Aleja Tysiąclecia
Aleja Tysiąclecia to ulica znajdująca się w dzielnicy Praga-Północ w Warszawie.
Ulica nie ma jezdni; zamiast niej znajduje się torowisko tramwajowe, które łączy ul. Kawęczyńską z ul. Kijowską.
Przebieg
Krótki odcinek alei Tysiąclecia, zaznaczany na mapach, łączy ul. Kijowską i ul. Kawęczyńską, gdzie przebiegają wyłącznie tory tramwajowe, bez jezdni.
Tabliczki MSI z nazwą alei znajdują się przy krótkiej drodze osiedlowej, która łączy ul. Kawęczyńską z pozostałością ul. Podlaskiej, przed wejściami do bloku al. Tysiąclecia 151. Na internetowej mapie warszawskiego urzędu miasta, aleja jest zaznaczona na deptaku po wschodniej stronie bloku.
Podział alei Tysiąclecia na ulicę i aleję, jak wskazuje strona stowarzyszenia SISKOM, jest niewłaściwy. Cały ciąg, niezależnie od tego, które fragmenty będą zrealizowane w przyszłości, nosi jednolitą nazwę aleja Tysiąclecia, która do tej pory nie uległa zmianie.
Opis
Początkowo nowo wytyczaną ulicę nazywano Praską N–S, a nazwę aleja Tysiąclecia nadano w uchwale Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 31 stycznia 1969. Zgodnie z uchwałą, aleja miała biec od ul. Starzyńskiego (przez granice dzielnic Praga-Południe i Praga-Północ) do Wału Miedzeszyńskiego. Początkowo, aleja Tysiąclecia, razem z ul. Międzynarodową, miała być częścią planowanej obwodnicy Pragi (obwodnicy śródmiejskiej Warszawy) – trasy szybkiego ruchu, nazywanej nieformalnie Trasą Tysiąclecia, mającej połączyć Pragę-Południe z Pragą-Północ. Trasa ta miała przebiegać od Wału Miedzeszyńskiego, przez Trasę Łazienkowską, al. Waszyngtona, ul. Grochowską, ul. Radzymińską i al. „Solidarności”, aż do skrzyżowania ul. 11 Listopada z ul. Starzyńskiego w rejonie dzisiejszego ronda Żaba. Zbudowano nawet zachowany pod peronami 6. i 7. tunel oraz zejścia z peronów pod częścią torów Dworca Wschodniego. Aleja Tysiąclecia miała, podobnie jak planowana ul. Nowo-Jagiellońska, przejąć ruch kołowy z ul. Targowej.
Nazwę alei nadano na cześć jubileuszu tysiąclecia Państwa Polskiego.
Wzdłuż kilkukilometrowej alei planowano budowę wielu obiektów; powstał jedynie jeden – sześcioklatkowy dziesięciopiętrowy blok mieszkalny z adresem al. Tysiąclecia 151.
Na początku XXI wieku zrezygnowano z budowy obwodnicy śródmiejskiej o tym przebiegu (Trasy Tysiąclecia), chociaż wciąż planuje się na tym odcinku ulicę zbiorczą. Obwodnica śródmiejska ma powstać między rondem Wiatraczna, wzdłuż ul. Zabranieckiej i linii kolei nadwiślańskiej od strony Targówka. Odcinek ul. Międzynarodowej obok Parku Paderewskiego pozostanie pieszy. Planowane jest utworzenie odcinka alei Tysiąclecia od ul. Grochowskiej do ronda Żaba, który będzie miał status drogi zbiorczej (nie głównej, jak obwodnica śródmieścia), z dwoma pasami ruchu w każdą stronę oraz torowiskiem tramwajowym pośrodku (na odcinku od ul. Kawęczyńskiej do Grochowskiej, a być może dalej na południe).