Alexandre-Étienne Choron

Alexandre-Étienne Choron (urodzony 21 października 1771 w Caen, zmarł 29 czerwca 1834 w Paryżu) był francuskim pisarzem muzycznym, wydawcą, pedagogiem oraz teoretykiem muzyki.

Życiorys

Na początku swojej kariery skupił się na studiach z zakresu matematyki i lingwistyki. W latach 90. XVIII wieku przeniósł się do Paryża, gdzie kształcił się muzycznie pod okiem Rosego i Bonesiego. Samodzielnie studiował traktaty włoskich i niemieckich teoretyków muzyki. W 1805 roku założył w Paryżu własną oficynę wydawniczą, która publikowała prace zapomnianych wówczas mistrzów, takich jak Giacomo Carissimi, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Claude Goudimel i Josquin des Prés, a także pisma dotyczące teorii muzyki. Od 1810 roku był członkiem korespondentem Institut de France. Przedstawił projekt reorganizacji muzycznego szkolnictwa kościelnego i objął stanowisko directeur de la musique des fêtes religieuses. W latach 1816-1817 pełnił funkcję dyrektora Académie Royale de Musique, co zaowocowało ponownym otwarciem zamkniętego w 1815 roku Konserwatorium Paryskiego. W 1818 roku założył Institution de Musique Classique et Religieuse, którą kierował do 1830 roku. Działał na rzecz reformy muzyki religijnej, inspirowanej dawnymi wzorcami. Organizował koncerty muzyki renesansowej i barokowej wraz z uczniami w katedrze Notre-Dame.

Był autorem wielu prac, w tym Principes d’accompagnement des écoles d’Italie (1804), Principes de composition des écoles d’Italie (3 tomy, 1808; 2. wydanie w 6 tomach 1816), Dictionnaire historique des musiciens (wspólnie z François-Josephem-Marie Fayolle’em; 2 tomy, 1810–1811), Méthode élémentaire de musique et de plainchant (1811), Méthode concertante de musique à plusieurs parties (1818, nowe wydanie 1833) oraz Manuel complet de musique vocale et instrumentale, ou Encyclopédie musicale (wspólnie z Adrienem de La Fage, 1836–1839). Przygotował zrewidowane i uzupełnione wydanie Traité général des voix et des instruments d’orchestre François Francœura (1813) oraz przetłumaczył dzieła takie jak Gründliche Anweisung zur Komposition i Generalbassschule Johanna Georga Albrechtsbergera (1814 i 1815) oraz Musico prattico Francesco Azopardiego (1816). Jego działalność miała znaczący wpływ na reorganizację szkolnictwa muzycznego, zwłaszcza w zakresie kształcenia wokalistów.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Alexandre-Étienne Choron – twórczość tego autora można znaleźć w bibliotece cyfrowej International Music Score Library Project.

Przeczytaj u przyjaciół: