Alfa Romeo to włoski producent samochodów sportowych, luksusowych oraz wyścigowych, który swoją siedzibę ma w Turynie i działa od 1910 roku. Firma ta należy do międzynarodowego koncernu Stellantis.
Historia
W 1906 roku, pionier motoryzacji Alexandre Darracq założył firmę sprzedającą samochody w miejscowości Portello, nieopodal Mediolanu. W 1909 roku w swojej fabryce rozpoczął montaż samochodów marki Darracq. Po pewnym czasie Darracq napotkał problemy finansowe, co skłoniło lokalnych przedsiębiorców z Lombardii do wykupu jego zakładu w 1910 roku. Nowa nazwa firmy – Alfa – była skrótem od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna). W czasie I wojny światowej zakład został przekształcony w producenta wojskowego. W 1918 roku stery firmy objął inżynier Nicola Romeo, od którego nazwiska pochodzi druga część nazwy – Alfa Romeo.
W 1933 roku Alfa Romeo została nabyta przez państwową organizację IRI (Instituto Riconstruzione Industriale), jednak zachowała pełną autonomię.
Na przestrzeni lat firma wyróżniała się produkcją samochodów z silnikami w układzie boxer. Po przejęciu przez koncern FIAT w listopadzie 1986 roku, z powodu oszczędności zaprzestano wytwarzania tego typu silników.
Alfa Romeo produkowała także pojazdy użytkowe, takie jak ciężarówki, trolejbusy i samochody dostawcze. W latach 40. i 50. produkowano m.in. trolejbusy Alfa Romeo 110 AF oraz Alfa Romeo 140 AF. W ofercie firmy znalazły się także samochody terenowe, w tym Alfa Romeo Matta.
Stylizacja samochodów najczęściej była realizowana przez firmę Carrozzeria Pininfarina.
Wiosną 2014 roku, Fiat ogłosił plan rewitalizacji Alfy Romeo, mający na celu zwiększenie rocznej sprzedaży z 70 tys. aut w 2013 roku do 400 tys. w 2018 roku. W ramach tego planu zaplanowano wprowadzenie nowych modeli, z Giulia na czele, która miała zadebiutować w drugiej połowie 2015 roku. W kolejnych latach miało się pojawić jeszcze siedem nowych modeli, wszystkie z napędem na tylną oś.
Modele samochodów
Obecnie produkowane
Samochody osobowe
- Giulia
SUV-y i Crossovery
- Junior
- Tonale
- Stelvio
Supersamochody
- 33 Stradale
Historyczne
- 24 HP (1910–1920)
- 12 HP (1910–1911)
- 15 HP (1911–1920)
- G1 (1920–1921)
- 40-60 HP (1913–1922)
- 20-30 HP (1921–1922)
- RM (1923–1925)
- RL (1922–1927)
- 6C Sport (1929–1933)
- 2300 Le Mans (1931–1934)
- 8C (1931–1939)
- 6C 2300 MM (1935–1939)
- 6C (1927–1954)
- Matta (1952–1954)
- Romeo (1954–1957)
- 1900 (1950–1959)
- 2000 (1958–1962)
- Dauphine (1959–1964)
- Giulietta (1954–1965)
- Giulietta Sprint Speciale (1959–1966)
- Giulia TZ (1963–1967)
- Gran Sport Quattroruote (1965–1967)
- 2600 (1961−1968)
- GTA (1965–1969)
- 33 Stradale (1967–1969)
- Giulia Sprint (1963–1977)
- 1750 Berlina (1967–1977)
- 2000 Berlina (1967–1977)
- Montreal (1971–1977)
- Giulia (1962–1978)
- F12 (1967–1983)
- Alfasud (1972–1983)
- Alfetta (1972–1985)
- Giulietta (1977–1985)
- Alfa 6 (1979–1986)
- Arna (1983–1987)
- 90 (1984–1987)
- AR8 (1978–1989)
- Sprint (1979–1989)
- AR6 (1985–1989)
- 75 (1985–1992)
- SZ (1989–1993)
- 33 (1983–1995)
- 164 (1987–1997)
- 155 (1992–1998)
- 146 (1994–2000)
- GTV (1994–2004)
- 156 (1996–2004)
- 166 (1998–2007)
- Spider (1966–2010)
- 147 (2000–2010)
- GT (2003–2010)
- Brera (2005–2010)
- 8C Competizione (2007–2010)
- 159 (2005–2012)
- MiTo (2008–2018)
- Giulietta (2010–2020)
- 4C (2013–2020)
- Giulia SWB Zagato (2020)
Samochody wyścigowe
- Grand Prix (1914)
- P2 (1924–1930)
- 158 (1938–1951)
- Typ 33 (1967–1977)
- 177 (1979)
- 179 (1979−1982)
- 182 (1982)
- 183T (1983)
- 184T (1984–1985)
- 185T (1985)
Ciężarowe i autobusy
- 350 (1935–1937)
- 500 (1937–1945)
- 800 (1940–1947)
- 430 (1940−1950)
- 900 (1947–1954)
- 900A (1952–1956)
- 140 (1950–1958)
- 450 (1947–1959)
- 902A (1957–1959)
- 140 AF (1949–1960)
Zakłady produkcyjne Alfa Romeo
Samochody marki produkowane są w zakładzie macierzystym w Portello koło Mediolanu, a także od 1961 roku w miejscowości Arese oraz od 1972 roku w Pomigliano d’Arco koło Neapolu. Jeden z zakładów znajduje się również u podnóża wzgórza Monte Casino w Pedimonte San Germano. W 1986 roku FIAT przejął firmę od państwa, które było jej właścicielem. W ramach restrukturyzacji, w latach 90. zamknięto zakłady w Portello i Arese, przenosząc produkcję do Pomigliano d’Arco. Niektóre modele, takie jak Alfa Romeo 166, były produkowane w fabryce Fiata w dzielnicy Turynu – Mirafiori. Produkcja modeli coupe i cabrio odbywa się w małych seriach, wynoszących od kilkuset do kilku tysięcy sztuk rocznie, w zakładach firmy stylistycznej Pininfarina.
W latach 80. na zlecenie Alfa Romeo produkowano samochody dostawcze, takie jak Alfa Romeo AR6 w Val di Sangro oraz Alfa Romeo AR8 w Suzzara, z wykorzystaniem podzespołów Alfy Romeo.
W 1952 roku nawiązano współpracę z brazylijską firmą Fábrica Nacional de Motores (FNM), w ramach której w latach 50. produkowano samochody ciężarowe i autobusy Alfa Romeo pod marką FNM. Od 1960 roku wytwarzano tam również model osobowy FNM 2000, będący brazylijską wersją modelu Alfa Romeo 2000, produkowaną do połowy lat 70. Później FNM została przejęta przez Fiata i przekształcona w jego brazylijską filię Fiat Automoveis. Marka Alfa Romeo została przywrócona, a pojazdy z jej oznaczeniem produkowano w Brazylii do 1986 roku. W 1983 roku we współpracy z koncernem Nissan powstał model Arna, który jednak nie zdobył popularności i został wycofany w 1987 roku.
Udział w wyścigach
Alfa Romeo od początku istnienia aktywnie uczestniczy w różnych wyścigach samochodowych:
- 1913 – pierwszy samochód wyścigowy Alfa – typ 40/60HP, z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 6 litrów
- 1925 – model P2 zdobywa pierwsze miejsce w mistrzostwach świata
- 1950 – początek obecności Alfa Romeo w Formule 1; model 158/159 Alfetta zdobywa mistrzostwo dwa razy z rzędu: w 1950 roku kierowca Giuseppe „Nino” Farina, a w 1951 roku Juan Manuel Fangio. Po tych sukcesach Alfa Romeo nie wygrała już żadnego wyścigu jako konstruktor samochodów i tylko 2 wyścigi jako dostawca silników.
- Od 1965 roku dominację w wyścigach Formuły 1 przejmuje Ferrari, a Alfa Romeo koncentruje się na wyczynowych samochodach turystycznych, wprowadzając model Alfa Romeo GTA (GTA oznacza Gran Turismo Allegerita), wykonany z lekkiego stopu aluminium.
- 1992 – Nicola Larini na Alfie Romeo 155 GTA zdobywa tytuł mistrza Włoch w kategorii samochodów turystycznych.
- Od 1993 roku Alfa Romeo 155 V6 TI (TI oznacza „Turismo Internazionale”) odnosi sukcesy w niemieckich wyścigach wozów turystycznych DTM, a w 1994 roku Nicola Larini zdobywa tytuł mistrza Niemiec na tym samochodzie.
- Od 2001 roku Alfa Romeo bierze udział w nowo utworzonych zawodach ETCC, które później przemianowano na WTCC, zdobywając pierwsze miejsce, również w roku następnym.
- W listopadzie 2017 roku Alfa Romeo została sponsorem tytularnym szwajcarskiego zespołu Sauber, który bierze udział w Formule 1.
Przypisy
Bibliografia
Zdzisław Z. Podbielski, Pojazdy włoskie, Warszawa: WKiŁ, 1986 (Poznajemy Samochody Osobowe Świata), s. 25–44, ISBN 83-206-0540-7, OCLC 749355268.
Linki zewnętrzne