Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156 to osobowy samochód klasy średniej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1997 – 2006.

Historia i opis modelu

Pojazd zadebiutował po raz pierwszy w październiku 1997 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, jako następca modelu 155. Jego projekt powstał w Centrum Projektowym Centro Stile Alfa Romeo, które prowadził Walter de’Silva. Oprócz silników Twin Spark, oferowane były dwa sześciocylindrowe silniki widlaste o pojemności 2.5 oraz 3.2 litra, a także dwa silniki Diesla z układem wtrysku bezpośredniego typu common rail, znanym jako Unijet.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998 model zdobył pierwsze miejsce.

W 1999 roku oferta modeli została rozszerzona o wersję z silnikiem 2.0 Twin Spark oraz systemem zmiany biegów przy kierownicy Selespeed (mechaniczna skrzynia biegów z elektronicznym sterowaniem). Dodatkowo wprowadzono wersję Q-System z silnikiem o pojemności 2.5 i czterostopniową automatyczną skrzynią biegów od japońskiej firmy Aisin (model AW 50-40).

W 2000 roku na rynek trafiła wersja kombi, znana jako Sportwagon.

W lutym 2002 roku zaprezentowano usportowioną wersję GTA, która była napędzana silnikiem V6 o pojemności 3.2 i oferowała sześciostopniową manualną skrzynię biegów lub zautomatyzowaną skrzynię Selespeed. Zewnętrznie wyróżniała się obniżonym zawieszeniem, przyciemnionymi wkładkami reflektorów oraz dedykowanym bodykitem. Wnętrze wzbogacono o fotele zapewniające lepsze trzymanie boczne.

W marcu 2002 roku zmodernizowano wnętrze modelu 156, zmieniając kierownicę oraz konsolę środkową (wprowadzono chromowane elementy oraz elektroniczne wyświetlacze). Nad konsolą dodano wyświetlacz komputera pokładowego, który informował o takich parametrach jak temperatura na zewnątrz, liczba przejechanych kilometrów, średnie i chwilowe spalanie, a także średnia prędkość. W ofercie pojawił się również nowy silnik benzynowy 2.0 JTS z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim.

W 2003 roku Giorgetto Giugiaro zaprezentował wersję po face liftingu, w której zmieniono m.in. przód i tył. Po roku z oferty usunięto silnik V6 o pojemności 2.5.

W 2004 roku wprowadzono wersje z napędem na obie osie, nazwane Crosswagon Q4 i Sportwagon Q4. Wersję Crosswagon wyróżniał większy prześwit podwozia, aluminiowe listwy ochronne na drzwiach oraz wstawki na zderzaku przednim i tylnym. Auto było wyposażone w system Torsen C.

W październiku 2005 roku zakończono produkcję wersji GTA z powodu niskiego popytu i zbliżającej się premiery następcy. Łącznie wyprodukowano 2973 sedanów oraz 1678 sportwagonów. W Polsce sprzedano 37 egzemplarzy modelu 156 GTA.

Produkcję większości wersji pojazdu zakończono w 2006 roku, podczas gdy model Crosswagon Q4 wytwarzano do 2007 roku.

Crosswagon Q4

W 2003 roku zaprezentowano uterenowioną wersję Crosswagon Q4, która charakteryzowała się napędem na cztery koła z systemem Torsen C oraz większym prześwitem podwozia.

Wersja Crosswagon była wyposażona w dodatkowe aluminiowe listwy ochronne na drzwiach oraz aluminiowe wstawki na zderzaku przednim i tylnym.

Nagrody

Car Of The Year 1998

Best Compact Executive 1998 (What Car – Wielka Brytania)

Best Compact Executive Car 1998 – (Autoexpress – Wielka Brytania)

Die Besten Autos 1998, Paul Pietsch Preis – (Nagroda za system common rail, (Auto Motor und Sport – Niemcy)

Auto 1 Europa 1998 – (Jury złożone z mechaników, kierowców i dziennikarzy pod wodzą Auto Bild)

Auto Trophy 1998 – (Auto Zeitung- Niemcy)

Trophee Du Design 1998 – (Automobile Magazine – Francja)

Silniki

Benzynowe:

– Dane techniczne wersji 2.0 TS, 2.0 JTS oraz GTA ze skrzynią Selespeed są identyczne jak w przypadku skrzyń manualnych.

Diesla:

Przypisy

Linki zewnętrzne

Strona użytkowników modelu 156 (ang.)

Przeczytaj u przyjaciół: