Albert von Maybach

Albert von Maybach (urodzony 29 listopada 1822 w Werne, zmarły 21 stycznia 1904 w Berlinie) – był ministrem w rządzie pruskim oraz posłem do sejmu pruskiego, a także Honorowym Obywatelem Bydgoszczy.

Życiorys

Był synem Friedricha Maybacha, który pełnił funkcję burmistrza Werne, oraz Heleny z domu Homan. Uczył się w królewskim gimnazjum w Recklinghausen, a po jego ukończeniu podjął studia prawnicze. Swoją karierę zawodową rozpoczął w sądownictwie, a w 1845 roku objął stanowisko sędziego powiatowego w Hamm. Wkrótce, bo w 1854 roku, przeszedł do administracji kolejowej, gdzie pracował aż do zakończenia swojej kariery zawodowej.

Na przełomie lat 1855-1856 objął stanowisko szefa dyrekcji kolei we Wrocławiu. Następnie, w 1863 roku, rozpoczął pracę w Ministerstwie Handlu jako doradca ds. kolei. Związał się z Bydgoszczą, gdzie kierował miejscową Dyrekcją Kolei Wschodniej, jednak pozostał tam do 1867 roku, po czym został dyrektorem kolei w Hanowerze. Po wojnie prusko-austriackiej Prusy anektowały Królestwo Hanoweru, a efektem jego pracy było włączenie hanowerskiej sieci kolejowej do pruskiej sieci kolejowej.

Upaństwowienie kolei stało się kluczowym celem jego działalności zawodowej. Po zjednoczeniu Niemiec Otto von Bismarck przyczynił się do planów połączenia różnych sieci kolejowych państw niemieckich oraz do centralnego zarządzania nimi w ramach Rzeszy.

W 1874 roku Bismarck powierzył Maybachowi kierownictwo nowo utworzonego w 1873 roku Urzędu Kolei Rzeszy (Reichsbahnamt) w Berlinie, który miał na celu unifikację kolejnictwa i przejęcie administracji linii kolejowych przez Rzeszę. Konieczne stało się stworzenie odpowiednich przepisów prawnych, jednak w 1875 roku Bundesrat odrzucił projekt ustawy kolejowej, nad którym Maybach pracował, co skłoniło go do złożenia rezygnacji z zajmowanego stanowiska.

Albert von Maybach pozostał w Ministerstwie Handlu, a od 1879 roku objął stanowisko szefa nowo utworzonego Ministerstwa Robót Publicznych. Udało mu się zrealizować plany upaństwowienia linii kolejowych w Prusach poprzez systematyczny wykup prywatnych linii kolejowych. Dążył również do równomiernego rozwoju połączeń kolejowych, ujednolicenia taryfy kolejowej oraz decentralizacji zarządzania. Interesował się także budową dróg wodnych i ich wykorzystaniem do transportu towarów masowych.

Maybach pełnił funkcję ministra robót publicznych do 1891 roku, kiedy przeszedł na emeryturę. Oprócz pracy w administracji, dwukrotnie zasiadał w Sejmie pruskim, w latach 1882-1888 oraz 1889-1893. Był żonaty z Marią z domu Brefeld i miał trzy córki.

Za swoje zasługi w rozwoju kolejnictwa otrzymał 14 marca 1888 roku pruskie szlachectwo oraz odznaczenie Orderem Czarnego Orła od cesarza Fryderyka III.

Honorowy Obywatel Bydgoszczy

29 maja 1889 roku magistrat i rada miejska Bydgoszczy nadały mu tytuł Honorowego Obywatela Bydgoszczy, co stanowiło wyraz uznania dla jego wkładu w rozwój kolejnictwa, istotnego dla rozwoju Bydgoszczy. Uznano również jego pobyt w mieście związany z pełnioną funkcją szefa bydgoskiej Dyrekcji Kolei Wschodniej.

Zobacz też

Honorowi Obywatele Bydgoszczy

Bibliografia

Błażejewski Stanisław, Kutta Janusz, Romaniuk Marek: Bydgoski Słownik Biograficzny. Tom I. Bydgoszcz 1994, str. 79-80

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...