Alfa Romeo 155

Alfa Romeo 155 to samochód osobowy klasy średniej, który był produkowany przez włoską markę Alfa Romeo w latach 1992−1998.

Historia i opis modelu

Model Alfa Romeo 155 powstał w ramach projektu mającego na celu unifikację rozwiązań technicznych Alfy Romeo oraz koncernu FIAT. Samochód ten wykorzystał wiele komponentów z modeli takich jak Fiat Tempry, Lancia Delta oraz Lancia Dedra. W ofercie modelu 155 znalazł się unikalny silnik sześciocylindrowy o pojemności 2,5 litra, generujący moc 166 KM. Silniki Twin Spark były dostępne w wersjach 1.6, 1.7, 1.8 oraz 2.0, a w gamie silnikowej znalazły się również jednostki diesla o pojemnościach 2,0 i 2,5 litra.

Standardowe wyposażenie Alfy 155 obejmowało między innymi wspomaganie kierownicy, regulację kolumny kierownicy oraz centralny zamek. Dodatkowo, za opłatą można było zakupić skórzaną tapicerkę, system ABS czy klimatyzację, które w ostatnich latach produkcji stały się standardem. W 1994 roku na rynek brytyjski wprowadzono wersję Alfa 155 Silverstone, wyposażoną w silnik o pojemności 1773 cm³, generujący moc 125 KM, a także wyróżniającą się spojlerem na tylnej klapie oraz kratkowymi fotelami.

W 1995 roku Alfa 155 przeszła umiarkowane modyfikacje, które obejmowały zmiany w wnętrzu, kształcie błotników oraz osłonie chłodnicy. Do oferty dodano silniki żeliwne, wykonane w technologii 16-zaworowej, które zastąpiły starsze, kosztowne w produkcji jednostki 8-zaworowe, wykonane z aluminium. Wprowadzono także nowy silnik Twin Spark o pojemności 1,6 litra.

W 1998 roku model Alfa 155 został zastąpiony przez nową generację – model 156.

Alfa Romeo 155 Q4

Alfa Romeo 155 Q4 to wersja modelu 155, która została wyposażona w silnik zapożyczony z Lancii Delty i oferująca napęd na obie osie. Zewnętrznie, wersja Q4 wyróżniała się unikalnymi alufelgami, lusterkami oraz zderzakami i spojlerami malowanymi na kolor nadwozia. Niestety, zastosowanie napędu na cztery koła wpłynęło na zmniejszenie przestrzeni bagażowej do 410 dm³. Wewnątrz samochodu znalazły się wygodne, sportowe fotele oraz bogate standardowe wyposażenie, w tym elektryczną regulację szyb i lusterek, centralny zamek, automatyczne ogrzewanie oraz spryskiwacze reflektorów. Dodatkowo, dostępne były opcje takie jak elektryczna regulacja świateł, ogrzewane lusterka, pilot do centralnego zamka, elektryczna regulacja tylnych szyb, automatyczna klimatyzacja, elektryczny szyberdach, ogrzewane fotele oraz skórzana tapicerka. Mimo adaptacji silnika i układu napędowego z Lancii Delty, wprowadzono zmiany w tej konstrukcji, w tym zaawansowany system oczyszczania spalin oraz sondę lambda, a skrzynia biegów pochodziła ze sportowej wersji Delty – Integrale. Użytkownik Alfy Q4 miał możliwość elektronicznego dostosowania pracy zawieszenia, wybierając tryb AUTO bądź bardziej sportowy – SPORTIVA.

Alfa Romeo 155 Q4 rywalizowała z takimi modelami jak: Ford Sierra Cosworth 4×4, Peugeot 405 T16 4×4, Subaru Legacy 2.0 Turbo, Volkswagen Passat G60 Syncro GT oraz Opel Vectra 2.0 Turbo 4×4.

Dane techniczne

Podwozie

Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy

Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa

Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe

ABS

Wymiary i ciężary

Rozstaw kół przód/tył: 1469/1402 mm

DMC: 1705-1845 kg

Alfa 155 na torze

Alfa Romeo 155 była jednym z najbardziej renomowanych samochodów wyścigowych w historii tej marki.

Alfa Romeo 155 odniosła sukcesy w:

  • Zawodach ITCC Italian Touring Car Championship w 1992 roku, gdzie kierowcą był Nicola Larini.
  • Zawodach DTM w 1993 roku, również z Nicola Larini za kierownicą.
  • Zawodach BTCC British Touring Car Championship w 1994 roku, które wygrał Gabriele Tarquini.
  • Hiszpańskich mistrzostwach samochodów turystycznych w latach 1994, 1995 oraz 1997, w tym w 1997, gdzie kierowcą był Fabrizio Giovanardi.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Historia Alfy 155 (en)

Przeczytaj u przyjaciół: