Albert Gryszczuk

Albert Gryszczuk (urodzony 25 lipca 1973 roku w Zgorzelcu) to polski przedsiębiorca i innowator, pełniący funkcję prezesa Krajowej Izby Klastrów Energii, a także będący kierowcą rajdowym oraz żeglarzem. Jest twórcą pierwszego w Polsce w pełni elektrycznego pojazdu z napędem 4×4, znanego jako Sokół 4×4. Jego praca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Polski została doceniona przez Stowarzyszenie Wspierania Bezpieczeństwa Narodowego, które uhonorowało go Pierścieniem Niepodległości.

Życiorys

Działalność innowacyjna

Albert Gryszczuk jest założycielem oraz właścicielem firmy Innovation AG, która działa w obszarze innowacji. Przedsiębiorstwo opracowało m.in. technologię Motion Capture HD (system do przechwytywania i śledzenia obiektów), która pozwala na tworzenie cyfrowych modeli rzeczywistych obiektów przy użyciu systemu laserowego skanowania równoległego. Firma stworzyła również metodę wyświetlania obrazów przestrzennych oraz wyświetlacz stereoskopowy R3D – pierwsze na świecie urządzenie oferujące pełny obraz 3D bez potrzeby używania okularów.

Gryszczuk jest także inicjatorem oraz prezesem Zgorzeleckiego Klastra Rozwoju Odnawialnych Źródeł Energii i Efektywności Energetycznej (Zklaster). Organizacja ta łączy przedsiębiorców, jednostki badawczo-rozwojowe, samorządy oraz instytucje wspierające biznes, a jej celem jest współpraca na rzecz poprawy lokalnej efektywności energetycznej oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii.

Jako prezes Krajowej Izby Klastrów Energii, Gryszczuk reprezentuje interesy zrzeszonych w niej podmiotów gospodarczych, w szczególności tych działających w ramach klastrów energii.

Projekty motoryzacyjne

W 2018 roku Gryszczuk zaprezentował samonośną platformę terenową do indywidualnej zabudowy, która została wyposażona w w pełni elektryczny napęd, zdolny do jazdy w trudnym terenie. Na tej podstawie powstał Sokół 4×4 – pierwszy na świecie elektryczny pojazd z napędem 4×4. Jego silnik elektryczny osiąga moc niemal 300 KM, a pojemność baterii wynosi 85 kWh. Wersja zaprezentowana w 2018 roku wykorzystuje elementy nadwozia z seryjnie produkowanego Land Rovera Defendera, a w planach jest również wersja rozwojowa z elementami Forda Raptora, która ma uczestniczyć w rajdzie Dakar 2020.

Gryszczuk był odpowiedzialny także za przebudowę Porsche Cayenne, w którym Adam Małysz zadebiutował jako kierowca podczas rajdu Breslau Adventure Rally w 2011 roku (następca rajdu Berlin – Wrocław).

Działalność sportowa

Od 1999 roku Albert Gryszczuk uczestniczy w rajdach terenowych. W 2005 roku wygrał rajd Berlin–Wrocław, a w 2007 roku ukończył Rajd Dakar, prowadząc samochód własnej konstrukcji. Brał również udział w Rajdzie Dakar w latach 2012 oraz 2014.

Gryszczuk jest członkiem żeglarskiej drużyny R-Six Team, która osiągnęła sukcesy w międzynarodowych zawodach, takich jak Multihull Cup 2016 oraz Antigua Sailing Week w latach 2017 i 2018.

Lista ważniejszych rajdów

  • Rajd Dakar 2007 (załoga: Albert Gryszczuk, Jarosław Kazberuk – samochód własnej konstrukcji, na bazie Land Rovera)
  • The OiLibya Rally of Marocco 2014 (załoga: Robin Szustkowski, Jarosław Kazberuk, Albert Gryszczuk – Mercedes Unimog U400)
  • Baja Poland 2015
  • Baja Poland 2016
  • Baja Portalegre, Portugalia (załoga: Jarosław Kazberuk, Albert Gryszczuk – Ford Raptor)
  • Africa Eco Race 2018 (załoga: Robert Szustkowski, Robin Szustkowski, Jarosław Kazberuk, Albert Gryszczuk – Ford Raptor)

Lista ważniejszych regat

  • Multihull Cup 2016 (I miejsce – katamaran HH66)
  • Caribbean RORC 600 2017 (III miejsce – katamaran HH66)
  • Heineken Regatta 2017 (II miejsce – katamaran HH66)
  • Les Voiles De St.Barth 2017 (III miejsce – katamaran HH66)
  • Antigua Sailing Week 2017 (I miejsce – katamaran HH66)
  • Fastnet Race 2017 (II miejsce – katamaran HH66)
  • Les Voiles De St. Barth 2018 (II miejsce – katamaran HH66)
  • Antigua Sailing Week 2018 (I miejsce – katamaran HH66)

Przypisy

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...