Alexander Sutherland Neill

Alexander Sutherland Neill (ur. 17 października 1883 w Forfar w Szkocji, zm. 23 września 1973 w Alderburgh) był nauczycielem języka angielskiego, znanym głównie jako założyciel szkoły Summerhill, która zyskała uznanie dzięki nowatorskiemu podejściu do pedagogiki. Szkoła ta pozwalała dzieciom na dużą swobodę w nauce, eliminując obowiązek szkolny i wspierając rozwój zgodny z indywidualnymi zainteresowaniami oraz ciekawością uczniów.

Życie i poglądy

W 1908 roku Neill ukończył studia z zakresu anglistyki na Uniwersytecie w Edynburgu, po czym rozpoczął pracę jako nauczyciel i dziennikarz. W 1915 roku, będąc zastępcą dyrektora w jednej ze szkół wiejskich w Szkocji, opublikował swoją pierwszą książkę zatytułowaną „A Dominie’s Log”. Po zwolnieniu ze służby wojskowej w czasie I wojny światowej z powodu złego stanu zdrowia, w 1919 roku podjął pracę nauczycielską w King Alfred School w Londynie, gdzie nawiązał kontakt z amerykańskim pedagogiem i psychoanalitykiem, twórcą alternatywnej szkoły dla młodzieży niedostosowanej, znanej jako The Little Commonwealth w Dorset.

Neill uważał, że celem wychowania jest wolność, która polega na radości z robienia tego, co sprawia dziecku przyjemność, przy jednoczesnym poszanowaniu granic innych osób. Wychowanie w Summerhill miało na celu emancypację dzieci. Obecnie szkołę prowadzi jego córka, Zoe Readhead, która wychowała się w duchu idei swojego ojca.

Statut Summerhill

  • Dostarczanie dzieciom odpowiednich warunków do rozwoju zgodnie z ich własnym tempem i zainteresowaniami.
  • Umożliwienie dzieciom bycia wolnymi od obowiązkowych i narzuconych zadań, co pozwala na rozwijanie własnych celów i wewnętrznych osiągnięć.
  • Wsparcie dla niezależności dzieci w zabawie.
  • Umożliwienie dzieciom odczuwania całego wachlarza emocji, bez oceniania czy interwencji ze strony dorosłych.
  • Zapewnienie dzieciom życia w społeczności, która je wspiera oraz w której same są odpowiedzialne, dając im poczucie wolności i siłę do wprowadzania zmian zgodnie z zasadami demokracji.

Publikacje

  • 1926: The Problem Child;
  • 1932: The Problem Parent;
  • 1936: That Dreadful School;
  • 1952: The Free Child;
  • 1962: Summerhill;
  • 1966: Freedom — not License;
  • 1971: Talking of Summerhill;
  • 1992: Mowa Summerhill;
  • 1994: Wydanie polskie: Zysk i S-ka, Poznań, ISBN 83-7120-098-6.

Zobacz też

antypedagogika

Przypisy

Linki zewnętrzne

Strona Szkoły Summerhill

Przeczytaj u przyjaciół: