Album Fotografii z Obrazów Malarzy Polskich

Album Fotografii z Obrazów Malarzy Polskich

Album Fotografii z Obrazów Malarzy Polskich to seria fotograficznych reprodukcji dzieł współczesnych polskich artystów, która była wydawana w latach 1876–1882 przez księgarnię Hermana Altenberga oraz Maurycego Robitschka w Warszawie. Była to pierwsza w Polsce cykliczna publikacja, która oferowała kopie obrazów wykonane w technice fotografii.

Reprodukcje publikowane były w seriach, z których każda zawierała 14 odbitek. Dwie pierwsze serie ukazały się na koniec roku 1876, a do końca 1882 roku wydano 157 fotograficznych reprodukcji dzieł pięćdziesięciu polskich malarzy. Wśród reprodukowanych prac znalazły się dzieła zarówno uznanych artystów, takich jak Jan Matejko, Józef Brandt, Henryk Siemiradzki, Józef Simmler, Franciszek Kostrzewski, Wojciech Gerson, Aleksander Lesser, January Suchodolski, Juliusz Kossak, jak i debiutujących twórców, do których należą Maria Magdalena Andrzeykowicz-Buttowt, Franciszek Krudowski, Franciszek Żmurko, Leon Wyczółkowski.

Wszystkie fotografie były dostępne w formacie tzw. gabinetowym. Sprzedawano je pojedynczo za 50 kopiejek za sztukę lub w komplecie: 14 odbitek z serii, które można było nabyć z dodatkową ozdobną teczką za 7 rubli srebrnych. Wybrane reprodukcje oferowane były również w dwóch większych formatach, w cenach 4 i 10 rubli srebrnych za sztukę.

Najwięcej reprodukcji opublikowano z dzieł Jana Matejki (21 fotografii), Henryka Siemiradzkiego (14 fotografii) oraz Aleksandra Lessera (10 fotografii). Fotokopie tych prac sprzedawane były zarówno pojedynczo, jak i w formie osobnych albumów w specjalnych teczkach. W formie osobnego albumu wydano także cykl kartonów Artura Grottgera pt. Wojna (z uwagi na cenzurę, nie opublikowano kartonu X pt. Świętokradztwo).

Pod koniec 1879 roku księgarnia przeszła w ręce Maurycego Robitschka, który zaczął używać spolszczonej wersji nazwiska: Robiczek. Od tego momentu fotografie w cyklu Album Fotografii z Obrazów Malarzy Polskich były wydawane wyłącznie pod jego szyldem.

Większość reprodukcji opublikowanych w cyklu została wykonana przez znany warszawski zakład fotograficzny Konrada Brandla. W publikacji wykorzystano również pojedyncze zdjęcia innych autorów, na przykład Awita Szuberta z Krakowa, który wykonał fotografie obrazów Jana Matejki pt. Uczta u Wierzynka (poz. kat. 63) oraz Bolesław Śmiały (poz. kat. 65). Fotografie były wykonywane zarówno z oryginałów, jak i z ich graficznych kopii (sztychów i litografii). W nielicznych przypadkach kopiowano także wcześniejsze fotografie obrazów, na przykład fotografia obrazu Henryka Siemiradzkiego pt. Chrystus i Jawnogrzesznica (poz. kat. 40).

Inicjatywa Altenberga i Robitschka spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem ówczesnej prasy. Zwracano uwagę na pionierski charakter wydawnictwa w Polsce oraz jego znaczenie dla popularyzacji twórczości współczesnych polskich artystów.

Rozproszone odbitki z tego cyklu znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej, Muzeum Warszawy oraz Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy.

== Przypisy ==

Przeczytaj u przyjaciół: