Aleja Jana Nowaka-Jeziorańskiego

Aleja Jana Nowaka-Jeziorańskiego

Aleja Jana Nowaka-Jeziorańskiego to jedna z kluczowych dróg komunikacyjnych w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, będąca częścią jego Północnej Obwodnicy. Na odcinku od autostrady A4 do węzła z Drogową Trasą Średnicową oraz od węzła z autostradą A1 do drogi krajowej nr 94, aleja stanowi fragment drogi krajowej nr 88. Z kolei od Drogowej Trasy Średnicowej do węzła z ulicą Tarnogórską w Gliwicach, jest częścią drogi krajowej nr 78. Łączy autostradę A4 (węzeł Kleszczów) z drogą wojewódzką nr 911 (w okolicach węzła Piekary Śląskie autostrady A1). Przez niemal całą swoją długość jest to droga bezkolizyjna, a na odcinku od węzła z Zachodnią Obwodnicą Gliwic do węzła z drogą krajową nr 94 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Na tej alei kursują autobusy realizujące zlecenia Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM).

Przebieg

Aleja zaczyna się jako część drogi krajowej nr 88 na węźle Kleszczów autostrady A4. Następnie przebiega przez podstrefę gliwicką Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz obok fabryki Opla. Dalej krzyżuje się z Zachodnią Obwodnicą Gliwic, Drogową Trasą Średnicową, drogą wojewódzką nr 901 oraz drogą krajową nr 78. Na granicy Gliwic i Zabrza, aleja łączy się z autostradą A1 (węzeł Gliwice Wschód) i umożliwia zjazd na ulicę Chorzowską w Gliwicach oraz ulicę Wolności w Zabrzu. W Zabrzu krzyżuje się z ulicą plutonowego Ryszarda Szkubacza (przy Centrum handlowym M1), aleją Wojciecha Korfantego (jedynie na jezdni północnej), drogą wojewódzką nr 921 oraz ulicą Ziemską. W Bytomiu znajduje się węzeł przy Centrum handlowym Atrium Plejada. Na węźle z drogą krajową nr 94 kończy się droga krajowa nr 88. Aleja następnie krzyżuje się z ulicą Celną, drogą krajową nr 11, ulicą Dworską oraz Wawrzyńca Hajdy, a po skrzyżowaniu z ulicą Zofii Nałkowskiej kończy swój bieg na granicy z Piekarami Śląskimi. Kilometr dalej, ulica Podmiejska w Piekarach Śląskich, będąca przedłużeniem alei, łączy się z drogą wojewódzką nr 911 w pobliżu węzła Piekary Śląskie autostrady A1.

Historia

W latach 30. XX wieku, odcinek dzisiejszej alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego od węzła z autostradą A4 do węzła z drogą krajową nr 94, został zbudowany jako Reichsautobahn nr 29. W czasach PRL droga ta nosiła oznaczenie międzynarodowej drogi E22. W latach 1985 – 2005 znajdowała się w ciągu drogi krajowej nr 4 oraz trasy europejskiej E40. W wyniku reformy sieci drogowej w 2000 roku, arteria otrzymała oznaczenie drogi krajowej nr 88. Budowa odcinka od węzła z drogą krajową nr 94 do węzła z ul. Celną, wraz z przebudową obu węzłów, rozpoczęła się 9 listopada 2010 roku i zakończyła 25 sierpnia 2012 roku. Ostatni odcinek od ul. Celnej do granicy z Piekarami Śląskimi został zrealizowany wcześniej – prace rozpoczęły się 5 kwietnia 2006 roku i zakończyły 5 września 2008 roku.

Zobacz też

droga krajowa nr 88

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: