Alexander Charles Loong „Alex” Yoong (chiń. upr. 熊龙; chiń. trad. 熊龍; pinyin Xióng Lóng; ur. 20 lipca 1976 roku w Kuala Lumpur) to malezyjski kierowca wyścigowy.
Życiorys
Początki kariery
Na początku lat 90. uczestniczył w regionalnych seriach wyścigowych w Azji. W 1996 roku podjął decyzję o przeprowadzce do Europy, a dokładniej do Wielkiej Brytanii.
Spędził pierwsze dwa sezony w Formule Renault, jednak nie odniósł tam większych sukcesów. Nie zrażony tymi niepowodzeniami, przeszedł do brytyjskiej Formuły 3, gdzie ścigał się m.in. z Markiem Webberem, przyszłym partnerem z zespołu Minardi.
Sezon 1999 był jego trzecim w brytyjskiej Formule 3, ale po pięciu wyścigach przeniósł się do Włoch, gdzie brał udział w narodowej edycji mistrzostw Formuły 3000. W czerwcu tego roku zadebiutował w międzynarodowej wersji cyklu, lecz nie zakwalifikował się do wyścigu na torze A1 Ring. W czwartej próbie, na torze Spa-Francorchamps, w końcu udało mu się przejść kwalifikacje, jednak wyścig zakończył na piątym okrążeniu w wyniku spektakularnego wypadku na słynnym zakręcie Eau Rouge.
Kariera w Europie nie była udana, więc w 2000 roku Yoong powrócił do Azji. Podjął pracę w Formule Nippon, ale i tam nie potrafił się wyróżnić.
Formuła 1
W lipcu 2001 roku zwrócił na siebie uwagę, gdy zespół Formuły 1, Minardi, potrzebował wsparcia finansowego. Wsparcie to zapewnił rząd malezyjski poprzez koncern gier sportowych, Magnum, który postanowił zatrudnić malezyjskiego kierowcę, jakim był Yoong.
Po odbyciu dwóch sesji testowych, we wrześniu 2001 roku zadebiutował w Formule 1 podczas Grand Prix Włoch na torze Monza. Dzięki temu stał się pierwszym od 45 lat azjatyckim kierowcą F1, który nie pochodził z Japonii (poprzednim był tajski arystokrata Birabongse Bhanutej Bhanubandh).
Jego półtoraroczny epizod w Formule 1 nie był jednak udany. W 2001 roku w trzech wyścigach uzyskał tylko jeden wynik – szesnaste, ostatnie miejsce w Japonii, a w kolejnym sezonie trzykrotnie nie zakwalifikował się do wyścigu. W połowie sezonu tymczasowo zastąpił go Anthony Davidson, aby poprawić wyniki w dodatkowych sesjach testowych, ale oczekiwana poprawa nie nastąpiła. Po zakończeniu sezonu Yoong opuścił Formułę 1; jego najlepszym wynikiem było siódme miejsce w Grand Prix Australii, gdzie wyścig ukończyło tylko ośmiu kierowców.
A1 Grand Prix
W 2003 roku uczestniczył w czterech wyścigach serii Champ Car, lecz problemy ze sponsorami skłoniły go do przeniesienia się do australijskiego cyklu V8 Supercars, w którym startował do końca 2004 roku, jednak ponownie nie mógł zaistnieć w czołówce.
W 2005 roku wydawało się, że jego kariera dobiega końca, ale powstanie cyklu A1 Grand Prix okazało się ostatnią szansą. Yoong z impetem wkroczył w nowe środowisko i szybko zaczął odnosić sukcesy, plasując się wśród najlepszych kierowców serii (ze względu na swoje doświadczenie, co nie było zaskoczeniem, ponieważ wielu kierowców tej serii pochodzi z Formuły 3). W dwóch pierwszych sezonach A1 Grand Prix zdobył cztery zwycięstwa.
Wyniki
Formuła 1
Azjatycka Seria GP2
Życie prywatne
Syn Malezyjczyka chińskiego pochodzenia i brytyjskiej emigrantki pierwotnie zapowiadał się na utalentowanego narciarza wodnego, jednak po tym, jak jego ojciec został dyrektorem toru wyścigowego Shah Alam, zmienił swoje zainteresowania.
Od 2002 roku jest żonaty z byłą Miss Malezji, Arianną Teoh. Para ma syna o imieniu Alistair.
Bibliografia
Alex YOONG. f1rejects.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-06-06)]. (ang.)
F1 Rejects Interview with – Alex Yoong. f1rejects.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-10-11)]. (ang.)
Linki zewnętrzne
Oficjalna strona kierowcy