Albert Mehrabian
Albert Mehrabian (ur. 1939) to psycholog oraz profesor emerytowany na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA). Uzyskał stopień magistra na Massachusetts Institute of Technology, a następnie obronił doktorat na Clark University. Od 1964 roku związany jest z UCLA.
Znany przede wszystkim z badań dotyczących roli oraz znaczenia komunikacji niewerbalnej w relacjach międzyludzkich.
Składowe przekazu w teorii Mehrabiana
Według Mehrabiana, komunikacja międzyludzka składa się z trzech elementów:
- treść wypowiedzi
- brzmienie głosu (w tym głośność, intonacja wewnętrzna, intonacja słów w zdaniu, pauzy, parajęzyk)
- komunikacja niewerbalna (obejmuje mimikę, komunikację przez dotyk, dystans osobniczy, gesty, postawę oraz wygląd zewnętrzny)
Opracował także zasadę znaną jako zasada 7-38-55, która określa procentowy udział powyższych składowych w komunikacji dotyczącej postaw, uczuć i emocji:
- treść wypowiedzi: 7%
- brzmienie głosu: 38%
- komunikacja niewerbalna: 55%
Dominacja przekazu niewerbalnego oraz brzmienia głosu nad treścią jest szczególnie widoczna, gdy te dwa rodzaje przekazu są ze sobą sprzeczne. Mehrabian wykazał, że w takich przypadkach odbiorcy zazwyczaj polegają na komunikacji niewerbalnej i brzmieniu głosu, ignorując treść wypowiedzi. Przykładowo, jeśli osoba mówi, że jest wesoła, ale jej wyraz twarzy wskazuje smutek, a głos jest cichy, odbiorca będzie przekonany, że ta osoba nie jest szczęśliwa.
Błędy w interpretacji teorii Mehrabiana
Często próbuje się stosować zasadę 7-38-55 w różnych kontekstach komunikacyjnych. Należy jednak podkreślić, że Mehrabian badał związki między komunikacją werbalną a niewerbalną wyłącznie w kontekście wyrażania postaw i uczuć, czyli w sytuacjach, gdy badany wyrażał swoje emocje, przekonania lub postawy. Dlatego nie można tej teorii stosować do innych typów komunikacji, takich jak przekazywanie faktów czy danych.
Wątpliwości związane z regułą 7-38-55
Reguła ta została opracowana na podstawie wyników dwóch eksperymentów opublikowanych w 1967 roku w artykułach: „Decoding of Inconsistent Communications” oraz „Inference of Attitudes from Nonverbal Communication in Two Channels”. W pierwszym badaniu analizowano związek między treścią wypowiedzi a brzmieniem głosu, natomiast w drugim badań poddano mimikę w kontekście brzmienia głosu. Na podstawie tych dwóch badań, zespół Mehrabiana ustalił współczynnik dla wszystkich trzech składowych przekazu jako 7:38:55.
Połączenie wyników dwóch niezależnych eksperymentów spotkało się z krytyką. Zwracano uwagę na dobór uczestników (wyłącznie kobiety), pominięcie innych form komunikacji niewerbalnej poza mimiką oraz sztuczne warunki eksperymentu (nagrywanie pojedynczych słów na taśmie, które następnie odtwarzano).
Eksperymenty związane z teorią Mehrabiana były kontynuowane. W 1970 roku przeprowadzono badanie dotyczące komunikacji postaw uległości i dominacji, w którym wykorzystano materiał wideo, a nie tylko pojedyncze słowa czy zdjęcia. Poszerzono również zakres analizowanych form komunikacji niewerbalnej, co doprowadziło do wniosku, że komunikacja niewerbalna jest około 4.3 razy skuteczniejsza niż komunikacja werbalna.
W kolejnym eksperymencie z 1992 roku zbadano komunikację nastrojów szczęśliwy/smutny, co wykazało, że komunikaty werbalne są 4 razy skuteczniejsze niż komunikacja poprzez samą mimikę (przy użyciu nagrania wideo bez dźwięku).
Lista opublikowanych prac
Poniżej znajduje się lista oryginalnych publikacji. Tłumaczenia prac na inne języki nie zostały uwzględnione.
- Mehrabian, A.: An Analysis of Personality Theories, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1968
- Wiener, M., Mehrabian, A.: Language Within Language: Immediacy, a Channel in Verbal Communication, Appleton-Century-Crofts, New York, 1968
- Mehrabian, A.: Tactics of Social Influence, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1970
- Mehrabian, A.: Silent Messages, Wadsworth, Belmont, California, 1971
- Mehrabian, A.: Silent Messages: Implicit Communication of Emotions and Attitudes, wyd. 2, Wadsworth, Belmont, California, 1981
- Mehrabian, A.: Nonverbal Communication, Aldine-Atherton, Chicago, Illinois, 1972
- Mehrabian, A., Ksionzky, S.: A theory of affiliation, D.C. Heath, Lexington, Mass., 1974
- Mehrabian, A. Russell, J.A.: An Approach to Environmental Psychology, M.I.T. Press, Cambridge, Mass., 1974
- Mehrabian, A.: Public Places and Private Spaces: The Psychology of Work, Play, and Living Environments: Basic Books, New York, 1976
- Mehrabian, A.: Basic Behavior Modification, Human Sciences Press, New York, 1978
- Mehrabian, A.: Basic Dimensions for a General Psychological Theory: Implications for Personality, Social, Environmental, and Developmental Studies, Oelgeschlager, Gunn & Hain, Cambridge, Mass., 1980
- Mehrabian, A.: Eating Characteristics and Temperament: General Measures and Interrelationships, Springer-Verlag, New York, 1987
- Mehrabian, A.: Your Inner Path to Investment Success: Insights into the Psychology of Investing, Probus, Chicago, 1991
- Mehrabian, A.: The Name Game: The Decision That Lasts a Lifetime, Penguin Group, New York, 1992