Albatros W.5
Albatros W.5 to niemiecki wodnosamolot torpedowy z pływakami, zaprojektowany w układzie dwupłatu, który powstał w czasie I wojny światowej. Był on dziełem wytwórni Albatros-Werke GmbH z Berlina. Maszyna ta została wyprodukowana w ograniczonej liczbie egzemplarzy i stanowiła rozwinięcie modelu Albatros W.3, pierwszego bombowca torpedowego tej samej firmy.
Historia i użycie
W lipcu 1916 roku, po dostarczeniu do Kaiserliche Marine wodnosamolotu torpedowego Albatros W.3, dowództwo marynarki złożyło zamówienie na nową wersję, model W.5. Konstrukcja ta miała taką samą rozpiętość skrzydeł oraz długość, a także korzystała z napędu składającego się z dwóch silników Benz Bz.III, każdy o mocy 112 kW (150 KM), ułożonych w układzie pchającym, z kołpakami na śmigłach. Chłodnice oraz gondole silnikowe w modelu W.5 zostały udoskonalone w celu zredukowania oporu powietrza oraz poprawy efektywności chłodzenia. Kadłub samolotu, typowy dla konstrukcji Albatrosa, był pokryty sklejką. Uzbrojenie ofensywne stanowiła torpeda, która została umieszczona w głębszej niecce podkadłubowej pomiędzy powiększonymi pływakami. Pierwszy egzemplarz o numerze 845 miał lotki tylko na górnym płacie, jednak w kolejnych maszynach zamontowano je również na dolnym płacie, łącząc obie poprzez pionowy słupek.
Niska produkcja Albatrosa W.5 spowodowała, że tylko pięć seryjnych egzemplarzy dostarczono marynarce w okresie od maja 1917 do stycznia 1918 roku. Samoloty te otrzymały numery od 845 do 849. Ograniczona liczba zamówień sugeruje, że osiągi modelu W.5 były oceniane jako gorsze w porównaniu z konkurencyjnymi maszynami od firm Gotha i Hansa-Brandenburg. Powolny harmonogram dostaw odzwierciedlał również niewielki priorytet, jaki nadano bombowcom torpedowym po rezygnacji Kaiserliche Marine z przeprowadzania powietrznych ataków torpedowych, ze względu na niskie prawdopodobieństwo ich bezpiecznego wykonania.
Opis konstrukcji i dane techniczne
Albatros W.5 był dwusilnikowym wodnosamolotem pływakowym w konfiguracji dwupłatu. Długość samolotu wynosiła 13,1 metra, a wysokość 4,25 metra. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 22,7 metra, a powierzchnia nośna to 100 m². Masa własna maszyny wynosiła 2263 kg, podczas gdy masa całkowita (startowa) wynosiła 3665 kg. Napęd stanowiły dwa chłodzone cieczą silniki rzędowe Benz Bz.III o mocy 112 kW (150 KM) każdy. Maksymalna prędkość samolotu osiągała 133 km/h. Maszyna mogła wznieść się na wysokość 1000 metrów w czasie 20 minut, a czas trwania lotu wynosił 4 godziny.
Uzbrojenie ofensywne składało się z torpedy lotniczej, a w celu samoobrony wykorzystano dwa ruchome karabiny maszynowe.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Peter Gray, Owen Thetford: German Aircraft of The First World War. Wyd. 2. London: Putnam, 1970. ISBN 0-85177-809-7. (ang.).
Jack Herris: Albatros Aircraft of WWI. Volume 3: Bombers, Seaplanes, J-Types. T. 26. Aeronaut Books, 2017, seria: Great War Aviation Centennial Series. ISBN 978-1-935881-49-0. (ang.).
Jane’s Encyclopedia of Aviation. Michael J.H. Taylor (red.). London: Studio Editions, 1989. ISBN 1-85170-324-1. (ang.).
Linki zewnętrzne
Sylwetka samolotu Albatros W.5 w serwisie Уголок неба. airwar.ru. [dostęp 2024-01-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2023-05-14)]. (ros.).