Aleksander Janicki
Aleksander Janicki, znany również jako Alek Janicki (ur. 26 lutego 1963 w Krakowie), to polski artysta intermedialny, który działa w różnych dziedzinach sztuki, w tym jako performer, grafik, fotograf, rzeźbiarz, scenograf, a także twórca wideo oraz instalacji semi- i interaktywnych, często o charakterze innowacyjnym. Jego prace obejmują struktury multi-sensoryczne, site-specific oraz projekty w przestrzeni publicznej. Janicki jest także kuratorem oraz autorem projektów w dziedzinie multimediów, architektury, projektowania graficznego oraz wystaw opartych na nowych technologiach, takich jak AR, VR, AI, holografia i immersja. Prowadzi reżyserię akcji w przestrzeni publicznej, często o charakterze hybrydowym, w tym parateatralnych oraz związanych z technologią projekcji, wielkoformatowych, mappingu i wielokanałowego dźwięku.
Janicki jest założycielem Formacji HiQ oraz Big Data Collective. Jest twórcą Międzynarodowego Forum Kultura Futura, Fundacji AYA Found, Galerii i!, Apteka Janicki Gallery i PerForm. Przez wiele lat był wykładowcą na ASP w Krakowie i zdobył liczne nagrody zarówno w kraju, jak i za granicą. Jego prace są obecne w zbiorach w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej, a on sam regularnie wystawia swoje dzieła w Japonii.
Życiorys
Janicki ukończył Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w latach 1984–1990. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Malarstwa ASP, w katedrze scenografii.
Prowadzi fundację AYA Found, która wspiera nowoczesną sztukę, oraz jest właścicielem Galerii i! i Apteka Janicki Gallery w Krakowie, gdzie prezentowane są prace zarówno lokalnych, jak i zagranicznych artystów. Jego galerie współpracują z wieloma krakowskimi festiwalami, takimi jak Pachlab, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Krakers oraz Audio ART.
Janicki jest również założycielem i członkiem formacji HiQ, zespołu muzyki intuitywnej, który łączy elementy japońskiej poezji haiku z nowoczesną sztuką wizualną oraz improwizacją muzyczną. Grupa prezentuje audiowizualne performance, które łączą improwizowaną muzykę z wideoartem. Występują w oparciu o strategię muzyki intuitywnej i generatywnej, gdzie obraz stworzony w czasie rzeczywistym staje się partyturą dla muzyków. Zespół koncertował m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Audio Art (2011), w MOCAK i Muzeum „Manggha”, a także w Londynie (2014) oraz wielokrotnie w Japonii.
Janicki tworzy w sposób interdyscyplinarny, wykorzystując różnorodne środki wyrazu, obejmujące grafikę, wideo, obrazy generatywne oraz interaktywne projekcje wielkoformatowe. Łączy tradycyjne formy ekspresji z nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie nowych mediów, angażując najnowsze technologie takie jak: streaming, monitoring wizyjny, VR, AR, struktury bazodanowe, generatywne, beacony, generatory kodów QR oraz rejestratory fal mózgowych EEG. Jego twórczość porusza kwestie dialogu kultur, tożsamości, wykluczenia, massmediów oraz reprodukcji, a także sztucznej inteligencji i nomadyzmu kulturowego.
Janicki jest autorem logotypów dla różnych marek, instytucji publicznych, muzeów oraz organizacji. Jego grafiki zdobią takie podmioty jak: Fundacja Pro Publico Bono, Business in Małopolska, Krakowski Park Technologiczny, Digital Dragons, Multilab oraz Narodowe Centrum Nauki.
Stworzył wiele multimedialnych instalacji w przestrzeni publicznej. Wśród jego artystycznych akcji oraz działań parateatralnych wyróżnia się projekt Visitor z serii Re-Produkcje, który był prezentowany w Münster, Kassel, Wenecji oraz na Art Forum w Berlinie, a także w Krakowie, Warszawie, Frankfurcie nad Menem, St. Petersburgu i Norymberdze. Janicki realizował również animacje, czołówki i krótkie formy filmowe dla telewizji, w tym dla Canal+, TVP i Polsatu, m.in. czołówkę programu Makłowicz w podróży.
Współtworzył międzynarodowe prezentacje sztuki polskiej, takie jak Young Art from Kraków (Museum Junge Kunst, Frankfurt nad Odrą 2000), Visual art – simple life (Oldenburg 2000), Dni Polski w Austrii (Wiedeń 2003), Blaue Nacht (Norymberga 2004), Nowa Polska (Une saison Polonaise en France 2004), Expo (Japonia 2005), Odyssey Media Art And Performance Festival (Bałakława, Ukraina 2006), Biennale Sztuki Mediów WRO, Pachlab / digital art. festiwal, Audio Art, Ad Libitum, Warszawska Jesień, Net ART i wiele innych.
Janicki współpracował z wieloma artystami, takimi jak: Maja Ratkje, Shōichi Yabuta, Makoto Ofune, Andrzej Wajda, Krystyna Zachwatowicz-Wajda, Krzysztof Knittel, Marek Chołoniewski oraz Rafał Mazur. Jako scenograf pracował z Piotrem Bikontem i Piotrem Urbaniakiem przy inscenizacjach w takich teatrach jak: Teatr Nowy w Łodzi, Teatr Lalek Arlekin, Teatr KTO, Teatr Bagatela, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatr Śląski w Katowicach i Teatr Powszechny w Warszawie.
Janicki reżyserował spektakle plenerowe z wykorzystaniem technologii mappingu oraz wielkoformatowych projekcji, w tym 3D i interaktywnych. Dla Województwa Małopolskiego zrealizował cykl wydarzeń wspierających ideę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Był twórcą multimedialnych spektakli plenerowych (reżyseria, scenografia, multimedia) z okazji otwarcia Małopolskiego Ogrodu Sztuk w Krakowie (2012) oraz zakończenia Międzynarodowego Festiwalu Baletowego „Scena otwarta” w Tarnowie (2012).
Janicki stworzył koncepcję oraz projekty Domu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dwóch przestrzeni multimedialnych w Kopalni Soli Wieliczka i Muzeum Żup Krakowskich, Centrum Multimedialnego w Zamku Królewskim na Wawelu, Pawilonu Józefa Czapskiego (nagrodzonego nagrodą Sybilli) oraz Pawilonu Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W 2017 roku, wraz z zespołem, zaprojektował multimedialne centrum sztuki oraz nową siedzibę Teatru KTO w krakowskim Podgórzu w ramach rewitalizacji kina Wrzos.
Janicki był współtwórcą oraz członkiem redakcji pisma mówionego Gadający Pies, które wydawano w latach 2010–2015 w Klubie Piękny Pies w Krakowie. Na jego scenie wystąpił Jerzy Vetulani, a w 2017 roku Janicki pełnił rolę mistrza ceremonii na pogrzebie Vetulaniego.
Janicki sporadycznie występował również jako aktor. W 2004 roku zagrał w filmie Karol. Człowiek, który został papieżem w roli niemieckiego oficera Buelera, a w 2013 roku w krótkim mockumencie Hydrofobia.
W 2020 roku Janicki zainicjował Międzynarodowe Forum Kultura Futura – interdyscyplinarne przedsięwzięcie, które ma na celu stworzenie platformy do współpracy i twórczego dialogu pomiędzy obywatelami, instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, uniwersytetami oraz światem biznesu w kontekście kształtowania symbolicznego miasta przyszłości ePolis. Do projektu dołączyły krakowskie uczelnie, instytucje kultury, organizacje pozarządowe oraz sektor prywatny, w tym Uniwersytet Jagielloński, Akademia Sztuk Pięknych, Open Eyes Economy, KBF, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Teatr KTO, Łaźnia Nowa, Instytut Wspólnot Obywatelskich, Cracow Art Week Krakers, Centrum Sztuki WRO, KunstArt Fund, Sacrum Profanum, Piękny Pies, Fundacja Tytano i wiele innych.
Działalność związana z Japonią
W 2002 roku, na specjalne zaproszenie Andrzeja Wajdy oraz Krystyny Zachwatowicz, Janicki przygotował multimedialną wystawę Hiroshige z okazji wizyty Ich Cesarskich Mości, Cesarza Akihito oraz Cesarzowej Michiko w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.
Współtworzył z Krzysztofem Ingardenem oraz pracownią Ingarden&Ewy Architekci multimedialny Polski Pawilon Expo 2005 w Aichi, który łączył technologie Low-tech z High-tech. Prezentowana podczas EXPO innowacyjna, semi-aktywna instalacja multimedialna Echo wykorzystywała czujniki ruchu, wideo oraz dźwięk, zdobywając liczne nagrody na świecie.
Janicki jest autorem projektu Centrum Japońskich Sportów i Sztuk Walki Dōjō w Starej Wsi, które jest największym na świecie ośrodkiem przeznaczonym do specjalistycznego treningu dalekowschodnich sztuk i sportów walki. Centrum zostało zrealizowane zgodnie z kanonami architektury japońskiej. Janicki stworzył także stalową, pięciometrową rzeźbę w formie origami przedstawiającą żurawia, która była usytuowana nad Wisłą obok Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Wspólnie z Manggha zorganizował akcję społeczną Tsuru, polegającą na tworzeniu origami przez dzieci i młodzież w geście wsparcia dla Japonii po trzęsieniu ziemi i tsunami 11 marca 2011 roku.
Od 2005 roku Janicki regularnie wystawia swoje prace w Japonii. Uczestniczy w kolejnych edycjach Tatsuno Art Project, projektu realizowanego przez kurator prof. Akiko Kasuye z Kyoto University of Art oraz współpracuje z japońskimi artystami, takimi jak Makoto Ofune i Shōichi Yabuta. W ramach projektu Tatsuno Art Project – Flow w 2014 roku zaprezentował instalację BlackOut, do której muzykę stworzył Shōichi Yabuta, oraz film Tōkaidō, relacjonujący polsko-japońską wyprawę szlakiem Tōkaidō. Janicki jest pierwszym Europejczykiem, który przebył i udokumentował współczesne oblicze szlaku 53 stacji Tōkaidō z drzeworytów Utagawy Hiroshige. Efektem tej podróży była wystawa Tōkaidō – Droga Wschodniego Morza, zorganizowana w 2014 roku z okazji dwudziestolecia działalności Muzeum Sztuki i Techniki Manggha w Krakowie. Projekt był prezentowany na Międzynarodowym Biennale Mediów WRO w 2015 roku, na Modern Music Days na Malcie w 2017 roku oraz ponownie w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie w 2019 roku w ramach polsko-japońskiej wystawy Tatsuno Art Project.
Janicki był autorem wystawy Wschód – Zachód – Nieskończoność, która była pokazywana w kompleksie świątyni buddyjskiej Miidera w Ōtsu w 2017 roku oraz w chramie shintoistycznym Hirota Jinja w Nishinomiya w 2018 roku. Zrealizował największą indywidualną wystawę polskiego artysty w Japonii na zaproszenie japońskiej strony w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią, która miała miejsce w prestiżowej Treasure Gallery przy świątyni Zōjōji w Tokio (2019-2020), we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Instytutem Polskim w Tokio. W ramach wystawy Janicki zrealizował na ulicach Tokio performance Touch, w którym kamera termowizyjna stała się narzędziem dokumentacji transferu energii między polskim artystą a przypadkowo spotkanymi Japończykami, symbolizującym spotkanie i dialog kultur.
Życie prywatne
W 1983 roku Janicki poślubił Katarzynę Niewodniczańską, córkę Jerzego. Mają dwoje dzieci: Mateusza i Mariannę.
Wybrane wystawy
Indywidualne
- 1995: Re-produkcje I (Okna), akcja uliczna, patronat Galerii Zderzak, Kraków
- 1996: Re-produkcje II – podłoga – foto-tautologia
- 1996: Re-Produkcje III, akcja uliczna foto-tautologia, patronat Galerii Zderzak, Kraków
- 1996: Roentgenoterapia, instalacja, Klub Roentgen, Kraków
- 1996: Re-Produkcje IV, instalacja – foto-tautologia, frotage, objekt, Sarbsk
- 1996: Re-Produkcje V (Oczy), – Galeria Zderzak, Kraków
- 1996: Re-Produkcje VI – Żywioły (Ogień), Teatr Bückleina, Kraków
- 1997: Re-Produkcje IX – Projekcje I, Galeria Zderzak, Kraków
- 1997: Re-Produkcje X – VISITOR, Münster-Kassel-Wenecja, działanie niezależne (patronat Galerii Zderzak)
- 1997: VISITOR – ART Forum Berlin, Galeria Zderzak, Kraków, Mała
- 1997: Galeria ZPAF – Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
- 1998: Re-Produkcje VISITOR – Art Frankfurt (indywidualna prezentacja – Galeria Zderzak)
- 1998: Re-Produkcje XIII Projekcje II, Association European Culture Cities – Kraków – UMK – Lilla Weneda – rzeźba, projekcja
- 1999: TRANSmisje – wystawa symultaniczna CSiTJ Manghha, Galeria Zderzak, Starmach Gallery
- 1999: ARCO – Madryt
- 1999: Art Forum – Sztokholm
- 1999: Silver Box – Galeria Zderzak
- 2000: Tele-wizje – forogramy
- 2001: Erfurt – Siedzący – Projekcje I, Visitor
- 2001: Fetysze – Autentyczny autograf – Czesław Miłosz – aukcja (multiple) UMK
- 2001: SocLand, Nowa Huta, wystawa na zaproszenie Krystyny Zachwatowicz i Andrzeja Wajdy
- 2002: Hiroshige – instalacje multimedialne CSiTJ Manggha – wystawa stworzona na motywach twórczości japońskiego drzeworytnika z okazji wizyty Cesarza Japonii w Polsce
- 2003: Memorable – akcja uliczna – Kraków
- 2004: Blaue Nacht – Press photo, Visitor, Siedzący, Niebo – Norymberga
- 2005: Współautor Pawilonu polskiego na EXPO 2005 (Japonia)
- 2006: Muzeum Miejsca w Fabryce Oskara Schindlera
- 2007: Wreszcie Nowa! – Muzeum Narodowe w Krakowie
- 2007: Pawilon im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (multimedialny spektakl)
- 2008: „Ok! Wyspiański” w Muzeum Narodowym w Krakowie
- 2008: Ogród Sztuki w Krakowie (reżyseria i scenografia multimedialnego spektaklu).
- 2008: „Znaki czasu”, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
- 2009: Pole widzenia 2, Festiwal Animacji i Nowych Mediów w CSW, Toruń
- 2009: „Origami” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków
- 2009: „Plaża” w Pawilonie Wyspiańskiego w Krakowie
- 2010: autor spektaklu multimedialnego w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
- 2010: autor filmu eksperymentalnego podczas wystawy „Has-nieosiągalne” podczas Festiwalu Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu
- 2012: Black Garden, WRO – Pioneering Values, Wrocław
- 2012: autor multimedialnego spektaklu w Muzeum Narodowym w Krakowie
- 2014: „Tokaido” – droga wschodniego morza, Muzeum Manggha w Krakowie
- 2014: Film „Tokaido i BlackOut” instalacja multimedialna w ramach Tatsuno Art Project – Japonia
- 2014: Body ART – mapping/projekcje – materiały i scenografia do spektaklu Body ART w reżyserii Artura Barona Więcka w Teatrze STU
- 2014: Po – widoki II – pięć serii odbitek harimaze zdjęć z podróży do Tokaido
- 2015: Levels map mapping
- 2015: Black Garden – PachLab Festiwal 2015, Pawilon Wyspiańskiego
- 2017: Wschód – Zachód – Nieskończoność, Miidera, Ōtsu, Japonia
- 2018: PustoStan, Galeria i!, Krakers
- 2018: Wschód – Zachód – Nieskończoność, Hirota Jinja, Nishinomiya, Japonia
- 2019/2020: Wschód – Zachód – Nieskończoność, wystawa w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią, Treasure Gallery, Zōjōji, Tokio, Japonia
- 2021: Dzeus II, Biennale Wro, Hevre, Kraków
Zbiorowe
- 1990: Głowy, malarstwo, Galeria Zejscie, Kraków
- 1991: Grafika Młodych, Galeria Ars Polona, Kraków Intergrafia, BWA, Katowice
- 1993: Ibizografia, grafika, Ibiza, Hiszpania
- 1994: Chimera, Głowy – malarstwo; Obrazy i grafiki, Galeria Piwnicy Pod Baranami, Kraków
- 1996: Re-Produkcje II (Podłoga) Kolekcja Galerii Zderzak, Kraków
- 1996: Fort Sztuki – Re- Produkcje VIII, Kraków
- 1998: Re-Produkcje XIV – RONDO – Fort Sztuki
- 1999: Solcevorot – Festiwal Wolnej Sztuki – St. Petersburg – Visitor
- 2000: Young Art from Kraków – Museum Junge Kunst (Frankfurt (Oder), Galeria Zderzak, Galeria Prowincjonalna, Słubice, Collegium Polonicum UAM, Słubice – Gimnastyk, Siedzący, Press Foto; Visual art – simple life – video and media art from Poland – Non Stop – semiaktywna instalacja
- 2001: Przyst@nek – WRO O1 IX Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów
- 2001: Wrocław, Kraków – wernisaż symultaniczny
- 2002: Walzer, Monument instalacje interaktywne, Warsagen, akcja w przestrzeni publicznej
- 2002: Projekt Karlsplatz – Kunsthalle Wiedeń – Austria
- 2002: DJ City – interaktywna instalacja muzyczna w przestrzeni publicznej – X Międzynarodowy Festiwal Audio Art. – Kraków
- 2003: Outdoor – Galeria Zewnętrzna AMS – Zachęta – Warszawa, Bunkier Sztuki – Kraków, BWA – Wrocław
- 2003: Galeria Wyspa – Gdańsk, BWA – Poznań
- 2015: Tōkaidō – droga wschodniego morza, Międzynarodowe Biennale Mediów WRO
- 2017: Tōkaidō – droga wschodniego morza, Modern Music Days, Malta
- 2017: America. Utopia achieved, Kraków Art. House
- 2018: Ojczyzna w sztuce, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
- 2019: Tatsuno Art Project, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków
- 2020/2021: Artyści z Krakowa. Generacja 1950–1969, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Instalacje multimedialne eksponowane w przestrzeni publicznej
- 2000: Nie wypadnij bez sensu na billboardach na terenie Polski i Francji w ramach Otwartej Galerii AMS, piktogram, 400 billboardów
- 2000: Międzynarodowy Festiwal Sztuka Ulicy – Przyst@nek na krakowskich Plantach – akcja uliczna wprowadzona do internetu (Real TV)
- Chopin Sat na placu Jana Nowaka Jeziorańskiego w Krakowie
- Upadły fortepian przy Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie
- Haiku przed Muzeum Narodowym w Krakowie
- Ślad na bulwarach nad Wisłą pod Wawelem
- Drzewo innowacji, Krakowski Park Technologiczny
Inne
- 2016: Pawilon J. Czapskiego Muzeum Narodowe w Krakowie – aranżacja wystawy stałej
- 2017: Dom Mikołaja Kopernika w Toruniu – Koncepcja Ekspozycji Stałej w domu Mikołaja Kopernika oraz pokazów Multimedialnych 3D wraz z projektem Plastycznym.
- 2018: Mapping na budynku Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie w ramach projektu Wyspiański Wyzwala
- 2018: FlashBlack, formacja HiQ, Galeria i!, Hevre
- 2019: Zamek Królewski na Wawelu: projekt i aranżacja wystawy Centrum Multimedialnego
- 2019: projekt koncepcyjny siedziby Teatru KTO w Krakowie
- 2019: Wyspiański. Widziane z okna – seria warsztatów zakończona wystawą i wykładem w Muzeum Manggha w Krakowie
- 2020: Projekt Isolation-Confrontation wraz z kampanią #Dziękujemy w nawiązaniu do pandemii koronawirusa
- 2020: Oficjalna inauguracja Międzynarodowego Forum Kultura Futura w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie przy okazji premiery Raportu Kultura
Nagrody
- 2001: Ibizografia, Hiszpania
- 2005: Nagroda SARP – /oddział w Krakowie/ za najlepszy projekt roku
- 2006: I Ogólnopolska Nagroda SARP
- 2006: Nagroda Ministra Infrastruktury I Stopnia
- 2007: Contractworld Award, Hanower
- 2008: I nagroda na rzeźbę interaktywną KPT, Kraków
- 2011: Best Practice Special Award for Interactive Digital Signage in the Open Space Art & Architecture
- 2011: I nagroda za rzeźbę multimedialną „Drzewo inwestycji i innowacji” na Forum Ekonomicznym w Krynicy oraz w ramach promocji Województwa Małopolskiego w Parlamencie Europejskim w Brukseli
- 2011: I nagroda za projekt statuetki Małopolskiej Nagrody Gospodarczej wręczanej corocznie od 2011 roku przez Marszałka Województwa Małopolskiego
- 2012: I nagroda za cykl rzeźb multimedialnych dla Narodowego Centrum Nauki
- 2012: I nagroda za projekt i wykonanie rzeźb-statuetek dla Europejskiego Festiwalu Gier Digital Dragons
- 2012: I nagroda za statuetkę multimedialną na konkurs SARP i IAKS Polska
- 2013: I nagroda w konkursie na multimedialną przestrzeń komory Aleksandrowice II, Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce
- 2013: I nagroda na zaprojektowanie multimedialnej ekspozycji dla Kopalni Soli w Wieliczce – Trasa Turystyczna
- 2014: I nagroda w konkursie na projekt studia multimedialnego – MultiLab – MPTI dla KPT
- 2017: I nagroda z zaproszeniem do realizacji Muzeum Kopernika w Toruniu
- 2018/2019: I nagroda za koncepcję multimedialnej infrastruktury wraz z projekcjami i rzeźbami w formie kontraktu na realizację w formule z wolnej ręki na projekt dla Zamku Królewskiego na Wawelu w ramach Multimedialnego Centrum Informacji
- 2022: Europejska Nagroda Muzealna EMYA – Wyróżnienie specjalne za projekt koncepcyjny i wykonawczy Domu Mikołaja Kopernika (Muzeum Okręgowe w Toruniu)
- 2022: I nagroda za projekt Teatru KTO dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w XV edycji plebiscytu „Kraków bez barier” w kategorii Budownictwo Dostępne w obszarze „obiekty użyteczności publicznej”
- 2022: Nagroda Główna, Modernizacja Roku 2021 w kategorii „Pamięć miejsc historycznych” za stworzenie koncepcji i projektu architektonicznego siedziby Teatru KTO w Krakowie
Opracowano na podstawie materiału źródłowego