Albatros W.8
Albatros W.8 to niemiecki, dwumiejscowy wodnosamolot myśliwski w układzie dwupłatu, który został zaprojektowany i wyprodukowany w wytwórni Albatros-Werke GmbH w czasie I wojny światowej. Powstały jedynie trzy egzemplarze tej maszyny, które nie zdołały zdobyć przewagi nad konkurencyjnym wodnosamolotem Hansa-Brandenburg W.29 i pozostały na etapie prototypów.
Historia i użycie
Na przełomie 1917 i 1918 roku, wytwórnia Albatros-Werke GmbH zaprezentowała projekt dwumiejscowego wodnosamolotu myśliwskiego, mającego na celu zastąpienie modelu Hansa-Brandenburg W.12 używanego przez Kaiserliche Marine. Do napędu płatowca oznaczonego jako Albatros W.8 planowano zastosować eksperymentalny silnik Benz Bz.IIIb o mocy 143 kW (195 KM). Konstrukcja ogonowego usterzenia w porównaniu do Hansa-Brandenburg W.12 ograniczała jednak znacznie pole ostrzału tylnego strzelca. Pierwszy prototyp miał zamontowany spiczasty kołpak na śmigle.
Powstały trzy egzemplarze Albatros W.8, oznaczone numerami 5001–5003, które otrzymały w 1918 roku Kaiserliche Marine. Nie ma jednak pewności, czy ostatni egzemplarz o numerze 5003 został w ogóle ukończony. Testy pokazały, że W.8 osiągał niższą prędkość maksymalną w porównaniu do Hansa-Brandenburg W.12 oraz jego ulepszonej wersji – Hansa-Brandenburg W.29. Dodatkowo, dostępność silników Benz Bz.IIIb była niewystarczająca, co w połączeniu z gorszymi osiągami i rozwiązaniami konstrukcyjnymi zadecydowało o tym, że samolot nie został skierowany do produkcji seryjnej.
W.8 był ostatnim wodnosamolotem stworzonym przez wytwórnię Albatros w czasie I wojny światowej.
Opis konstrukcji i dane techniczne
Albatros W.8 to dwumiejscowy, jednosilnikowy wodnosamolot pływakowy, zbudowany w układzie dwupłatu i wykonany z drewna. Długość samolotu wynosiła 9,59 metra, a jego wysokość to 3,39 metra. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 11,46 metra, a powierzchnia nośna wynosiła 27,3 m². Masa użyteczna wynosiła 500 kg.
Samolot był napędzany silnikiem rzędowym Benz Bz.IIIb, który był chłodzony cieczą i miał 8 cylindrów, oferując moc 143 kW (195 KM). W.8 osiągał prędkość maksymalną 150 km/h. Maszyna mogła wznieść się na wysokość 1000 metrów w ciągu 6,5 minuty oraz do 3000 metrów w 34 minuty, a czas trwania lotu wynosił 3,5 godziny. Zasięg samolotu wynosił 500 km.
Myśliwiec był uzbrojony w jeden stały zsynchronizowany karabin maszynowy LMG 08/15 oraz jeden ruchomy karabin maszynowy Parabellum, obsługiwany przez strzelca pokładowego.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Peter Gray, Owen Thetford: German Aircraft of The First World War. Wyd. 2. London: Putnam, 1970. ISBN 0-85177-809-7. (ang.).
Jack Herris: Albatros Aircraft of WWI. Volume 3: Bombers, Seaplanes, J-Types. T. 26. Aeronaut Books, 2017, seria: Great War Aviation Centennial Series. ISBN 978-1-935881-49-0. (ang.).
Jack Herris: German Seaplane Fighters of WWI. T. 2. Aeronaut Books, 2012, seria: Great War Aviation Centennial Series. ISBN 978-1-935881-51-3. (ang.).
Zbigniew Jankiewicz, Julian Malejko: Samoloty i śmigłowce wojskowe – litera A. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Bellona, 1993. ISBN 83-11-08229-4.
Linki zewnętrzne
Sylwetka samolotu Albatros W.8 w serwisie „Уголок неба”. airwar.ru. [dostęp 2024-03-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (2023-05-14)]. (ros.).