Aleja Obrońców Grodna
Aleja Obrońców Grodna to ulica w Warszawie, przebiegająca przez dzielnice Bemowo, Wola oraz Żoliborz. Stanowi część Trasy Powązki-Konotopa, która jest odcinkiem drogi ekspresowej S8 oraz trasy europejskiej E67. Nazwa alei Obrońców Grodna dotyczy fragmentu S8, który rozciąga się od ronda Ofiar Zbrodni Katyńskiej (w rejonie ulic Powązkowskiej i gen. Maczka) aż do granicy miasta.
Ulica została zaprojektowana, aby połączyć autostradę A2 z Trasą Armii Krajowej. Wchodzi w skład budowanej Ekspresowej Obwodnicy Warszawy, a po ukończeniu drogi ekspresowej S7 na Bemowie, będzie stanowić wspólny odcinek tras S7 i S8 na znacznej długości.
Przebieg Trasy Powązki-Konotopa
Droga ekspresowa zaczyna się w węźle Konotopa i łączy się z Trasą Armii Krajowej w okolicach ulicy Powązkowskiej. Jej długość wynosi 10,4 km, a w jej przebiegu znajdują się następujące węzły:
- Warszawa – Zachód w Morach (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92 prowadzącą do Poznania oraz ul. Połczyńską w kierunku centrum),
- zespolony Warszawa – Bemowo (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 580 w kierunku Sochaczewa, ul. Warszawską w Blizne Łaszczyńskiego oraz ul. Lazurową),
- Warszawa – Powązki, gdzie droga łączy się z DK7 przy al. Prymasa Tysiąclecia (DK7 w kierunku Krakowa) oraz Trasą Armii Krajowej (S8 do Białegostoku i S7 do Gdańska).
Budowa Trasy Powązki-Konotopa
Budowa trasy rozpoczęła się 19 lutego 2008 roku, a inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Zakończenie budowy zaplanowano na 15 grudnia 2010 roku. Odcinek łączący Trasę Armii Krajowej z ulicą Połczyńską (węzeł Warszawa – Zachód) został otwarty 19 stycznia 2011 roku.
Otwarcie odcinka między ulicą Połczyńską a węzłem Konotopa miało miejsce równocześnie z otwarciem odcinka autostrady A2 Pruszków – Konotopa w dniu 23 maja 2012 roku. Na początku funkcjonowały jedynie łącznice umożliwiające dojazd z autostrady A2 do Trasy Powązki-Konotopa oraz w przeciwnym kierunku. 31 lipca 2013 roku oddano do użytku zachodni fragment Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z łącznicami, które umożliwiają obustronną komunikację między Obwodnicą Południową a aleją Obrońców Grodna.
Aleja Obrońców Grodna nosi swoją nazwę od 5 stycznia 2012 roku, na podstawie uchwały Rady m.st. Warszawy z grudnia 2011 roku.