Pojazd był napędzany silnikami z mniejszego modelu 75, w tym 4-cylindrowym, wolnossącym, aluminiowym silniku 8-zaworowym Twin Spark, który posiadał zmienne fazy rozrządu, aluminiowy blok i głowicę, hemisferyczne komory spalania oraz 8 świec zapłonowych, a także łańcuch rozrządu. Ten silnik miał swoją historię od lat 50. i zakończył swój żywot w modelu Alfa Romeo 164. Oprócz tego, dostępny był także 4-cylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1995 cm³ i mocy 175 KM, który był produkcji koncernu Fiat (znany silnik DOHC Lampredi). W marcu 1991 zastąpiono go silnikiem V6 (również 2.0 Turbo) o mocy 205 KM (model Busso). W ofercie znalazła się też wersja 3.0 V6 12-zaworowa, generująca moc 184 lub 200 KM w wersji QV. Gama silników modelu 164 obejmowała także jednostki wysokoprężne, w tym innowacyjny silnik Turbodiesel o pojemności 2,5 litra i mocy 125 KM, wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa oraz chłodzenie powietrza doładowującego. W tamtym czasie Alfa Romeo 164 2.5 TD była najszybszym samochodem osobowym z silnikiem diesla.
W czerwcu 1990 roku (rok modelowy 1991) przeprowadzono pierwsze modyfikacje, które poprawiły zawieszenie zespołu napędowego, eliminując szarpanie podczas ruszania, a w tylnej części nadwozia białe paski na lampach zastąpiono czerwonymi.
W październiku 1992 roku (rok modelowy 1993) auto przeszło kolejne zmiany – wprowadzono nowe lampy soczewkowe, chromowane listwy wokół nadwozia, zmieniono wygląd deski rozdzielczej i konsoli środkowej, a także zastosowano nowe sprężyny i amortyzatory, co obniżyło środek ciężkości. W standardzie pojawił się ABS, pakiet elektryczny dla silników 6-cylindrowych, nowy kształt boczków drzwi i foteli oraz wprowadzono 24-zaworową wersję silnika 3.0 V6 o mocy 211 KM. Po tych zmianach auto zaczęto sprzedawać jako Alfa Romeo 164 Super. Do września 1995 roku produkowano również uproszczoną wersję, która zawierała elementy z wersji Super (np. wnętrze, przednie lampy), ale bez chromowanych listew i z przestarzałym wzorem zderzaków oraz nakładek na drzwi. Wersja Super korzystała z tych samych silników co model podstawowy, ale oferowała różne warianty mocy (2.0 TS – 146 KM, 2.0 V6 – 205 KM).
Ostatni lifting modelu Alfa Romeo 164 miał miejsce w październiku 1995 roku (rok modelowy 1996): dodano ozdobne „złote listwy”, które zastąpiły srebrne (w zależności od koloru nadwozia dostępne były 2 odcienie złotych listew). W opcji pojawiła się 4-ramienna drewniana kierownica z poduszką powietrzną oraz gałka zmiany biegów. Zrezygnowano z schowków w tylnych boczkach drzwi oraz podświetlenia nóg kierowcy i pasażera. Alfa Romeo 164 Super była produkowana do czerwca 1997 roku.
Alfa 164 QV 12V to specjalna wersja Quadrifoglio Verde, produkowana w latach 1990-1992, z silnikiem 3.0 V6 12V generującym 200 KM. W tej wersji zastosowano zawieszenie z 2-stopniową elektryczną regulacją twardości (AUTO i SPORT).
Alfa 164 QV 24V to kolejna specjalna wersja Quadrifoglio Verde, produkowana w latach 1992-1997, z silnikiem 3.0 V6 24V, generującym 234 KM. Wnętrze oraz przednie lampy pochodziły z wersji Super, natomiast zderzaki, listwy drzwi i nakładki na progi pozostały z wersji QV 12V.
Alfa 164 Q4 była produkowana od lutego 1994 roku i wyposażona w stały napęd na cztery koła, dostarczony przez austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch, z elektroniczną kontrolą. Model ten korzystał z najsilniejszej jednostki, silnika 3.0 V6 24V o maksymalnej mocy 234 KM. Z zewnątrz wersja Q4 była rozpoznawalna dzięki emblematowi Q4.
W Azji model ten był dostępny pod nazwą Alfa Romeo 168.
Dane techniczne
Silniki benzynowe:
Silniki Diesla:
Wszystkie silniki wysokoprężne w modelu Alfa Romeo 164 pochodziły z włoskiej fabryki VM Motori S.p.A.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Oficjalny serwis firmy Alfa Romeo w Polsce