Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów to potoczna nazwa trzech alei w Krakowie, które okalają centralną część miasta od strony zachodniej i północno-zachodniej, będąc częścią II obwodnicy Krakowa.
W miejscu tych alei przed ich utworzeniem znajdował się nasyp zbudowanej w latach 1887–1888 kolei obwodowej, a po zewnętrznej stronie istniał zespół bastionów Twierdzy Kraków.
W roku 1905 Miasto nabyło od wojska teren obwałowań. Linia fortów do 1909 roku stanowiła granicę miasta Krakowa. W tym samym roku do Krakowa przyłączono kilka wsi znajdujących się na zachód od fortyfikacji. Na miejscu zlikwidowanych wewnętrznych umocnień oraz zamkniętej w 1911 roku linii kolei cyrkumwalacyjnej zdecydowano się na utworzenie szerokiego bulwaru obwodowego, który połączył kilka ulic biegnących wzdłuż wałów.
Stworzono reprezentacyjny bulwar z dwoma pasami ruchu oddzielonymi pasem zieleni, który pełnił rolę alei spacerowej. Wewnętrzny pas ruchu, bliższy centrum, był przeznaczony dla pojazdów konnych, natomiast zewnętrzny dla pojazdów mechanicznych. W 1912 roku nadano alejom obecne nazwy.
Po 1945 roku, w związku ze wzrastającym natężeniem ruchu samochodowego, pasy ruchu były kilkakrotnie poszerzane.
Nazwa Aleje Trzech Wieszczów obejmuje:
- Aleja Zygmunta Krasińskiego – od Mostu Dębnickiego oraz skrzyżowania z ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Zwierzyniecką do skrzyżowania z al. Ferdinanda Focha i ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego.
- Aleja Adama Mickiewicza – od skrzyżowania z al. Ferdinanda Focha i ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do pl. Inwalidów i skrzyżowania z ul. Karmelicką.
- Aleja Juliusza Słowackiego – od pl. Inwalidów i skrzyżowania z ul. Karmelicką do skrzyżowania z ul. Warszawską.
Funkcjonalnym przedłużeniem Alej Trzech Wieszczów w kierunku północnym jest aleja 29 Listopada, a w kierunku południowym znajduje się ul. Marii Konopnickiej. Razem tworzą one jeden z głównych ciągów komunikacyjnych Krakowa, łącząc północną i południową część miasta.
Organizacja ruchu
Jezdnie w przeciwnych kierunkach są oddzielone szerokim pasem zieleni i mają po trzy pasy ruchu, przy czym zewnętrzny pas jest zarezerwowany dla autobusów, taksówek, policji, straży miejskiej, motocykli oraz pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, przed skrzyżowaniami ten pas służy również do skręcania w prawo.
Nazwa Aleje Trzech Wieszczów jest określeniem potocznym, gdyż formalnie nie istnieje taka aleja w Krakowie.
Przypisy
Bibliografia
Praca zbiorowa: Encyklopedia Krakowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2000, ISBN 83-01-13325-2
Interaktywny Plan Centrum Krakowa. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-05-16)].
Zdjęcia satelitarne Alei Trzech Wieszczów w Zumi.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-01-03)].