Alexandr Azarkevitch (ros. Александр Азаркевич, urodzony 14 maja 1972 roku na Białorusi) to polski tancerz, choreograf, menadżer kultury oraz nauczyciel akademicki pochodzenia białoruskiego.
Życiorys
W okresie 1992–1994 był tancerzem w Białoruskim Państwowym Teatrze Muzycznym w Mińsku, gdzie występował w musicalach, takich jak: „My Fair Lady”, „Hello, Dolly!”, „Szklanka wody”, oraz w operetkach: „Hrabina Marica”, „Noc w Wenecji”, „Księżniczka Czardasza”. Uczestniczył także w spektaklach baletowych, w tym „Szeherezada”, „Straussiana” oraz „Hiszpańskie divertissement”. Azarkevitch zdobył dyplom tancerza i choreografa na Białoruskim Uniwersytecie Kultury i Sztuki, gdzie uzyskał również tytuł magistra sztuki.
W 1995 roku przybył do Polski i rozpoczął pracę w Teatrze Muzycznym w Łodzi jako tancerz-koryfej. Tam tańczył solowe partie w baletowych fragmentach operetek: „Baron cygański”, „Zemsta nietoperza”, „Bal w Savoyu” oraz w musicalu „Z batutą u Straussów”. Z zespołem Teatru Muzycznego w Łodzi odbył tournée po Europie Zachodniej. W sezonie artystycznym 1996/1997 pracował w Polskim Teatrze Tańca, gdzie występował w spektaklach takich jak: „Album z tego świata”, „Cul de sac”, „Dziecko słońca” i „Daina, czyli Kaziukowe Widma”. Od 1997 do 2003 roku był tancerzem w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, występując w musicalach m.in.: „Evita”, „Skrzypek na dachu”, „Czarnoksiężnik z krainy Oz” i „Jesus Christ Superstar”. Jako solista brał udział w koncercie z okazji 40-lecia Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej oraz w musicalu „Szachy”. Współpracując z tym teatrem, odbył liczne tournée po Niemczech, Holandii, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Lichtensteinie i Luksemburgu. W latach 1997–1998 był też tancerzem w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie występował w baletach, takich jak: „Dziadek do orzechów” oraz „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”.
W latach 2000–2001 był choreografem sekcji łyżwiarstwa figurowego w GKS Stoczniowiec Gdańsk. W 2001 roku polscy łyżwiarze figurowi Agata Błażowska i Marcin Kozubek zaprezentowali jego choreografię podczas Mistrzostw Świata w Łyżwiarstwie Figurowym w Vancouver.
W latach 1998–2006 był założycielem, dyrektorem artystycznym oraz choreografem Trójmiejskiego Teatru Plastyki Ruchu w Gdańsku, z którym brał udział w licznych festiwalach w Polsce, Rosji, na Białorusi i Ukrainie. W latach 2002–2006 pełnił rolę dyrektora artystycznego Pomorskich Warsztatów Tańca Współczesnego oraz organizował Międzynarodowe Wieczory Baletu Współczesnego w Dworku Artura w Gdańsku.
W 2002 roku uzyskał obywatelstwo polskie, a w 2004 roku ukończył studia podyplomowe na temat Zarządzania kulturą w strukturach Unii Europejskiej. W 2006 roku uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie sztuki – teatrologii, specjalizując się w historii baletu i teorii tańca. W 2016 roku ukończył dwuletnie studia podyplomowe dotyczące Organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej w Łodzi.
W roku akademickim 2007/2008 prowadził zajęcia z tańca współczesnego oraz wykłady z historii baletu na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W latach 2008–2021 pracował jako adiunkt i profesor (od 2020 roku) na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, gdzie stworzył specjalność tancerz-choreograf. Był pomysłodawcą i twórcą kierunku taniec, a od 2011 do 2019 roku pełnił funkcję prodziekana tego kierunku. W październiku 2020 roku został mianowany profesorem tej akademii. Organizował i opiekował się dyplomowymi „Wieczorami Młodych Choreografów” oraz „Wieczorami Tańca Współczesnego”, a także był autorem projektu „Kierunek taniec ma wielkie serce”, mającego na celu pomoc artystyczną młodzieży z domów dziecka oraz ośrodków socjoterapii. W latach 2009–2012 był opiekunem artystycznym studiów podyplomowych w zakresie Pedagogiki tańca w Szczecinie oraz adiunktem na Uniwersytecie Zielonogórskim w Zakładzie Animacji Kultury i Andragogiki.
W latach 2002–2019 był prezesem Międzynarodowego Stowarzyszenia Promocji Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa w Łodzi. Tworzył i kierował Międzynarodowym Konkursem Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa, organizowanym od 2002 do 2012 roku.
Był pomysłodawcą i artystycznym opiekunem międzynarodowego projektu „Log-in Tanz” w Berlinie w latach 2021 i 2022 oraz opiekunem artystycznym „Ukraińsko-Niemieckiego Wieczoru Tańca Współczesnego” w 2022 roku.
Współpraca choreograficzna
Jako choreograf i reżyser ruchu, Alexandr Azarkevitch współpracował z wieloma teatrami dramatycznymi, muzycznymi, operowymi i tańca w Polsce oraz zagranicą. Jest autorem licznych spektakli i choreografii, w tym: choreografii „Amok” w Operze Bałtyckiej (1998), reżyserii i choreografii widowiska „Ważna jest róża” podczas wernisażu wystawy Salvadora Dali (1999), choreografii w komedii „Rewizor” w Nowym Teatrze im. Witkacego (2009) oraz w operetce „Cygańska miłość” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (2010). Tworzył również ruch sceniczny dla opery „Dydona i Eneasz” i musicalu „Cabaret” w Nowym Teatrze w Słupsku. Jego spektakle taneczne obejmują m.in. „Lux Aeterna” (2013), „Quasimodo” (2015) oraz „Kopciuszek” (2018). W 2020 roku zrealizował musical „Kolory” dla Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze”.
Członek jury
- Międzynarodowy Festiwal Europejskie Dni Tańca (Malbork);
- Festiwal Twórczości Dziecięcej Wojska Polskiego (Grudziądz);
- Festiwal spaceZ2010G: małe formy sztuki tańca współczesnego (Zielona Góra);
- The International Festival of Modern Choreography (Witebsk, Białoruś);
- The International Dance Competition „Danzamérica” (Córdoba, Argentyna);
- The International Classical Ballet and Modern Dance Competition (Ateny, Grecja);
- Concorso Sorrento Danza (Sorrento, Włochy);
- Orizzonti Coreografici (Sorrento, Włochy);
- The Stanislaviv Dance Festival (Iwano-Frankowsk, Ukraina);
- The International Competition of Contemporary Dancing Art / przewodniczący jury (Lwów, Ukraina);
- The International Dance Competition / przewodniczący jury (Kohtla-Järve, Estonia).
Odznaczenia
Otrzymał medal srebrny za Długoletnią Służbę, przyznany przez Prezydenta RP na wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2020). Posiada również Srebrny Krzyż Zasługi za zasługi w działalności na rzecz rozwoju nauki (2017) oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w dziedzinie tańca (2012).
Nagrody
- Grand Prix Ogólnopolskiego Przeglądu Form Teatralnych Wojska Polskiego za spektakl „Karoma” (2003);
- Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Tanecznego „Młodość” za choreografie „Unintended”, „Nokturn”, „Des sentiments” (2004);
- Srebrny Medal Siergieja Diagilewa „za wielkie osiągnięcia w zakresie propagowania sztuki choreograficznej” (2004);
- Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Gdyni za organizację Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej (2005);
- Finalista Międzynarodowego Konkursu Producentów na Najlepszy Projekt w Dziedzinie Kultury i Sztuki (2005).
Przypisy