Alexander von Zemlinsky

Alexander von Zemlinsky (urodzony 14 października 1871 w Wiedniu, zmarł 15 marca 1942 w Larchmont w stanie Nowy Jork) był austriackim kompozytorem i dyrygentem, synem dziennikarza i pisarza Adolfa von Zemlinszky’ego (1845–1900).

Życiorys

Dziadek Aleksandra, Antoni Semlinsky, pochodził z katolickiej rodziny z ówczesnej węgierskiej Żyliny (obecnie Słowacja), która osiedliła się w Wiedniu. W poszukiwaniu prestiżu przyjął węgierską pisownię nazwiska i dodał niepotwierdzony tytuł szlachecki „von”.

Muzyka towarzyszyła mu od najmłodszych lat – w wieku czterech lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. W wieku sześciu lat uczęszczał do sefardyjskiej szkoły Midrasz Eliahu, a w wieku ośmiu lat przeniósł się do szkoły świeckiej.

W wieku dziesięciu lat został członkiem chóru synagogi sefardyjskiej. Trzy lata później, po mutacji głosu, zaczął pracować jako akompaniator chóru i organista. Został uczniem konserwatorium Towarzystwa Przyjaciół Muzyki.

Dzięki stypendium Antona Rubinsteina, mógł kontynuować studia muzyczne. W 1889 roku wystąpił jako solista w koncercie fortepianowym Roberta Fuchsa, a w 1890 roku zdobył złoty medal oraz fortepian firmy Bösendorfer w dorocznym konkursie pianistycznym Konserwatorium. Z przyjemnością zajmował się akompaniowaniem w domach zamożnych Wiedeńczyków. Po uzyskaniu dyplomu pianisty przez dwa lata studiował kompozycję u Johanna Nepomuka Fuchsa.

W 1891 roku w wydawnictwie Breitkopf & Härtel w Lipsku ukazały się „Tańce ludowe” (Ländliche Tänze) op. 1. Prawykonanie jego pracy dyplomowej, symfonii d-moll, miało miejsce w 1892 roku. W tym samym roku Zemlinsky stawił się przed komisją poborową, która uznała go za niezdolnego do służby wojskowej z powodu niskiego wzrostu (159 cm).

W 1893 roku, na skutek jego inicjatywy, powstało „Stowarzyszenie Muzyczne Polihymnia”, gdzie poznał i zaprzyjaźnił się z Arnoldem Schönbergiem.

W latach 1893–1895 skomponował operę Sarema, której prawykonanie w królewskiej operze monachijskiej spotkało się z przychylnym odbiorem. Następne utwory, w tym opera Es war einmal…, również okazały się sukcesami kompozytora.

W obliczu narastającego w Wiedniu antysemityzmu oraz Sprawy Dreyfusa, Zemlinsky w 1899 roku wystąpił z gminy żydowskiej. Jego siostra, Matylda, uczyniła to samo dwa lata później, poślubiając Arnolda Schönberga.

Około 1900 roku Zemlinsky przystąpił do loży wolnomularskiej. W 1906 roku zmienił wyznanie na ewangelickie, a także zmienił pisownię nazwiska, rezygnując z pseudowęgierskiego „z” (Zemlinszky). Przy występach jako dyrygent używał nieudokumentowanego „von”. Dodatkowo, zmienił oficjalną datę urodzin z 14 października 1871 na 4 października 1872.

W 1900 roku, podczas prawykonania kantaty Frühlingsbegräbnis (Pogrzeb wiosenny), poznał Almę Schindler, w którą się zakochał, jednak uczucie nie zostało odwzajemnione. Alma nie doceniała go ze względu na jego niski wzrost, mimo że uznawała jego talent jako kompozytora. W 1902 roku wyszła za mąż za Gustava Mahlera, starszego od siebie o 19 lat.

Zemlinsky ożenił się 21 czerwca 1907 roku z Idą Guttman, z którą miał 8 maja 1908 roku córkę Johannę Marię.

W związku z trudnościami finansowymi objął stanowisko głównego dyrygenta w Carltheater, co zapewniało mu stały dochód, ale ograniczało czas na komponowanie.

W 1903 roku przeniósł się z Carltheater do Theater an der Wien, a w 1904 roku do Volkstheater. W 1907 roku, dzięki wsparciu Mahlera, przeszedł do Hofoper.

W 1911 roku został dyrektorem muzycznym niemieckiej sceny operowej w Pradze.

Po powstaniu Czechosłowacji pozostał Zemlinsky w Pradze. W 1920 roku został rektorem Niemieckiej Akademii Muzyki i Sztuk Przedstawiających w Pradze, co pozwoliło mu poświęcić więcej czasu na komponowanie.

W połowie 1927 roku Zemlinsky przeniósł się do Berlim, gdzie objął kierownictwo Krolloper. Jako dyrygent występował w wielu miastach Europy. Po śmierci żony Idy (1929) ożenił się w 1930 roku z Luizą Sachsel.

Po dojściu Hitlera do władzy opuścił Berlin na rzecz Wiednia.

Po aneksji Austrii do III Rzeszy, w dniach 11–12 marca 1938 roku, zdecydował się Zemlinsky na opuszczenie kraju. 9 czerwca 1938 roku uzyskał wizę czechosłowacką, 15 września opuścił Austrię, a 23 grudnia 1938 roku dotarł do Nowego Jorku.

W Stanach Zjednoczonych jego stan zdrowia zaczął się pogarszać, m.in. doznał udaru, a następnie wystąpiło zapalenie płuc.

Urna z prochami Zemlinsky’ego została złożona na Zentralfriedhof w Wiedniu w 1985 roku.

Życie prywatne

Aby poślubić Klara Semo, pochodzącą z żydowskiej rodziny, przeszedł na judaizm i został członkiem gminy żydowskiej.

Twórczość

Opery

  • 1897: Sarema. Libretto: kompozytor, Adolf von Zemlinszky i Arnold Schönberg; prapremiera: Monachium 1897
  • 1900: Był sobie raz (Es war einmal…). Libretto: Maximilian Singer według Holgera Drachmanna; prapremiera: Wiener Hofoper 1900
  • Görge Marzyciel (Der Traumgörge). Libretto: Leo Feld; prapremiera: Norymberga 1980
  • Szata zdobi człowieka (Kleider machen Leute). Libretto: Leo Feld według noweli Gottfrieda Kellera; prapremiera: 1910 Wiedeń
  • Tragedia florencka (Eine florentinische Tragödie). Libretto: Oscar Wilde w przekładzie Maxa Meyerfelda; prapremiera: Stuttgart 1917
  • Karzeł (Urodziny infantki) (Der Zwerg). Libretto: Georg C. Klaren według Oscara Wilde’a; prapremiera: Kolonia 1922
  • Kredowe koło (Der Kreidekreis). Libretto: kompozytor; prapremiera: Zürich 1933
  • Król Kandaules (Der König Kandaules). Libretto: kompozytor według André Gide’a; prapremiera: Hamburg 1996
  • Cyrce – nieukończona

Utwory fortepianowe

  • I Sonata fortepianowa (1887)
  • Koncert fortepianowy b-moll (1888, szkic)
  • II Sonata fortepianowa (1890)
  • Cztery utwory (1891)
  • Cztery miniatury (1891)
  • Cztery miniatury (1891)
  • Sześć utworów (1891)
  • Cztery utwory na cztery ręce (1891)
  • Trzy łatwe utwory (1891)
  • Ländliche Tänze op. 1 (1891)
  • Vier Balladen (1893)
  • Albumblatt. Erinnerung aus Wien (1895)
  • Skizze (1896)
  • Fantasien über Gedichte von Richard Dehmel op. 9 (1898)
  • Menuet (1901)
  • Pięć utworów na cztery ręce (1903)
  • Preludium i Courante (1938)

Przypisy

Bibliografia

Katharina John: Alexander von Zemlinsky und die Moderne. Berlin, 2009. ISBN 978-3-89479-574-0

Dyskografia

Linki zewnętrzne

Alexander von Zemlinsky – twórczość tego autora dostępna w bibliotece cyfrowej International Music Score Library Project

Alexander von Zemlinsky w bazie AllMusic (ang.)

Przeczytaj u przyjaciół: