Aleja Schumana
Aleja Schumana to fragment środmiejskiej obwodnicy Olsztyna, który został oddany do użytku w 2005 roku. Ulica rozciąga się od skrzyżowania z ulicami Sielską i Armii Krajowej aż do Placu Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, stanowiącego rondo, w którym aleja łączy się z ulicami Bałtycką, Grunwaldzką oraz Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920.
Dane alei
Aleja posiada po dwa pasy w każdym kierunku. Wzdłuż niej usytuowany jest chodnik oraz ścieżka rowerowa po północnej stronie jezdni. Na trasie alei znajduje się także most nad rzeką Kortówką.
Na skrzyżowaniu alei z ulicami Armii Krajowej i Sielskiej znajduje się sygnalizacja świetlna.
Historia alei
Ulica była jednym z projektów planowanych od lat 70. XX wieku, mających na celu odciążenie ulic Grunwaldzkiej i Bałtyckiej od ruchu tranzytowego. Budowę alei rozpoczęto na początku XXI wieku, korzystając z dotacji unijnych. Wraz z powstaniem alei zbudowano nowy wiadukt kolejowy, a wcześniejszy, znajdujący się na ulicy Grunwaldzkiej, został zamknięty.
Równocześnie z oddaniem do użytku nowej ulicy, otwarto również rondo w pobliżu Dworca Zachodniego, które później nazwano Placem Ofiar Katastrofy Smoleńskiej.
Po zakończeniu budowy w 2005 roku, aleja była traktowana jako przedłużenie ulicy Sielskiej i potocznie nazywana była Nową Sielską lub Nowosielską. Dnia 25 kwietnia 2007 roku nadano jej imię Roberta Schumana, francuskiego polityka, pierwszego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego oraz współtwórcy Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali.