Aleksander Rewiński

Aleksander Rewiński, urodzony 5 sierpnia 1991 roku w Warszawie, to polski tenor. Jest synem aktorów Iwony Biernackiej oraz Janusza Rewińskiego, a także bratem dziennikarza Jonasza Rewińskiego.

Praca artystyczna

W 2016 roku zakończył studia magisterskie na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod okiem Jerzego Knetiga. Dwa lata później, w 2018 roku, ukończył naukę w Mozarteum w Salzburgu, gdzie jego nauczycielami byli Wolfgang Holzmair oraz Bernd Valentin.

W latach 2015–2018 występował w operach w Salzburgu, biorąc udział w produkcjach takich jak: L’incoronazione di Poppea Claudio Monteverdiego (rola Arnalty), Limonen aus Sizilien Manfreda Trojahna (rola Micuccia Fabri), Dialogues des Carmélites Francisa Poulenca (rola Księdza Spowiednika), Orlando paladino Josepha Haydna (rola tytułowa) oraz A Midsummer Night’s Dream Benjamina Brittena (rola Lysandra).

W 2017 roku zadebiutował w Teatro alla Scala, grając jednego z czeladników (Lehrbuben) w Die Meistersinger von Nürnberg Richarda Wagnera, w reżyserii Harry’ego Kupfera i pod dyrekcją Daniele Gattiego. Następnie wystąpił w Theater an der Wien w roli Porucznika w La Scuola de’ Gelosi Antonia Salieriego, w produkcji Jean Renshaw i pod batutą Stefana Gottfrieda. Również w tym roku zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej jako Renaud w operze Armide Jean-Baptiste’a Lully’ego, wyreżyserowanej przez Dedę Cristinę Colonnę, pod dyrekcją Benjamina Bayla. Otrzymał za tę rolę nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Męski 2018. Rewiński ponownie wystąpił w roli Renauda w wznowieniach opery w 2020 i 2022 roku. W 2020 roku brał udział w Festiwalu Bydgoskiej Sceny Barokowej, wykonując partię Dafnisa w operze Filandro Nicola Porpory (polskie prawykonanie). Od 2023 roku współpracuje z Polską Operą Królewską, gdzie zadebiutował w roli Damona w realizacji Acis and Galatea Georga Friedricha Haendla, pod dyrekcją Krzysztofa Garstki i w reżyserii Natalii Kozłowskiej.

Artysta regularnie współpracuje z zespołem La Tempesta pod kierownictwem Jakuba Burzyńskiego oraz Cappella Warmiensis Restituta Pawła Hulisza. Od 2019 roku jest członkiem sekstetu wokalnego proMODERN, specjalizującego się w muzyce współczesnej. Ma na swoim koncie współpracę z wybitnymi dyrygentami i osobistościami ze świata muzyki, takimi jak Hansjörg Albrecht, Alfredo Bernardini, John Butt, Paul Esswood, Aureliusz Goliński (Arte dei Suonatori), Karolina Habało (Cornu Copiae), Albert Hartinger, Jakub Kościukiewicz (Altberg Ensemble), Lilianna Krych, Martyna Pastuszka ({oh!} Orkiestra Historyczna), Stefan Plewniak (Il Giardino d’Amore), Kai Röhrig, Agata Sapiecha, Monika Wolińska, Ignacy Zalewski, Mikołaj Zgółka oraz reżyserami: Karoline Gruber, Jerzy Machowski, Stephen Medcalf, Mascha Pörzgen.

Repertuar

Repertuar Aleksandra Rewińskiego obejmuje partie w dziełach kompozytorów muzyki barokowej, takich jak Claudio Monteverdi (Vespro della Beata Virgine), Heinrich Schütz (partia Ewangelisty w Die Historia der Geburt Christi), Johann Sebastian Bach, Henry Purcell (Hail! Bright Cecilia) oraz Georg Friedrich Haendel (partia tenorowa w oratorium Messiah, partia Tempo w Il Trionfo del Tempo e del Disinganno), Marc-Antoine Charpentier (Te Deum, Messe de Minuit, pastorella Actéon), Jean-Baptiste Lully, Jean-Philippe Rameau. W jego repertuarze znajdują się również dzieła klasyczne, takie jak partia tenorowa w Die Schöpfung Josepha Haydna oraz Requiem i msze W. A. Mozarta. Szczególne zainteresowanie artysty budzi muzyka kameralna, zwłaszcza niemiecka pieśń Franza Schuberta i Roberta Schumanna, muzyka francuska (Francis Poulenc, Henri Duparc), polska oraz repertuar XX wieku. Jego doświadczenia w zakresie muzyki współczesnej łączą się m.in. z twórczością kompozytora Andrzeja Karałowa. W czerwcu 2020 roku nakładem Chopin University Press ukazała się płyta z nagraniem jego metaopery De Invitatione Mortis, w której Rewiński wykonał solową partię Euthanatosa. W 2024 roku artysta brał udział w prawykonaniu opery Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego Tętent, wystawionej w wersji koncertowej w Pałacu w Antoninie.

Stypendia i wyróżnienia

W 2020 roku otrzymał stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które umożliwiło mu zrealizowanie wirtualnego projektu Pieśni w Czasach Zarazy (Songs of Pandemic) we współpracy z pianistą Tomaszem Domańskim. Projekt trwał dwa miesiące i polegał na nagrywaniu w warunkach domowych wybranych pieśni z repertuaru polskiej, niemieckiej i francuskiej kameralistyki wokalnej, a następnie publikowaniu ich na kanale YouTube oraz w mediach społecznościowych.

Dyskografia

2020: Andrzej Karałow: DE INVITATIONE MORTIS (Chopin University Press)

2022: Cappella Warmiensis Restituta: MUSICA WARMIENSIS VOL.1 (DUX)

2023: Cappella Warmiensis Restituta: MUSICA WARMIENSIS VOL.2 (DUX)

2024: Cappella Warmiensis Restituta: MUSICA WARMIENSIS VOL.3 (DUX)

2025: Cappella Warmiensis Restituta: MUSICA WARMIENSIS VOL.4 (DUX)

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: