Aleja Krakowska
Aleja Krakowska to kluczowa ulica w warszawskiej dzielnicy Włochy, będąca przedłużeniem ul. Grójeckiej w kierunku granic miasta.
Opis
W 1923 roku wzdłuż obecnej alei została uruchomiona linia tramwajowa prowadząca do Okęcia. Z kolei w 1927 roku po wschodniej stronie alei zbudowano Polskie Zakłady „Skoda”, do których doprowadzono bocznicę kolejową, przecinającą ulicę na wysokości dzisiejszej ul. Komitetu Obrony Robotników.
W czasach Polski Ludowej, aż do reformy sieci dróg w 1985 roku, ulica była częścią dróg państwowych nr 15 i 16 oraz dróg międzynarodowych E7 i E82. Do końca 2013 roku była częścią drogi krajowej nr 7 oraz trasy europejskiej E77.
Aleja Krakowska pełni rolę wylotowej arterii w kierunku Krakowa. Rozpoczyna się od wiaduktu nad torami kolejowymi linii Warszawa-Kraków i stacji PKP Rakowiec, a kończy na skrzyżowaniu z ul. Na Skraju, które stanowi granicę Warszawy i Raszyna.
W rejonie skrzyżowania z ul. Malowniczą znajduje się węzeł komunikacyjny „P+R Al. Krakowska”. Terminal posiada 4 perony i 12 stanowisk autobusowych, a pętla tramwajowa dysponuje 3 peronami oraz torem odstawczym. Jest to główny punkt przesiadkowy ZTM w kierunku południowo-zachodnim.
Na południowym końcu ulicy zlokalizowany jest węzeł z drogą ekspresową S2.
Ważniejsze obiekty
- Instytut Lotnictwa (nr 110/114)
- Lotnisko Chopina
- Tablica pamiątkowa Tchorka (nr 172)
- Urząd dzielnicy Warszawa-Włochy (nr 257)
- Stacja kolejowa Warszawa Rakowiec
- Fort VI Twierdzy Warszawa
- Centrum handlowe Okęcie Park