Aleksander Leszczyński (ur. 1894, zm. 28 września 1939 w Tomaszówce k. Włodawy) był polskim handlowcem oraz menedżerem w branży żeglugowej.
Życiorys
Leszczyński prowadził działalność handlową w Warszawie, gdzie zajmował się m.in. sprzedażą maszyn do pisania oraz samochodów. Pełnił funkcję kierownika oddziału w tym mieście (1931–), a następnie objął stanowisko dyrektora zarządzającego w Polskim Transatlantyckim Towarzystwie Okrętowym – PTTO (Polish Transatlantic Shipping Company Limited), które w 1934 roku zmieniło nazwę na Gdynia–Ameryka Linie Żeglugowe S.A. (Gdynia America Line – GAL) (1932–1939). W tym czasie GAL stał się największym armatorem w PMH, wprowadzając do eksploatacji takie statki jak MS Piłsudski, MS Batory, MS Sobieski oraz MS Chrobry.
Leszczyński zginął podczas kampanii wrześniowej w 1939 roku. Został pochowany w bezimiennym grobie na cmentarzu w Tomaszówce.
Jego wnukiem jest Krzysztof Logan Tomaszewski, który jest poetą, malarzem oraz publicystą.
Ordery i odznaczenia
Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (11 listopada 1936)
Przypisy
Bibliografia
Henryk Dehmel: Gdynia-Ameryka. Linie żeglugowe S.A. 1930–1950, Wydawnictwo Morskie Gdańsk 1969, 230 s.
Encyklopedia Gdyni 2006.