Alcock Scout (Alcock A.1, Sopwith Mouse)
Alcock Scout (znany również jako Alcock A.1 lub Sopwith Mouse) to brytyjski jednomiejscowy samolot myśliwski o konstrukcji dwupłatowej, który powstał w czasie I wojny światowej. Jego projektantem był porucznik John Alcock. Maszyna, zbudowana w tylko jednym egzemplarzu, powstała z części myśliwców Sopwith Pup, Sopwith Triplane oraz Sopwith Camel. Samolot odbył swój pierwszy lot 15 października 1917 roku, jednak w 1918 roku uległ wypadkowi.
Historia
Samolot myśliwski Alcock Scout, znany także jako Alcock A.1 lub Sopwith Mouse, został zaprojektowany w 1917 roku przez porucznika Johna Alcocka, który służył w 2. Skrzydle Royal Naval Air Service w Mudros. Konstrukcja tego dwupłatu opierała się głównie na podzespołach myśliwców Sopwith Pup i Sopwith Triplane. Kadłub, podwozie oraz znaczna część dolnego płata pochodziły z Sopwith Triplane, natomiast większa część górnego skrzydła była z Sopwith Pup. Nowe centropłaty zostały wykonane dla górnego i dolnego skrzydła, a kadłub umieszczono pomiędzy nimi. Komora płatów miała konstrukcję dwuprzęsłową, a słupki łączące skrzydła zbiegały się do żeber dolnego płata. Usterzenie, w tym statecznik poziomy i ster wysokości, zostało zapożyczone z myśliwca Sopwith Camel, zintegrowane z tylną częścią kadłuba oraz pionowymi elementami usterzenia, które zostały zaprojektowane samodzielnie (trójkątne płetwy na grzbiecie i spodzie kadłuba oraz ster kierunku). Większość obliczeń konstrukcyjnych wykonał oficer greckiej marynarki wojennej Konstantyn, który był wówczas w Mudros. Początkowo samolot napędzany był silnikiem rotacyjnym Gnome Monosoupape o mocy 75 kW (100 KM), który później został zastąpiony silnikiem Clerget 9Z o mocy 81 kW (110 KM).
John Alcock, twórca samolotu, nie zdążył na oblot swojego projektu, który miał miejsce 15 października 1917 roku, ponieważ 30 września tego samego roku został wzięty do niewoli przez Turków po zestrzeleniu jego bombowca Handley Page O/100 w zatoce Suvla (załoga składała się również z por. S.J. Wise oraz por. H. Aird). Samolot był używany operacyjnie przez 2. Skrzydło Royal Naval Air Service, operując z Mudros oraz z Stavros koło Salonik. Na początku 1918 roku, pilotowany przez por. Starbucka, Alcock Scout uległ wypadkowi i nie został naprawiony.
Opis konstrukcji i dane techniczne
Alcock Scout był jednomiejscowym samolotem myśliwskim o konstrukcji dwupłatowej z jednym silnikiem. Długość maszyny wynosiła 5,82 metra, a wysokość 2,36 metra. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 7,39 metra. W pierwszej wersji samolot był napędzany silnikiem rotacyjnym Gnome Monosoupape o mocy 75 kW (100 KM), który ostatecznie został zastąpiony silnikiem rotacyjnym Clerget 9Z o mocy 81 kW (110 KM).
Myśliwiec był uzbrojony w dwa stałe zsynchronizowane karabiny maszynowe Vickers kal. 7,7 mm.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
J.M. Bruce: British Aeroplanes 1914–18. Wyd. 2. New York: Funk & Wagnalls, 1969. (ang.).
William Green, Gordon Swanborough: The Complete Book of Fighters. New York: Smithmark, 1995. ISBN 978-0-8317-3939-3. (ang.).
Jane’s Encyclopedia of Aviation. Michael J.H. Taylor (red.). London: Studio Editions, 1989. ISBN 1-85170-324-1. (ang.).
Kenneth Munson: Aircraft of World War I. London: Ian Allan, 1969. ISBN 978-0385034715. (ang.).
Linki zewnętrzne
Sylwetka samolotu Alcock Scout w serwisie «Уголок неба». [dostęp 2024-03-19]. (ros.).