Aleja Solidarności
Aleja Solidarności to jedna z ulic w Kielcach, która stanowi część drogi krajowej nr 73.
Przebieg
Długość Alei Solidarności wynosi około 2,15 kilometra. Rozpoczyna się ona na skrzyżowaniu z ulicami Sandomierską, Źródłową oraz Aleją IX Wieków Kielc. W dalszej kolejności krzyżuje się z ulicami: Niską, Leszczyńską, Domaszowską oraz Aleją Tysiąclecia Państwa Polskiego, a także Świętokrzyską i Marii Konopnickiej. Ulica kończy się na dwupoziomowym węźle drogowym, który łączy ją z ulicami Radomską oraz Mieczysława Jaworskiego, zbudowanym w 2005 roku.
Skrzyżowanie z ulicą Świętokrzyską nosi nazwę węzła Kielce Bocianek, gdzie krzyżują się drogi DK73, DK74 oraz S74.
Do roku 2011 odcinek Alei Solidarności od ulicy Świętokrzyskiej do Źródłowej był także częścią DK74; od tego czasu trasa ta przebiega przez przedłużenie ulicy Świętokrzyskiej jako S74.
Historia
Aleja, znana wcześniej jako ulica Manifestu Lipcowego, została wybudowana na przełomie lat 70. i 80., w czasie budowy kompleksu osiedli na północy Kielc: Świętokrzyskie, Na Stoku oraz Słoneczne Wzgórze. Na początku ulica Manifestu Lipcowego prowadziła aż do skrzyżowania z ulicą Warszawską na granicy miasta. Z czasem północny fragment został przeniesiony na ulicę otaczającą Osiedle Świętokrzyskie. W 2005 roku ulica została podzielona na dwie części: południowa (do ulicy Krasickiego) przekształciła się w Aleję Solidarności, zaś północna w ulicę Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Przebudowy Alei Solidarności
W czerwcu 2005 roku złożono wniosek o dofinansowanie budowy dwupoziomowego węzła drogowego na skrzyżowaniu ulic Manifestu Lipcowego, Radomskiej oraz J. Krasickiego (obecnie Alei Solidarności, Radomskiej i Mieczysława Jaworskiego). Prace obejmowały dwa etapy – budowę węzła oraz przebudowę blisko 600-metrowego odcinka Alei Solidarności od skrzyżowania z ulicą Świętokrzyską (obecnie węzeł Kielce Bocianek) do nowo wybudowanego węzła. Na tym odcinku dodano drugą nitkę, przekształcając Aleję Solidarności w ulicę dwupasmową w obie strony.
W latach 2009–2011 przebudowano ulicę Świętokrzyską na odcinku od ulicy Warszawskiej do Alei Solidarności oraz zbudowano jej przedłużenie w kierunku Cedzyny w ramach planowanej drogi ekspresowej S74. W ramach tej inwestycji przebudowano również skrzyżowanie Alei Solidarności z ulicą Świętokrzyską na bezkolizyjny węzeł o nazwie Kielce-Bocianek.
W 2013 roku do projektu „Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym” dodano zadanie budowy bus-pasów w ciągu ulic Tarnowskiej, Źródłowej oraz Alei Solidarności (na odcinku od ulicy Bohaterów Warszawy do Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego).
W ramach inwestycji „Budowa i modernizacja sieci ścieżek rowerowych w gminie Kielce, jako element zrównoważonej mobilności miejskiej” (zadanie 2) powstało prawie 2,2 kilometra ścieżek rowerowych w ciągu Alei Solidarności (od skrzyżowania z ulicą Leszczyńską na północ do końca ulicy, bez krzyżowań z Aleją Tysiąclecia Państwa Polskiego i ulicą Świętokrzyską) oraz ulicy Radomskiej. Koszt budowy i przebudowy ponad 12 kilometrów ścieżek rowerowych w Kielcach (w tym tej przy Alei Solidarności) został dofinansowany przez Unię Europejską w wysokości ponad 8,6 mln zł, a całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 13 mln zł.
18 października 2021 roku rozpoczął się remont skrzyżowania Alei Solidarności z Aleją Tysiąclecia Państwa Polskiego oraz ulicą Domaszowską, który jest częścią przebudowy ulicy Domaszowskiej. Cała Aleja Solidarności została ponownie udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 roku, a zakończenie inwestycji miało miejsce 28 czerwca 2023 roku.
4 marca 2022 roku ogłoszono przetarg na budowę S74 w Kielcach między węzłami Kielce-Zachód i Kielce-Bocianek. W ramach tej inwestycji przewidziano przebudowę skrzyżowania Alei Solidarności z ulicą Świętokrzyską. Umowę na realizację tego odcinka drogi S74 podpisano 24 stycznia 2023 roku.
19 sierpnia 2024 roku rozpoczął się remont 250-metrowego odcinka zachodniej jezdni w rejonie skrzyżowania z ulicą Niską, który trwał do 30 sierpnia tego samego roku.
Ważniejsze obiekty i firmy przy Alei Solidarności
- Galeria Echo (wybudowana w latach 2001–2002; przebudowywana czterokrotnie, w tym największa przebudowa – dobudowa części handlowej – miała miejsce w latach 2009–2011)
- Politechnika Świętokrzyska (powstała w 1965 roku jako Kielecko-Radomska Wieczorowa Szkoła Inżynierska; przekształcona w Politechnikę Świętokrzyską w 1974 roku)
- Exbud (budynek wybudowany w latach 1987–1991, który stał się charakterystycznym elementem miasta; w 2008 roku sprzedany firmie City Core)
- Echo Investment (firma budowlana z siedzibą przy Alei Solidarności, odpowiedzialna m.in. za powstanie Galerii Echo oraz Pasażu Świętokrzyskiego)
Komunikacja miejska
Na Alei Solidarności znajdują się łącznie 6 przystanków (1 przy skrzyżowaniu z ulicą Sandomierską, 2 przy skrzyżowaniu z Aleją Tysiąclecia Państwa Polskiego, 1 przy Galerii Echo oraz 2 na wysokości Osiedla Bocianek), które obsługują łącznie 11 linii (4, 13, 30, 34, 50, 53, 102, 104, 112, 114 i N1).