Alberto Puig

Alberto Puig (urodzony 16 stycznia 1967 roku w Barcelonie) to hiszpański motocyklista.

Kariera

250 cm³

Alberto zadebiutował w Motocyklowych Mistrzostwach Świata w 1987 roku. Uczestniczył w pięciu wyścigach w kategorii średniej 250 cm³, zainaugurował swoje występy w GP Holandii. Najlepszym wynikiem było jedenaste miejsce uzyskane podczas GP Francji.

W 1988 roku Puig podpisał kontrakt z zespołem Ducados-Ducati. Wziął udział w ośmiu wyścigach, z których w dwóch zajął miejsca punktowane, co pozwoliło mu uplasować się na 30. pozycji w klasyfikacji generalnej.

Rok 1989 był pierwszym, w którym Alberto brał udział w pełnym sezonie oraz jeździł na motocyklu Yamahy. Czterokrotnie udało mu się znaleźć w pierwszej piętnastce, a najlepszy wynik osiągnął w Holandii, gdzie uplasował się na siódmej lokacie. Jego dorobek punktowy pozwolił mu zająć 18. miejsce w klasyfikacji generalnej.

W 1990 roku Puig uczestniczył w ośmiu wyścigach w środkowej części sezonu. Ukończył sześć z nich, zdobywając punkty w każdej z tych rund. Najwyższą pozycję uzyskał podczas GP Belgii, gdzie zajął siódme miejsce, a na koniec sezonu był 16. w klasyfikacji.

Sezon 1991 był ostatnim dla Puiga na motocyklu marki z trzema skrzyżowanymi kamertonami. Alberto wziął udział w dwunastu wyścigach, z czego pięć zakończył z dorobkiem punktowym. Po raz trzeci jego najlepszym wynikiem było siódme miejsce. Mimo mniejszej liczby punktów, ponownie uplasował się na 16. pozycji.

Piąty rok startów okazał się przełomowy dla Puiga. Jeżdżąc na motocyklu Aprilia, dwukrotnie stanął na podium, zdobywając drugie miejsce w GP Malezji i trzecie w GP Węgier. Dzięki tym osiągnięciom zakończył sezon na 6. miejscu.

W 1993 roku jego zespół powrócił do motocykli Hondy po tym, jak część zespołu przejął były zawodnik MMŚ, Sito Pons. Alberto ponownie dwukrotnie znalazł się na podium, zajmując trzecie miejsce podczas GP Europy i GP Czech. Ostatecznie zajął 9. lokatę, przekraczając po raz pierwszy w karierze sto punktów.

500 cm³

W 1994 roku Puig awansował do najwyższej kategorii 500 cm³, gdzie ponownie reprezentował ekipę Ducados-Pons. Jeżdżąc na motocyklu Hondy, miał bardzo udany sezon, który okazał się najlepszym w jego karierze w tej kategorii. Alberto ukończył wszystkie wyścigi, regularnie plasując się w czołowej siódemce. Udało mu się także stanąć na podium, zdobywając trzecie miejsce w GP Niemiec. Dzięki solidnemu dorobkowi punktowemu zajął 5. lokatę w końcowej klasyfikacji.

Rok 1995 mógł być jeszcze lepszy dla Hiszpana. W siedmiu wyścigach, Alberto trzykrotnie znalazł się w czołowej trójce, odnosząc zwycięstwo w swojej domowej rundzie, co uczyniło go pierwszym przedstawicielem Półwyspu Iberyjskiego, który wygrał tę eliminację. Niestety, podczas treningów przed GP Francji miał wypadek, w wyniku którego złamał nogę, co wykluczyło go z reszty sezonu. Pomimo tego, zdobyte punkty sklasyfikowały go na 8. miejscu.

W 1996 roku Hiszpan miał trudniejszy sezon, zdobywając mniejszą liczbę punktów niż w poprzednim roku, kończąc zaledwie połowę wyścigów w kalendarzu. Jego słabsza forma mogła być spowodowana długotrwałą rekonwalescencją. Udało mu się stanąć na podium tylko raz, podczas wyścigu we Francji, co było jego ostatnim wystąpieniem w czołowej trójce. Ostatecznie zajął 11. lokatę w klasyfikacji generalnej.

Rok 1997 był ostatnim dla Alberto w wyścigach, po którym zakończył swoją karierę sportową w wieku 30 lat. W ciągu sezonu nie ukończył trzech rund, a we wszystkich pozostałych plasował się w czołowej piętnastce. Najlepszą lokatą, jaką uzyskał, było piąte miejsce w GP Holandii. Jego skromny dorobek punktowy pozwolił mu zająć 12. miejsce w końcowej klasyfikacji, co było najgorszym wynikiem w najwyższej klasie.

Po zakończeniu kariery Alberto został menadżerem (między innymi jego podopiecznym jest Daniel Pedrosa). Zajmuje się także prowadzeniem Akademii Red Bull MotoGP, której celem jest wspieranie obiecujących talentów. Pomógł w rozpoczęciu kariery takim motocyklistom, jak Casey Stoner, Toni Elías czy wspomniany Daniel Pedrosa.

Statystyki liczbowe

Linki zewnętrzne

Profil motocyklisty na motogp.com

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...