Alexander Calder

Alexander Calder (urodzony 22 lipca 1898 w Filadelfii, zmarł 11 listopada 1976 w Nowym Jorku) był amerykańskim rzeźbiarzem, malarzem, ilustratorem oraz grafikiem, a także członkiem grupy Abstraction-Création. Jest uznawany za jednego z kluczowych przedstawicieli sztuki kinetycznej.

Calder zajmował się malarstwem abstrakcyjnym, tworzył kolorową grafikę oraz znane formy przestrzenne, głównie z metalu. Na początku jego prace były statyczne (tzw. stabile), a później zaczął tworzyć ruchome obiekty (tzw. mobile), które poruszały się dzięki powiewom powietrza lub były napędzane silniczkami. Projektował również ogromne rzeźby plenerowe, mając znaczący wpływ na współczesną rzeźbę.

Życiorys

Calder studiował inżynierię mechaniczną. W 1923 roku rozpoczął edukację w Art Students League w Nowym Jorku, gdzie zaczął malować i tworzyć ilustracje. Jego pierwsza rzeźba powstała w 1925 roku, a w następnym roku stworzył kilka figuratywnych konstrukcji z drewna i drutu, które były początkowym etapem jego dzieła zatytułowanego Cyrk. W 1926 roku odbyła się jego pierwsza wystawa malarstwa w Artist’s Gallery w Nowym Jorku. W tym samym roku wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał do 1933 roku. W Paryżu nawiązał przyjaźń z Joanem Miró. Jego pierwsza indywidualna wystawa w Paryżu miała miejsce w Galerie Billiet w 1929 roku. Po wizycie w pracowni Piet Mondriana w 1930 roku, Calder zaczął interesować się abstrakcjonizmem. W 1931 roku został zaproszony do grupy Abstraction-Création oraz zaprezentował swoje pierwsze mobile na wystawie, co uczyniło go prekursorem sztuki kinetycznej.

Galeria

Jego wielkie rzeźby plenerowe:

  • Spirala przy gmachu UNESCO w Paryżu
  • Wielki stabile w Cambridge
  • Czerwone słońce na stadionie olimpijskim w Meksyku

Przypisy

Linki zewnętrzne

Museum of Modern Art: Abigail Schade Gary, Alexander Calder. (ang.)

National Gallery of Art: Alexander Calder. (ang.)

Calder (fr.)

Przeczytaj u przyjaciół: