Aleja Tysiąclecia w Lublinie
Aleja Tysiąclecia, zbudowana w latach 70. XX wieku, to ważna arteria komunikacyjna w Lublinie o długości 2,33 km, będąca częścią lubelskiej Trasy W-Z. Arteria ta wyznacza północną granicę administracyjnej dzielnicy Stare Miasto. Na odcinku od ronda im. Dmowskiego w kierunku zachodnim pełni funkcję fragmentu obwodnicy śródmiejskiej.
Przebieg
Aleja zaczyna się na skrzyżowaniu z ulicą Lubartowską oraz al. Solidarności, której jest kontynuacją, a kończy na węźle drogowym z ul. Hutniczą, po czym przechodzi w al. Wincentego Witosa. W początkowej części stanowi granicę pomiędzy dzielnicami Śródmieście i Stare Miasto, a następnie przebiega przez Kalinowszczyznę i Tatary. Od ul. Lubartowskiej do ul. Mełgiewskiej aleja przebiega w kierunku wschód-zachód, a od ul. Mełgiewskiej do ul. Grafa znajduje się długi, wyprofilowany zakręt z mostem nad Bystrzycą. Następnie, w kierunku ul. Hutniczej, aleja zmienia kierunek na północ-południe.
Historia
Fragment trasy od al. Warszawskiej do Zamku powstał w 1972 roku. Kolejne odcinki budowano w latach 1979–1980, obejmujące odcinek od ronda im. Romana Dmowskiego do ul. Mełgiewskiej wraz z węzłem, a część od węzła Mełgiewska do węzła Hutnicza oddano do użytku w 1983 roku. W 1997 roku, fragment alei od skrzyżowania z al. Warszawską do skrzyżowania z ul. Lubartowską zyskał nazwę „Aleja Solidarności”.
Infrastruktura
Aleja Tysiąclecia jest dwujezdniowa na całej swojej długości, z od dwóch do czterech pasami w każdym kierunku. Wzdłuż trasy znajdują się trzy węzły drogowe: z ulicami Mełgiewską, Grafa oraz Hutniczą. W rejonie węzła z Hutniczą zbudowano także kładkę dla pieszych. Na odcinku od węzła Grafa w kierunku Zamościa i Chełma dostępna jest droga serwisowa po zachodniej stronie. Całkowita długość alei wynosi 2,33 km, a dopuszczalna prędkość na całym odcinku została zwiększona do 70 km/h.
W 2016 roku zmodernizowano fragment alei od skrzyżowania z ul. Lubartowską do ronda przy Zamku. Jeden z pasów został przekształcony na buspas, a także wybudowano nowy chodnik o szerokości 4,5 m oraz drogę rowerową o szerokości 3 m, która jest najszersza w mieście.
Otoczenie
W pobliżu alei znajduje się Zamek Lubelski, a naprzeciwko niego mieści się Dworzec Główny PKS. W rejonie węzła Mełgiewska usytuowany jest zbór zielonoświątkowy „Oaza”.
21 maja 2015 roku Rada Miasta podjęła uchwałę o uchwaleniu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) dla obszaru położonego na północ od al. Tysiąclecia, od skrzyżowania z ul. Lubartowską do ronda przy Zamku. W trakcie opracowywania planu rozważano m.in. obniżenie al. Tysiąclecia oraz połączenie terenów oddzielonych aleją płytą dla pieszych, jak również usunięcie fragmentu alei z miejsca, gdzie znajdowały się tory w zburzonej Wielkiej Synagodze Maharszala.
W 2022 roku prezydent miasta zaproponował zmianę planu, argumentując to potrzebą „rozwoju komfortowych przestrzeni dla mieszkańców oraz wzmocnienia funkcji kulturalnych”. W ramach tej propozycji aleja Tysiąclecia miałaby zostać przeniesiona do tunelu.