Alchemia hinduistyczna
Alchemia hinduistyczna to forma alchemii praktykowana przez zwolenników różnych tradycji hinduizmu. Wiele indyjskich siddhów było zaangażowanych w alchemiczne praktyki. W tekstach tantrycznych rasajana definiowana jest jako piąta z siddhi.
Historia
Udokumentowane informacje na temat praktyk indyjskiej alchemii sięgają drugiej połowy I wieku n.e.
Według P.CH. Raya, indyjska alchemia rozwinęła się w Indiach niezależnie, a jej powstanie nie było wynikiem wpływów zewnętrznych.
Niemniej jednak, niektórzy komentatorzy sugerują, że istniały pewne wpływy arabskie, zwłaszcza w kontekście alchemii buddyjskiej (przykład: Nagardżuna). Mircea Eliade argumentuje, że teksty alchemiczne powstawały także w regionach subkontynentu indyjskiego, które były słabo poddane islamizacji, jak Nepal czy południowe Indie w regionie Tamil Nadu.
Żywioły
Hinduistyczne opowieści o żywiołach uformowały się około 500 roku p.n.e.
Wyróżniano następujące kategorie żywiołów (od najmniej subtelnych):
- ziemia (prythiwi)
- woda
- ogień (tedźas)
- powietrze (waju)
- eter (przestrzeń, akaśa)
Metale
Początkowo alchemicy hinduistyczni rozróżniali jedynie 6 metali. Około 1363 roku Sangadhara dodał kolejne metale, w tym brąz i mosiądz. Następnie Adhamalla, komentator dzieł Sangadhary, opisał relacje między metalami a planetami.
Złoto było utożsamiane z Agnim – bóstwem ognia. Tradycja głosi, że powstało ono z nasienia tego boga w wyniku kontaktu z wodą.
Rtęć była przyporządkowana bogowi Śiwie już w pismach Adhamalla. Śiwę uważano za ojca i nauczyciela systemu rtęciowo-siarkowego (rasajana), który był popularnym nurtem w hinduistycznej tradycji alchemicznej w okresie XII – XIV wieku.