Aleksandra Trapszo

Aleksandra Julianna Trapszo, z domu Ficzkowska, znana również jako Aleksandra Milońska, urodziła się 19 lutego 1854 roku w Krakowie, a zmarła 22 stycznia 1909 roku w Warszawie. Była polską aktorką oraz śpiewaczką.

Życiorys

Była córką aktora prowincjonalnego z Galicji, Antoniego Ficzkowskiego, oraz Marianny z Motłoszyńskich (Motłosińskich). Była żoną aktora Marcelego Trapszo i matką Mieczysławy Ćwiklińskiej, również aktorki.

Szkoły aktorskiej i śpiewu uczyła się pod okiem Antoniny Hoffmann. Do 1878 roku występowała w krakowskim teatrze używając swojego panieńskiego nazwiska. W latach 1878–1882 była członkinią zespołu prowincjonalnego Anastazego Trapszy, występując w miastach takich jak Lublin, Łowicz, Puławy i Kalisz. W lecie 1881 roku poślubiła aktora Marcelego Trapszo i przez pewien czas występowała pod pseudonimem „Milońska”, a od około 1883 roku używała nazwiska Trapszo.

W lecie 1883 roku występowała w warszawskim teatrzyku ogródkowym „Eldorado”. W latach 1883–1890 była częścią zespołu teatru miejskiego w Poznaniu. Następnie, w latach 1890–1894, dołączyła do zespołu teatru łódzkiego, a w 1893 roku brała udział w jego występach w Lublinie i Piotrkowie. W 1896 roku występowała również w warszawskim Cyrku. W 1899 roku zadebiutowała w WTR. W 1906 roku, z powodu złego stanu zdrowia, zmuszona była zakończyć swoją karierę artystyczną.

Na początku swojej kariery śpiewała w operetkach, odgrywając takie role jak Orest w „Pięknej Helenie” czy Ganimed w „Pięknej Galatei”. Występowała także w operach, odgrywając m.in. partię Zofii w „Halce” oraz Azuceny w „Trubadurze”. Później zyskała uznanie grając role charakterystyczne w farsach i komediach, takich jak Podstolina w „Zemście”, Mirska w „Klubie kawalerów”, Macocha w „Popychadle” oraz Teściowa w „Nocy poślubnej”.

Pochowana została na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 29-1/2-1/2).

Przypisy

Źródła

Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, (red. Zbigniew Raszewski), PWN Warszawa 1973.

Mieczysława Ćwiklińska, „Teatr”, 1953, nr 1.

Adam Grzymała-Siedlecki, Świat aktorski moich czasów, Warszawa 1973.

Jerzy Got, Teatr krakowski pod dyrekcją Adama Skorupki i Stanisława Koźmiana, 1865-1885, Wrocław 1962.

Przeczytaj u przyjaciół: