Aleksander Wist
Aleksander Wist (ur. 22 listopada 1909, zm. 1976 w Warszawie) był technikiem, wynalazcą oraz konstruktorem.
Przez wiele lat pracował w warszawskiej komunikacji miejskiej. W okresie 1947-1974 był związany z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, a następnie z Miejskimi Zakładami Autobusowymi. Pełnił funkcję kierownika działu technicznego ds. autobusów oraz kierownika Zakładu Eksploatacji Autobusów „Redutowa”.
Aleksander Wist przyczynił się do powstania prototypu polskiego autobusu przegubowego w 1963 roku, który został zbudowany z dwóch uszkodzonych autobusów Škoda 706 RTO MEX. Nowo opracowany model otrzymał nazwę Jelcz AP-02. Podczas próbnej eksploatacji ujawniono wady konstrukcyjne pojazdu. Po wprowadzeniu koniecznych zmian, Jelczańskie Zakłady Samochodowe rozpoczęły seryjną produkcję wersji przegubowej, oznaczonej jako Jelcz 021.
To nie był jedyny wynalazek Aleksandra Wista; w 1975 roku, wraz z zespołem, opracował i opatentował sygnalizator zaniżonego ciśnienia powietrza w kołach samochodowych.
Zmarł i został pochowany na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 214-1-20).
Przypisy