Alenia Aermacchi

Alenia Aermacchi to renomowana włoska firma specjalizująca się w projektowaniu oraz produkcji wojskowych samolotów treningowych. Powstała w 1913 roku i przez wiele lat zajmowała się również wytwarzaniem motocykli, aż do lat 70. XX wieku. Alenia Aermacchi oferuje różnorodne produkty, które spełniają wymagania dotyczące wszystkich etapów szkolenia pilotów wojskowych. Od 2016 roku firma ta jest częścią Leonardo S.p.A.

Historia

Do II wojny światowej

Firma została założona 1 maja 1913 roku przez Giulia Macchiego, jednego z czterech braci Macchi, którzy prowadzili fabrykę karoserii samochodowych. Jej powstanie miało miejsce we współpracy z francuską firmą Societe Anonyme des Establissements Nieuport, która dostarczała licencje na samolot Nieuport 11. Początkowo firma nosiła nazwę Società Anonima Nieuport-Macchi i do 1915 roku wyprodukowała 160 egzemplarzy Nieuportów 11, a w czasie I wojny światowej łącznie 731 samolotów lądowych oraz 1807 wodnosamolotów.

W 1919 roku firma uniezależniła się od producenta samochodów i zmieniła nazwę na Macchi, a później na Aeronautica Macchi S.p.A. W latach 20. XX wieku firma rozpoczęła produkcję łodzi latających, w tym modelu M.39, która w 1926 roku zdobyła Puchar Schneidera. Kolejna konstrukcja, MC.72, ustanowiła w 1934 roku rekord prędkości wodnosamolotu z silnikiem tłokowym, osiągając 709 km/h, co do dziś pozostaje niepobitym wynikiem.

W latach 30. XX wieku Aeronautica Macchi zmagała się z problemami finansowymi spowodowanymi nieopłacalną produkcją krótkoseryjnych, cywilnych łodzi latających. Przetrwała jednak dzięki budowie na licencji szkolnych samolotów Caproni Ca.100. Stabilizację finansową firma osiągnęła, gdy Regia Aeronautica ogłosiła plany modernizacji floty myśliwców. Mimo początkowej porażki w konkursie na nowoczesny myśliwiec (zwyciężył Fiat G.50), Aeronautica Macchi zdołała zainteresować wojsko samolotem MC.200 Saetta, który stał się jednym z kluczowych myśliwców włoskich w trakcie II wojny światowej. Jego następcami były też produkowane w dużych seriach modele Macchi MC.202 i Macchi MC.205.

Okres po II wojnie światowej

Po zakończeniu II wojny światowej firma zmieniła nazwę na AerMacchi.

Do tej pory Alenia Aermacchi sprzedała 2000 samolotów treningowych do ponad 40 krajów i uczestniczyła w istotnych międzynarodowych programach współpracy wojskowej. Doświadczenia zdobyte w sektorze wojskowym pozwoliły firmie na rozwój działalności w obszarze lotnictwa cywilnego, które obecnie stanowi 35% jej przychodów.

W lipcu 2003 roku Alenia Aermacchi została włączona do grupy Finmeccanica, która zwiększyła swoje udziały do 99% kapitału akcyjnego. Siedziba firmy znajduje się w Venegono Superiore w prowincji Varese, gdzie zatrudnia około 1800 pracowników, a całkowita powierzchnia zakładów wynosi około 274 000 m². Obiekty obejmują laboratoria i warsztaty do testów strukturalnych, a także tunele powietrzne i wodne w pobliżu lotniska wykorzystywanego do testów lotniczych.

Dzięki wysokim kwalifikacjom pracowników oraz zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, Alenia Aermacchi od zawsze projektowała i wprowadzała swoje samoloty na rynek samodzielnie. Od momentu powstania, firma nieustannie rozwija się i wzmacnia swoją pozycję, dążąc do zajęcia czołowych miejsc w dziedzinie treningu wojskowego, programów wojskowych oraz cywilnych.

Wybrane konstrukcje

  • Macchi M.7
  • Macchi M.33
  • Macchi M.39
  • Macchi M.52
  • Macchi M.67
  • Macchi MC.72
  • Macchi MC.200
  • Macchi MC.202
  • Macchi MC.205
  • Aermacchi AM.3
  • Aermacchi AL-60
  • Aermacchi MB-326
  • Aermacchi MB-335
  • Aermacchi MB-338
  • Aermacchi MB-340
  • Aermacchi S-211
  • Aermacchi M-346
  • Aermacchi MB-339
  • Aermacchi M-311
  • Aermacchi SF-260
  • Aermacchi M-290 RediGO

Motocykle Aermacchi

  • Aermacchi Ala d’Oro 350 DOHC
  • Aermacchi Ala Verde
  • Aermacchi Chimera

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona Aermacchi

Przeczytaj u przyjaciół: